Biomedische en verpleegkundige wetenschappen 2: respiratie en neurologie (B-VIVZ-V33E14)

5 studiepuntenNederlands30 urenEerste semesterEerste semester
Maes Dieter (coördinator) |  Maes Dieter |  N.
VIVES Z POC PG Gezondheidszorg

Leerresultaten:

Leerresultaat 2: Ontwikkelt zich continu als autonome en verantwoordelijke professional om de kwaliteit van de eigen  verpleegkundige praktijk in de intensieve zorg en spoedgevallenzorg evidence-based te bevorderen.  

Leerresultaat 3: Herkent en heeft inzicht in de meest voorkomende pathologieën, letsels, klachten, symptomen en gezondheidsproblemen bij de zorgvrager, holistisch benaderd, en stelt de urgentie van de zorgbehoeften vast.  

Leerresultaat 4: Bepaalt op basis van de actuele en potentiële problemen de juiste zorg, het behandelplan, de prioriteiten en de nodige verwijzing.  

Leerresultaat 5: Is continu alert voor wijzigingen in de gezondheidstoestand van de zorgvrager om zowel actuele als potentiële, complexe dringende zorgvragen te beoordelen, nieuwe problemen te herkennen, de juiste verpleegkundige acties te ondernemen, te evalueren en zo nodig bij te sturen.  

Leerresultaat 6: Voert meerdere evidence-based en theoretisch onderbouwde verpleegkundige zorgprocessen uit op maat van de zorgvrager binnen de intensieve en spoedgevallenzorg, gebruik makend van de gepaste technologie en met aandacht voor structuur, stiptheid, nauwkeurigheid, veiligheid, comfort en welzijn van de patiënt.  

Leerresultaat 7: Stelt gepaste prioriteiten betreffende de zorgvragers, de eigen verpleegkundige activiteiten en de activiteiten van de andere disciplines en de ondersteunende diensten, teneinde de zorg rond de zorgvragers adequaat te organiseren, te coördineren en de continuïteit ervan te bevorderen.  

Leerresultaat 13: Draagt bij tot de ontwikkeling van het verpleegkundig beroep en de kwaliteit van zorg binnen de intensieve en spoedgevallenzorg.  

Internationale competenties 

Taalvaardigheid: een tekst geschreven in een andere taal begrijpen 

De student begrijpt teksten geschreven in minstens 1 andere taal dan zijn moedertaal en gerelateerd aan zijn studiegebied en kan er de belangrijkste gedachtegangen van weer geven. 

Interculturele competentie: culturele zelfkennis 

De student heeft kennis van zijn eigen referentiekader en eigen wereldbeeld en kan dit relateren aan andere zienswijzen. 

Interculturele competentie: culturele flexibiliteit 

De student past indien nodig zijn gedrag en communicatiestijl aan in interculturele situaties en verkent gedragsalternatieven. 

Interculturele competentie: culturele ontvankelijkheid  

De student luistert naar de visie en de deskundigheid van de ander en aanvaardt tevens de relativiteit van de eigen visie en ideeën.  

Interculturele competentie: culturele communicatieve competentie 

De student onderzoekt de specifieke kenmerken van zijn eigen communicatiestijl, remedieert deze indien nodig en verkent de communicatiestijl van de ander. 

Persoonlijke groei: samenwerken en netwerken 

De student legt in werkgerelateerde settings gemakkelijk contact met collega’s, cliënten en andere stakeholders, kan duidelijk communiceren en functioneert in teamverband. 

Persoonlijke groei: creativiteit tonen 

De student bedenkt innovatieve oplossingen voor problemen die zich tijdens het werk of de stage stellen. 

 

Bachelordiploma in de verpleegkunde

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Biomedische en verpleegkundige wetenschappen 2: respiratie en neurologie (B-VIVZ-V53E14)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum30 urenEerste semesterEerste semester
Maes Dieter |  N.
VIVES Z POC PG Gezondheidszorg

De inhoud van dit opleidingsonderdeel omvat volgende onderwerpen

Respiratie

  • Airwaymanagement
  • Ademhalingsondersteuning
  • Respiratoire monitoring
  • Respiratoire urgenties
  • Hyperbare zuurstoftherapie
  • Workshop ventilatie-difficult airway management

Neurologie

  • Cerebrale trauma
  • Werveltraumata
  • Neurologische infecties
  • Acute beroertezorg


 

Het cursusmateriaal wordt digitaal via Toledo ter beschikking gesteld door de betrokken (gast)docent

De gebruikte werkvormen worden aangeboden in een mix van on campus en off campus activiteiten. In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door een online alternatief.

Evaluatieactiviteiten

Biomedische en verpleegkundige wetenschappen 2: respiratie en neurologie (B-VIVZ-V83593)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

100% schriftelijk examen: open, gesloten en meerkeuzevragen zonder giscorrectie of verhoogde cesuur

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.