Ecologie, milieu en duurzaamheid (B-VIVZ-V3AA12)

4 studiepuntenNederlands8 urenTweede semesterTweede semester
Anseeuw Dieter (coördinator) |  Anseeuw Dieter |  David Rik |  Volckaert Diëgo |  N.
VIVES Z POC PBA Agro- en biotechnologie

Opleidingsspecifieke leerresultaten

1.1.1         De student heeft wetenschappelijke kennis en inzicht in systemen van de agro- en biotechnologische sectoren.

8.1.1         De student heeft kennis en inzicht in het juridisch en economisch kader van zijn vakgebied in een duurzame en internationale context.

8.2.1         De student heeft kennis en inzicht in het ecologisch kader van zijn vakgebied in een duurzame en internationale context. 

8.3.1         De student heeft kennis en inzicht in het humane  kader van zijn vakgebied in een duurzame en internationale context. 

     

    Concrete leerdoelen

    • De student heeft kennis van en inzicht in de bodem, water en lucht.
    • De student heeft kennis van en inzicht in ecologie
    • De student heeft kennis van en inzicht in milieu en duurzaamheid

     

    Generieke bachelorcompetenties

     1.2. De student selecteert een relevant onderwerp en identificeert de kenmerkende elementen 

    1.4. De student formuleert passende doelstellingen om het onderwerp te benaderen en zorgt voor een accurate gevolgtrekking

    1.6. De student gebruikt een efficiënte strategie voor het opzoeken en verwerven van informatie

    1.7. De student verwerkt  en past nieuwe informatie toe

    2.4.1. De student neemt respectvolle beslissingen voor zichzelf, betrokkenen anderen en zijn omgeving, rekening houdend met de mogelijkheden en grenzen van de geldende deontologie en wetgeving. 

    3.1.3. De student structureert de inhoud, mening of argument logisch.   

     

    Internationale competenties (ICOM’s) 

    • De student begrijpt een langer betoog en lezingen, gesproken in minstens één andere taal dan zijn moedertaal en gerelateerd aan zijn studiegebied, en kan er de belangrijkste gedachtegangen van weergeven.  
    • De student begrijpt teksten geschreven in minstens één andere taal dan zijn moedertaal en gerelateerd aan zijn studiegebied en kan er de belangrijkste gedachtegangen van weergeven.  
    • De student heeft kennis van zijn eigen referentiekader en eigen wereldbeeld, en kan dit relateren aan andere zienswijzen.
    • De student kan lokale gebeurtenissen en handelswijzen plaatsen in een internationale context door de internationale consequenties van lokale gebeurtenissen en de invloed van een internationale of Europese context op deze lokale situaties aan te geven.
    • De student vormt een gefundeerde mening over internationale maatschappelijke en/of politieke vraagstukken.
    • De student kan aangeven in hoeverre de beroepsbeoefening in zijn thuisland en een concrete beroepssituatie wordt beïnvloed door internationale politieke en maatschappelijke ontwikkelingen.
    • De student kan de invloed van internationale beroeps- en belangenorganisaties op de beroepsbeoefening in zijn thuisland expliciteren.

    Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
    V3Y036 : Strong Sustainability

    Onderwijsleeractiviteiten

    3 sp. Strong Sustainability (B-VIVZ-V5Y036)

    3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdrachtTweede semesterTweede semester
    Volckaert Diëgo |  N.
    VIVES overkoepelende vakken

    Het opleidingsonderdeel (OPO) “Strong sustainability” laat de studenten kennis maken met de principes van duurzaamheid in het algemeen, maar ook hoe duurzaamheid kan geïntegreerd worden in specifieke cases.

    Hierbij wordt aangegeven hoe de SDG’s (sustainable development goals), de donut economie en stakeholdermanagement als instrumenten kunnen worden ingezet om een duurzamer geheel te bereiken.

    In het OPO komen de studenten in aanraking met verschillende duurzaamheidsthema’s verspreid over verschillende keuzemodules om zo een meer holistische visie te krijgen op duurzaamheid.

    Opdrachten en leermateriaal ter beschikking gesteld via het digitaal leerplatform Toledo.

    Het leermateriaal kan Engelstalig zijn

    Het OPO bestaat uit:

    Een zelfstandig te doorlopen online leerpad omtrent duurzaamheid met verschillende vraagvormen doorheen het leerpad

    Het leerpad bestaat uit een verplichte module en verschillende te volgen keuzemodules.

    (Het aantal te volgen keuzemodules wordt via Toledo gecommuniceerd)

    1 sp. Ecologie en milieu (B-VIVZ-V5AB26)

    1 studiepuntenNederlands8 urenTweede semesterTweede semester
    Anseeuw Dieter |  David Rik |  N.
    VIVES Z POC PBA Agro- en biotechnologie

    Evaluatieactiviteiten

    Ecologie, milieu en duurzaamheid (B-VIVZ-V82700)

    Type : Examen tijdens de examenperiode
    Evaluatievorm : Schriftelijk
    Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
    Leermateriaal : Geen

    ExamenmomentBeoordelingsschaal
    TOTAAL1-20/20 puntenschaal

    De evaluatie van deze onderwijsleeractiviteit bestaat uit 1 onderdeel:  

    100% schriftelijk examen (open, gesloten en meerkeuzevragen). Voor de meerkeuzevragen wordt verhoogde cesuur toegepast.  

    Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.