Onderzoeksvaardigheden (B-VIVZ-V34C92)
Doelstellingen
De PBa Wellbeing- en vitaliteitsmanagement ...
Kerncompetentie 3 - communiceert vlot, zowel intern als extern, als mondeling en schriftelijk op een doelgerichte manier met diverse stakeholders in het Nederlands en in 2 vreemde talen.
- GI 3.2 (DLR 10) De student schrijft helder en gestructureerd in het Nederlands en noteert referenties correct. Niveau 2: De student maakt, onder begeleiding, een beknopt, goed gestructureerd en helder schriftelijk document in correct Nederlands met de passende lay-out en de juiste bronvermelding.
Kerncompetentie 7 - analyseert vanuit een kritisch-onderzoekende houding topics en trends uit de internationale wellbeing-en vitaliteitssector en integreert deze professioneel in het eigen handelen.
- GI 7.1. (DLR 11) De student zet een wetenschappelijk verantwoord onderzoek naar wellbeing en/of vitaliteit op. Niveau 2: De student zet onder begeleiding een wetenschappelijk verantwoord praktijkonderzoek naar wellbeing en/of vitaliteit op.
- GI 7.2. (DLR 11) De student volgt de nationale en internationale trends inzake het domein van het wellbeing- en vitaliteitsmanagement op. Niveau 2: De student gaat actief op zoek naar (inter)nationale trends binnen het domein van het wellbeing- en vitaliteitsmanagement.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Onderzoeksvaardigheden (B-VIVZ-V54C92)
Inhoud
In het OPO Onderzoeksvaardigheden worden studenten ingeleid in de basisbouwstenen van wetenschappelijk onderzoek. Het OPO Onderzoeksvaardigheden wil studenten voorbereiden om (1) evidence based te werken, (2) zich op een kritische en wetenschappelijk verantwoorde manier te leren verdiepen in een bepaald onderwerp, (3) een beperkt praktisch onderzoek op te zetten en de resultaten daarvan te leren interpreteren en presenteren. Deze drie elementen worden in dit OPO geïnitieerd en verder uitgediept in de andere onderzoeksvakken van de opleiding. De volgende topics zullen worden behandeld:
- Inleiding: een kritische kijk
- Het opstellen van een bibliografie volgens de APA-richtlijnen
- Enkele basisbegrippen: soorten onderzoek en het onderzoeksproces (handboek hoofdstuk 1)
- Het opzetten van een onderzoek - kwalitatitief en kwantitatief onderzoek (handboek hoofdstuk 2)
- Het trekken van een steekproef, met nadruk op het trekken van een aselecte steekproef (handboek hoofdstuk 3)
- Kwantitatief onderzoek via enquêtes (handboek hoofdstuk 4)
- Data-analyse in kwantitatief onderzoek (frequentietabellen, grafieken, centrum- en spreidingsmaten, ...) (handboek hoofdstuk 5)
- Kwalitatief onderzoek via interviews en focusgroepen (handboek hoofdstuk 6)
- Data-analyse in kwalitatief onderzoek (handboek hoofdstuk 7)
Studiemateriaal
- Neckebroeck, C., Verstraeten, I. & Verhaeghe, M. (2023). Onderzoeksvaardigheden. Voor onderwijs, zorg en welzijn. Berchem: de boeck. ISBN 978-94-641-7785-5
- Pollefliet, L. (2022) Scoren met je scriptie, Owl Press. ISBN: 9789463937276 (ook te gebruiken in 3e bachelor)
- Wetenschappelijke databanken
- Toledo: community 'VIVES Tutorial' (opgezet door de bibliotheken van VIVES)
- Powerpoints en lesmateriaal op Toledo
Toelichting werkvorm
Oefeningen/opdrachten
De lessen vormen een afwisseling tussen theorie en toepassing van de theorie aan de hand van oefeningen of praktische cases.
In uitzonderlijke omstandigheden kan/kunnen (een deel van) de contactmomenten op de campus vervangen worden door online onderwijs, supervisie en/of opdrachten. De praktische modaliteiten rondom de organisatie hiervan gebeurt in samenspraak met de student, de docent en de hogeschool en kunnen per student(-engroep) - rekening houdend met uitzonderlijke omstandigheden - variëren. Uiteraard blijven de studiebelasting (aantal u) en de te bereiken doelstellingen voor elke student(-engroep) dezelfde.
Evaluatieactiviteiten
Onderzoeksvaardigheden (B-VIVZ-V85438)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het OPO Onderzoeksvaardigheden wordt als volgt geëvalueerd:
- EVO 1 - 25% van de punten staan op opdrachten. Concrete informatie over de opdrachten en de puntenverdeling is terug te vinden in de studiewijzer. Voor één van de opdrachten wordt samengewerkt met het OLA Eventorganisatie & introductiestage. Voor het OLA Eventorganisatie & introductiestage moet een syllabus geschreven worden, die ook wordt beoordeeld op de toepassing van onderzoeksvaardigheden. De opdracht omtrent de syllabus zal worden beoordeeld aan de hand van een rubric die in de studiewijzer teruggevonden kan worden. Alle opdrachten worden via Toledo ingediend, met een afgesproken deadline. Wie te laat indient, verliest 50% van de punten. Wie meer dan 48u te laat indient - tenzij door gewettigde afwezigheid - krijgt een nul voor de opdracht.
- EVO 2 - 75% van de punten staat op het schriftelijk examen. Het schriftelijk examen bevat een mix van open vragen, gesloten vragen en meerkeuzevragen. Voor de meerkeuzevragen wordt er een hogere cesuur toegepast van 62,5%. Een omrekeningstabel wordt voorzien op Toledo.
Het behalen van minstens 8/20 op het OPO Onderzoeksvaardigheden is een voorwaarde om in te stappen in het OPO Intake, screening & advies en Stage 1 van de 2de opleidingsfase.
In uitzonderlijke omstandigheden kunnen bovenstaande EVO's vervangen worden door een online vorm.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Bij niet slagen in de 1ste examenkans, zal de herkansing uitsluitend bestaan uit een schriftelijk examen - 100%
In uitzonderlijke omstandigheden kunnen bovenstaande EVO's vervangen worden door een online vorm.