Specifieke zorgbehoeften NICU (B-VIVZ-V33E23)
Doelstellingen
Leerresultaten:
Leerresultaat 2: Ontwikkelt zich continu als autonome en verantwoordelijke professional om de kwaliteit van de eigen verpleegkundige praktijk in de intensieve zorg en spoedgevallenzorg evidence-based te bevorderen.
Leerresultaat 3: Herkent en heeft inzicht in de meest voorkomende pathologieën, letsels, klachten, symptomen en gezondheidsproblemen bij de zorgvrager, holistisch benaderd, en stelt de urgentie van de zorgbehoeften vast.
Leerresultaat 4: Bepaalt op basis van de actuele en potentiële problemen de juiste zorg, het behandelplan, de prioriteiten en de nodige verwijzing.
Leerresultaat 5: Is continu alert voor wijzigingen in de gezondheidstoestand van de zorgvrager om zowel actuele als potentiële , complexe dringende zorgvragen te beoordelen, nieuwe problemen te herkennen, de juiste verpleegkundige acties te ondernemen, te evalueren en zo nodig bij te sturen.
Leerresultaat 6: Voert meerdere evidence-based en theoretisch onderbouwde verpleegkundige zorgprocessen uit op maat van de zorgvrager binnen de intensieve en spoedgevallenzorg, gebruik makend van de gepaste technologie en met aandacht voor structuur, stiptheid, nauwkeurigheid, veiligheid, comfort en welzijn van de patiënt.
Leerresultaat 7: Stelt gepaste prioriteiten betreffende de zorgvragers, de eigen verpleegkundige activiteiten en de activiteiten van de andere disciplines en de ondersteunende diensten, teneinde de zorg rond de zorgvragers adequaat te organiseren, te coördineren en de continuïteit ervan te bevorderen.
Leerresultaat 9: Ondersteunt de zorgvrager binnen de intensieve en spoedgevallenzorg; bouwt op korte tijd een effectieve professionele relatie op die gericht is op zowel het somatisch, psychisch, sociaal als existentieel vlak.
Leerresultaat 10: Neemt gepaste initiatieven inzake eerste hulpverlening, gezondheidspromotie, educatie en preventie van ongevallen/incidenten/ verwikkelingen.
Leerresultaat 12: Instrueert, coacht en neemt leiding als lid van een gestructureerd team binnen de intensieve en spoedgevallenzorg .
Leerresultaat 13: Draagt bij tot de ontwikkeling van het verpleegkundig beroep en de kwaliteit van zorg binnen de intensieve en spoedgevallenzorg.
Leerresultaat 14: Ontwikkelt een persoonlijke holistische visie op de verpleegkunde binnen de intensieve en spoedgevallenzorg. Houdt hierbij rekening met (inter)nationale maatschappelijke tendensen en vernieuwingen. Draagt bij tot de profilering van het beroep.
Internationale competenties:
Taalvaardigheid: een tekst geschreven in een andere taal begrijpen
De student begrijpt teksten geschreven in minstens 1 andere taal dan zijn moedertaal en gerelateerd aan zijn studiegebied en kan er de belangrijkste gedachtegangen van weer geven.
Interculturele competentie: culturele zelfkennis
De student heeft kennis van zijn eigen referentiekader en eigen wereldbeeld en kan dit relateren aan andere zienswijzen.
Interculturele competentie: culturele flexibiliteit
De student past indien nodig zijn gedrag en communicatiestijl aan in interculturele situaties en verkent gedragsalternatieven.
Interculturele competentie: culturele ontvankelijkheid
De student luistert naar de visie en de deskundigheid van de ander en aanvaardt tevens de relativiteit van de eigen visie en ideeën.
Interculturele competentie: culturele communicatieve competentie
De student onderzoekt de specifieke kenmerken van zijn eigen communicatiestijl, remedieert deze indien nodig en verkent de communicatiestijl van de ander.
Persoonlijke groei: samenwerken en netwerken
De student legt in werkgerelateerde settings gemakkelijk contact met collega’s, cliënten en andere stakeholders, kan duidelijk communiceren en functioneert in teamverband
Persoonlijke groei: zich flexibel opstellen
De student wijkt indien nodig af van zijn plan en speelt in op onverwachte gebeurtenissen.
Persoonlijke groei: creativiteit tonen
De student bedenkt innovatieve oplossingen voor problemen die zich tijdens het werk of de stage stellen.
Begintermen
Bachelordiploma in de verpleegkunde
Plaats in het onderwijsaanbod
- Postgraduaat intensieve zorg 20 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. Specifieke zorgbehoeften NICU (B-VIVZ-V53E23)
Inhoud
De inhoud van dit opleidingsonderdeel omvat volgende onderwerpen:
- Inleiding neo + epidemiologie
- Cardiologie en cardiochirurgie bij de neonaat
- Early feeding skills en voedingsbegeleiding
- Nidcap en ouderparticipatie
- Stervensbegeleiding op NICU
- Neonatale respiratoire pathologie en bloedgassen
- Respiratoire ondersteuning
- Neonataal transport
- Pediatrische chirurgie bij neonaten
- Stomazorg NICU
- Borstvoeding
- NICU neurologie en neuropathologie bij de neonaat
- Body cooling -cerebral functional monitoring
- Katheterzorg
- Practicum : zorg aan de neonaat
- Bloedtransfusie
- Sociale dienst
Studiemateriaal
Het cursusmateriaal wordt digitaal via Toledo ter beschikking gesteld door de betrokken (gast)docent.
Toelichting werkvorm
De gebruikte werkvormen worden aangeboden in een mix van on campus en off campus activiteiten. In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door een online alternatief.
Evaluatieactiviteiten
Specifieke zorgbehoeften NICU (B-VIVZ-V83624)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
100% schriftelijk examen (schriftelijk examen: open, gesloten en meerkeuzevragen zonder giscorrectie of verhoogde cesuur ), enkel een eenvoudig model van rekenmachine is toegelaten. Grafische toestellen worden niet toegelaten tijdens het examen
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.