Spamanagement (MW) (B-VIVZ-V34C56)

5 studiepuntenNederlands42 urenEerste semesterEerste semester
Verplancke Kaat (coördinator) |  Huysentruyt Mira |  Verplancke Kaat |  N.
VIVES Z POC Wellbeing- en Vitaliteitsmanagement

De PBa Wellbeing- en vitaliteitsmanagement ...

Kerncompetentie 1 - zet deskundigheid omtrent organisatieprocessen en management binnen het domein van wellbeing en vitaliteit in om tot een duurzaam beleid van een organisatie te komen.

  • GI 1.1 (DLR 4) De student staat - in samenwerking met andere deskundigen - het duurzame beleid van een organisatie bij. Niveau 3: De student werkt voor een organisatie - in samenwerking met andere deskundigen - eenvoudige, bedrijfseconomische praktijkvragen uit, rekening houdend met het duurzame beleid van de organisatie.
  • GI 1.2 (DLR 4) De student werkt - in samenwerking met andere deskundigen - een kosten-baten analyse uit in functie van een project voor een organisatie uit. Niveau 3: De student maakt - in samenwerking met andere deskundigen - een kosten-baten analyse op in functie van een project in een organisatie en houdt hierbij rekening met het duurzame beleid van de organisatie.
  • GI 1.3 (DLR 4) De student integreert op een doeltreffende manier gepaste digitale tools ter ondersteuning van een organisatie. Niveau 3: De student selecteert zelfstandig geschikte digitale tools en gebruikt deze vlot, nauwkeurig en efficiënt in functie van een opdracht in een organisatie.

Kerncompetentie 2 - ontwikkelt en implementeert marketing- en communicatieprincipes en -strategieën op een creatieve en efficiënte wijze, in lijn met het wellbeing- en vitaliteitsbeleid van een organisatie.

  • GI 2.1. (DLR 3) De student creëert een product of dienst op basis van een behoefteanalyse en bepaalt de juiste prijs ervoor. Niveau 3: De student zet een product of dienst op de markt in overeenstemming met de informatie uit een eigen gerealiseerde behoeftenanalyse en bepaalt de prijs voor dit product of deze dienst.
  • GI 2.2 (DLR 3) De student past een product of dienst aan binnen een micro-, meso- en macro-economische marktomgeving.  Niveau 3: De student ontwerpt een product of dienst na een analyse van de micro-, meso- en macro-economische marktomgeving.
  • GI 2.3 (DLR 3) De student ontwikkelt een langetermijnvisie en -missie door middel van een strategisch- en marketingplan. Niveau 3: De student ontwikkelt - rekening houdend met prioriteiten en de langetermijnvisie – zelfstandig en praktisch een vereenvoudigd strategisch- en marketingplan uit.
  • GI 2.4 (DLR 5) De student organiseert de promotie van een product, dienst of organisatie via traditionele en innovatieve promotie- en communicatiemiddelen. Niveau 3: De student selecteert in functie van een eigen product, dienst of organisatie én in functie van de kenmerken van de (markt)omgeving en de strategie van de organisatie de best passende promotie- en communicatiemiddelen.
  • GI 2.5 (DLR 5) De student stelt op een commerciële manier producten en diensten voor. Niveau 3: De student stuurt commerciële vaardigheden van medewerkers binnen een organisatie aan in functie van een product, dienst of organisatie.

Kerncompetentie 3 - communiceert vlot, zowel intern als extern, als mondeling en schriftelijk op een doelgerichte manier met diverse stakeholders in het Nederlands en in 2 vreemde talen.

  • GI 3.1 (DLR 10) De student spreekt in het Nederlands op een heldere en gestructureerde manier. Niveau 3: De student spreekt helder en gestructureerd in het Nederlands en gebruikt in een gepast taalregister de juiste strategieën, hulpmiddelen en kanalen voor een kwaliteitsvolle mondelinge communicatie. De student houdt een heldere, goed gestructureerde presentatie in correct Nederlands voor een groep externe experten of klanten.
  • GI 3.2 (DLR 10) De student schrijft helder en gestructureerd in het Nederlands en noteert referenties correct. Niveau 3: De student maakt zelfstandig een uitgebreid, goed gestructureerd en helder schriftelijk rapport in correct Nederlands met de passende lay-out en de juiste bronvermelding. 

Kerncompetentie 5 -  plant en begeleidt autonoom en systematisch wellbeing- en vitaliteitstrajecten en/of -projecten op maat van klanten, teams en organisaties en werkt hierbij methodisch, oplossingsgericht en zelfsturend.

  • GI 5.1 (DLR 5) De student is in staat klanten op een persoonlijke, individuele en gastvrije wijze te ontvangen en te begeleiden.  Niveau 2: De student ontvangt en begeleidt klanten op een gastvrije en professionele manier.
  • GI 5.3 (DLR 2) De student ontwerpt en voert planmatig projecten uit. Niveau 3: De student construeert zelfstandig een realistisch projectplan in functie van een project, realiseert zelfstandig de concrete vertaalslag ervan en brengt deze zo tot een goed einde.

Kerncompetentie 7 - analyseert vanuit een kritisch-onderzoekende houding topics en trends uit de internationale wellbeing-en vitaliteitssector en integreert deze professioneel in het eigen handelen.

