Verdieping in specifieke (zelf)zorgbehoeften: farmacologie en professionele identiteit (B-VIVZ-V33E16)

5 studiepuntenNederlands40 urenEerste semesterEerste semester
Maes Dieter (coördinator) |  Maes Dieter |  N.
VIVES Z POC PG Gezondheidszorg

Leerresultaten:

Leerresultaat 2: De Bachelor in het zorgmanagement stuurt effectieve communicatieprocessen aan met het oog op constructieve, productieve en duurzame relaties met interne en externe stakeholders.

Leerresultaat 5: De Bachelor in het zorgmanagement heeft inzicht in het middelenbeleid van de organisatie en geeft er adequaat uitvoering aan in de eigen context.

Leerresultaat 9: De Bachelor in het zorgmanagement reflecteert over het eigen functioneren en neemt de verantwoordelijkheid op voor het persoonlijke ontwikkelingsproces en dat van de teamleden.

Internationale competenties:

Taalvaardigheid: een tekst geschreven in een andere taal begrijpen

De student begrijpt teksten geschreven in minstens 1 andere taal dan zijn moedertaal en gerelateerd aan zijn studiegebied en kan er de belangrijkste gedachtegangen van weer geven.

Interculturele competentie: culturele zelfkennis

De student heeft kennis van zijn eigen referentiekader en eigen wereldbeeld en kan dit relateren aan andere zienswijzen.

Interculturele competentie: culturele flexibiliteit

De student past indien nodig zijn gedrag en communicatiestijl aan in interculturele situaties en verkent gedragsalternatieven.

Interculturele competentie: culturele ontvankelijkheid

De student luistert naar de visie en de deskundigheid van de ander en aanvaardt tevens de relativiteit van de eigen visie en ideeën.

Interculturele competentie: culturele communicatieve competentie

De student onderzoekt de specifieke kenmerken van zijn eigen communicatiestijl, remedieert deze indien nodig en verkent de communicatiestijl van de ander.

Persoonlijke groei: samenwerken en netwerken

De student legt in werkgerelateerde settings gemakkelijk contact met collega’s, cliënten en andere stakeholders, kan duidelijk communiceren en functioneert in teamverband

Persoonlijke groei: zich flexibel opstellen

De student wijkt indien nodig af van zijn plan en speelt in op onverwachte gebeurtenissen.

Persoonlijke groei: creativiteit tonen

De student bedenkt innovatieve oplossingen voor problemen die zich tijdens het werk of de stage stellen.

Bachelordiploma in de verpleegkunde

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Verdieping in specifieke (zelf)zorgbehoeften: farmacologie en professionele identiteit (B-VIVZ-V53E16)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum40 urenEerste semesterEerste semester
Maes Dieter |  N.
VIVES Z POC PG Gezondheidszorg

De inhoud van dit opleidingsonderdeel omvat volgende onderwerpen:

Farmacologie

  • Cardiologische medicatie
  • Respiratoire medicatie
  • Bloedproducten
  • Gastro-intestinale medicatie
  • Analgesie-sedatie
  • Antibiotica
  • Kleurencodes-compatibiliteit.

Professionele identiteitsontwikkeling

  • Ergonomie
  • Ethiek
  • Stress en burnout
  • Afscheid nemen-slecht nieuws
  • Recht

Het cursusmateriaal wordt digitaal via Toledo ter beschikking gesteld door de betrokken (gast)docent

Verplaatsingstechnieken voor urgentieteams: bed, glijmat, glijlaken, evac-chair, rolbord, kuitrol, mini-strecher, transportbrancard, schepbrancard...

 

De gebruikte werkvormen worden aangeboden in een mix van on campus en off campus activiteiten. In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door een online alternatief.

Evaluatieactiviteiten

Verdieping in specifieke (zelf)zorgbehoeften: farmacologie en professionele identiteit (B-VIVZ-V83595)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Praktijkexamen
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Dit opleidingsonderdeel bestaat uit 2 evaluatieonderdelen.

Na het practicum 'Verplaatsingstechnieken voor urgentieteams' is er een praktijkexamen voorzien

Schriftelijk examen van de overige onderdelen die tot dit OPO behoren (open, gesloten en meerkeuzevragen zonder giscorrectie of verhoogde cesuur)

Weging:

  • Schriftelijk examen: 80%
  • Praktijkexamen na practicum ‘verplaatsingstechnieken voor urgentieteams’: 20%

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten

Voor het praktijkexamen 'verplaatsingstechnieken voor urgentieteams' kan een andere examenmodaliteit van toepassing zijn bij 2de examenkans.

100% schriftelijk examen