Biomedische en verpleegkundige wetenschappen 2: respiratie en neurologie (B-VIVZ-V33E14)
Doelstellingen
Leerresultaten:
Leerresultaat 2: Ontwikkelt zich continu als autonome en verantwoordelijke professional om de kwaliteit van de eigen verpleegkundige praktijk in de intensieve zorg en spoedgevallenzorg evidence-based te bevorderen.
Leerresultaat 3: Herkent en heeft inzicht in de meest voorkomende pathologieën, letsels, klachten, symptomen en gezondheidsproblemen bij de zorgvrager, holistisch benaderd, en stelt de urgentie van de zorgbehoeften vast.
Leerresultaat 4: Bepaalt op basis van de actuele en potentiële problemen de juiste zorg, het behandelplan, de prioriteiten en de nodige verwijzing.
Leerresultaat 5: Is continu alert voor wijzigingen in de gezondheidstoestand van de zorgvrager om zowel actuele als potentiële, complexe dringende zorgvragen te beoordelen, nieuwe problemen te herkennen, de juiste verpleegkundige acties te ondernemen, te evalueren en zo nodig bij te sturen.
Leerresultaat 6: Voert meerdere evidence-based en theoretisch onderbouwde verpleegkundige zorgprocessen uit op maat van de zorgvrager binnen de intensieve en spoedgevallenzorg, gebruik makend van de gepaste technologie en met aandacht voor structuur, stiptheid, nauwkeurigheid, veiligheid, comfort en welzijn van de patiënt.
Leerresultaat 7: Stelt gepaste prioriteiten betreffende de zorgvragers, de eigen verpleegkundige activiteiten en de activiteiten van de andere disciplines en de ondersteunende diensten, teneinde de zorg rond de zorgvragers adequaat te organiseren, te coördineren en de continuïteit ervan te bevorderen.
Leerresultaat 13: Draagt bij tot de ontwikkeling van het verpleegkundig beroep en de kwaliteit van zorg binnen de intensieve en spoedgevallenzorg.
Internationale competenties
Taalvaardigheid: een tekst geschreven in een andere taal begrijpen
De student begrijpt teksten geschreven in minstens 1 andere taal dan zijn moedertaal en gerelateerd aan zijn studiegebied en kan er de belangrijkste gedachtegangen van weer geven.
Interculturele competentie: culturele zelfkennis
De student heeft kennis van zijn eigen referentiekader en eigen wereldbeeld en kan dit relateren aan andere zienswijzen.
Interculturele competentie: culturele flexibiliteit
De student past indien nodig zijn gedrag en communicatiestijl aan in interculturele situaties en verkent gedragsalternatieven.
Interculturele competentie: culturele ontvankelijkheid
De student luistert naar de visie en de deskundigheid van de ander en aanvaardt tevens de relativiteit van de eigen visie en ideeën.
Interculturele competentie: culturele communicatieve competentie
De student onderzoekt de specifieke kenmerken van zijn eigen communicatiestijl, remedieert deze indien nodig en verkent de communicatiestijl van de ander.
Persoonlijke groei: samenwerken en netwerken
De student legt in werkgerelateerde settings gemakkelijk contact met collega’s, cliënten en andere stakeholders, kan duidelijk communiceren en functioneert in teamverband.
Persoonlijke groei: creativiteit tonen
De student bedenkt innovatieve oplossingen voor problemen die zich tijdens het werk of de stage stellen.
Begintermen
Bachelordiploma in de verpleegkunde
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. Biomedische en verpleegkundige wetenschappen 2: respiratie en neurologie (B-VIVZ-V53E14)
Inhoud
De inhoud van dit opleidingsonderdeel omvat volgende onderwerpen
Respiratie
- Airwaymanagement
- Ademhalingsondersteuning
- Respiratoire monitoring
- Respiratoire urgenties
- Hyperbare zuurstoftherapie
- Workshop ventilatie-difficult airway management
Neurologie
- Cerebrale trauma
- Werveltraumata
- Neurologische infecties
- Acute beroertezorg
Studiemateriaal
Het cursusmateriaal wordt digitaal via Toledo ter beschikking gesteld door de betrokken (gast)docent
Toelichting werkvorm
De gebruikte werkvormen worden aangeboden in een mix van on campus en off campus activiteiten. In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door een online alternatief.
Evaluatieactiviteiten
Biomedische en verpleegkundige wetenschappen 2: respiratie en neurologie (B-VIVZ-V83593)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
100% schriftelijk examen: open, gesloten en meerkeuzevragen zonder giscorrectie of verhoogde cesuur
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.