  • GI 7.2. (DLR 11) De student volgt de nationale en internationale trends inzake het domein van het wellbeing- en vitaliteitsmanagement op. Niveau 3: De student speelt initiatiefvol in op (inter)nationale trends in het domein van het wellbeing- en vitaliteitsmanagement en helpt deze realiseren.

Kerncompetentie 8 - stuurt op een efficiënte en proactieve wijze een team aan en werkt constructief multidisciplinair samen.

  • GI 8.1 (DLR 9) De student functioneert op een goede manier in een team.  Niveau 2: De student duidt de verschillende rollen in een team en neemt er, in een concrete situatie, bewust een aangepaste rol in op.

 

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Small Business Project (B-VIVZ-V54C56)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht36 urenEerste semesterEerste semester
Huysentruyt Mira |  N.
VIVES Z POC Wellbeing- en Vitaliteitsmanagement

In een langlopend groepswerk onder begeleiding van de vakdocent en Vlajo, waarbij de klasgroep in aparte groepjes samenwerkt, richt de student een Small Business Project (SBP) in de wellbeingwereld op. De onderneming werkt zo getrouw mogelijk met een realistische bedrijfsstructuur, met afdelingen en afdelingshoofden, een algemeen directeur en werknemers. Het SBP werkt met reëel kapitaal en reële producten én diensten.
Het SBP start met het zoeken naar een creatief en innovatief idee binnen de brede wellness- en spawereld. 

De studenten schrijven daarna stapsgewijs een businessplan uit en voeren het plan ook uit:

  • opstellen van missie, doelen en strategie SBP
  • opmaak van een omgevingsanalyse: wie zijn de concurrenten, wie zijn de leveranciers, welke klanten willen we bereiken met ons SBP?
  • organisatie van twee algemene vergaderingen: hoe geven we een pitch aan aandeelhouders?
  • opmaak van een commercieel plan: hoe commercialiseren we ons idee? (in samenwerking met het vak spamarketing)
  • opmaak van een financieel plan: begroting van kosten, opbrengsten, marges, aandeelhoudersstructuur, ...
  • opvolging van een beperkte boekhouding met maandelijkse btw-aangiftes via het boekhoudprogramma van Vlajo 
  • uitvoering van het organisatieplan: hoe gaan we het concreet organiseren?

Eigen cursus Small Business Project
Handleiding en materiaal van Vlajo
Toledo-cursus Small Business Project: powerpoint presentaties + aankondigingen + bijhouden logboek 
MS Teams

Voor de groepsopdracht gelden de volgende afspraken:

  • Verplichte wekelijkse vergaderingen op school in een vast lokaal.
  • Volgens de noodzaak, vergadert de groep tussentijds op eigen initiatief.
  • De voortgang van het project moet door de coach/Vlajo opgevolgd kunnen worden door middel van een logboek en het Vlajoplatform.

In uitzonderlijke omstandigheden kan/kunnen (een deel van) de colleges en de opdrachten op de campus vervangen worden door online onderwijs, supervisie en/of opdrachten.

1 sp. Quality Management (B-VIVZ-V54C57)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College6 urenEerste semesterEerste semester
Verplancke Kaat |  N.
VIVES Z POC Wellbeing- en Vitaliteitsmanagement

De OLA Quality Management gaat dieper in op volgende items:

  • Quality in management van diensten 
  • Hygiëne en veiligheid in Wellness & spacentra

Verplicht studiemateriaal:

  • Verplancke, K (2024). Quality Management [Powerpoints]. Kortrijk: VIVES HWB - Toledo

Evaluatieactiviteiten

Spamanagement (MW) (B-VIVZ-V84843)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Rekenmachine

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
V54C56 - Small Business Project1-20/20 puntenschaal
V54C57 - Quality Management1-20/20 puntenschaal

De evaluatie van de OLA Small Business Project verloopt als volgt:

  • EVO 1 - De evaluatie van het collectief projectwerk is continu: zowel de individuele medewerking, het gerealiseerde werkproces, als het (tussentijds) resultaat worden geëvalueerd - 50%
  • EVO 2 - Schriftelijk examen - 50%

Aanwezigheid in de lessen is verplicht ifv. het projectwerk.  

In uitzonderlijke omstandigheden kan de voorziene evaluatieactiviteit vervangen worden door een online examen.

De evaluatie voor de OLA Quality Management verloopt als volgt:

  • Schriftelijk meerkeuzevragen examen (correctie met hogere cesuur - 62,5%) - 100%

In uitzonderlijke omstandigheden kan de voorziene evaluatieactiviteit vervangen worden door een online examen.

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • V54C56 - Small Business Project (binnen en over academiejaar)
  • V54C57 - Quality Management (binnen en over academiejaar)

De herkansing voor de OLA Small Business Project verloopt als volgt:

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat.

Herkansingsconcept Small Business Project: de student moet enkel het EVO waarvoor hij/zij niet geslaagd is, hernemen.

  • EVO 1 - Alternatieve opdracht - 50%
  • EVO 2 - Schriftelijk examen - 50%

In uitzonderlijke omstandigheden kan de voorziene evaluatieactiviteit vervangen worden door een online mondeling examen.

 

Zelfde modaliteit als in 1ste examenkans voor de herkansing van de OLA Quality Management