Diversiteit en inclusie in het werkveld (MW) (B-VIVZ-V34C91)
Doelstellingen
De PBA Welbeing en Vitaliteitsmanagement ...
Kerncompetentie 4 - sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties inzake wellbeing en vitaliteit op holistische wijze en neemt hierbij zelf een voorbeeldfunctie op.
- GI 4.1 (DLR 1) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties tot wellbeing en vitaliteit vanuit een kennis omtrent de bouw en de werking van het menselijk lichaam. Niveau 3: De student past zijn kennis en inzichten toe over het functioneren van het menselijk lichaam in toepassingen gericht op het ontwikkelen van wellbeing en vitaliteit, zowel bij een lichaam in goede gezondheid als bij een lichaam waar ziekte en/of beperkingen aanwezig zijn.
- GI 4.2 (DLR 1) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten tot wellbeing en vitaliteit vanuit kennis omtrent de psychè van de mens. Niveau 2: De student handelt in functie van de wellbeing en vitaliteit van klanten vanuit de fundamentele grondhoudingen in de psychologie (echtheid, empathie en fundamentele acceptatie) en vanuit inzichten in basispsychologische mechanismen. De student houdt hierbij rekening met zowel bewuste als onbewuste belevingen en gedragingen van de klant.
- GI 4.4 (DLR 5) De student gaat met klanten om vanuit holistisch perspectief. Niveau 2: De student handelt vanuit holistisch perspectief in zijn/haar omgang met de klant.
- GI 4.5 (DLR 8) De student sensibiliseert, informeert en adviseert klanten, teams en organisaties tot een gezonde en actieve levensstijl. Niveau 2: De student verleent informatie en formuleert concrete adviezen aan klanten om een gezonde en actieve levensstijl te ontwikkelen.
- GI 4.6 (DLR 8) De student sensibiliseert en informeert klanten/teams over de gevolgen van stress en adviseert hen tot het nastreven van een evenwichtige levensstijl. Niveau 3: De student krijgt inzicht in de effecten van het stressmechanisme bij klanten/teams en sensibiliseert vanuit eigen ervaringen klanten/teams om een evenwichtige levensstijl te ontwikkelen.
Kerncompetentie 5 - plant en begeleidt autonoom en systematisch wellbeing- en vitaliteitstrajecten en/of -projecten op maat van klanten, teams en organisaties en werkt hierbij methodisch, oplossingsgericht en zelfsturend.
- GI 5.2 (DLR 7) De student selecteert methodes en integreert methodische aspecten uit eigen en andere culturen op maat van klanten, teams en organisaties. Niveau 3: De student vergelijkt verschillende methodes uit eigen en andere culturen, maakt er een bewuste keuze uit of voegt aspecten uit die verschillende methodes samen tot een nieuw geheel om bij begeleiding te voldoen aan de noden en behoeften van klanten, teams en organisaties.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in het wellbeing- en vitaliteitsmanagement (Afstudeerrichting care en vitaliteitsmanagement) 180 sp.
- Bachelor in het wellbeing- en vitaliteitsmanagement via verkorte route (na bachelor handelswetenschappen en bedrijfskunde) (Kortrijk) (Afstudeerrichting care en vitaliteitsmanagement) 90 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Diversiteit en inclusie in het werkveld (B-VIVZ-V54C91)
Inhoud
We leren de diversiteit van jullie toekomstige werkveld kennen. Jullie kunnen met sterk uiteenlopende doelgroepen aan de slag. O.a. via bezoeken aan jullie (toekomstige) werkveld leren we de kenmerken (bijzonderheden, aandachtpunten, krachten, moeilijkheden) van diverse doelgroepen kennen.
Studiemateriaal
Toledo
Werkveldbezoeken
Presentaties
Toelichting werkvorm
Bedrijfsbezoek - Oefeningen/opdrachten
Evaluatieactiviteiten
Diversiteit en inclusie in het werkveld (B-VIVZ-V85439)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Dit opleidingsonderdeel wordt als volgt geëvalueerd:
EVO 1 - Presentatie (en schriftelijke voorbereiding): 50%
EVO 2 - Mondeling examen: 50%
Tijdens het mondelinge examen ga je toelichten hoe je een methodiek/werkvorm (geleerd in andere vakken, doorheen de ganse opleiding) gaat toepassen bij één van de doelgroepen. Het betreft dus een toepassingsvraag.
In uitzonderlijke omstandigheden kan de examenvorm op de campus vervangen worden door een online vorm.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Dit opleidingsonderdeel wordt als volgt geëvalueerd:
EVO 1 - Presentatie (en schriftelijke voorbereiding) --> filmpje van deze presentatie: 50%
EVO 2 - Mondeling examen: 50%
Tijdens het mondelinge examen ga je toelichten hoe je een methodiek/werkvorm (geleerd in andere vakken, doorheen de ganse opleiding) gaat toepassen bij één van de doelgroepen. Het betreft dus een toepassingsvraag.
In uitzonderlijke omstandigheden kan de examenvorm op de campus vervangen worden door een online vorm.
(Hou ermee rekening dat de docent in de vakantieperiode niet bereikbaar is, stel dus zeker jouw vragen voor eind juni. De docent helpt jou graag verder. Op 18 augustus dien je de presentatie in.)