Ecologie, milieu en duurzaamheid (B-VIVZ-V3AA12)
Doelstellingen
Opleidingsspecifieke leerresultaten
1.1.1 De student heeft wetenschappelijke kennis en inzicht in systemen van de agro- en biotechnologische sectoren.
8.1.1 De student heeft kennis en inzicht in het juridisch en economisch kader van zijn vakgebied in een duurzame en internationale context.
8.2.1 De student heeft kennis en inzicht in het ecologisch kader van zijn vakgebied in een duurzame en internationale context.
8.3.1 De student heeft kennis en inzicht in het humane kader van zijn vakgebied in een duurzame en internationale context.
Concrete leerdoelen
- De student heeft kennis van en inzicht in de bodem, water en lucht.
- De student heeft kennis van en inzicht in ecologie
- De student heeft kennis van en inzicht in milieu en duurzaamheid
Generieke bachelorcompetenties
1.2. De student selecteert een relevant onderwerp en identificeert de kenmerkende elementen
1.4. De student formuleert passende doelstellingen om het onderwerp te benaderen en zorgt voor een accurate gevolgtrekking
1.6. De student gebruikt een efficiënte strategie voor het opzoeken en verwerven van informatie
1.7. De student verwerkt en past nieuwe informatie toe
2.4.1. De student neemt respectvolle beslissingen voor zichzelf, betrokkenen anderen en zijn omgeving, rekening houdend met de mogelijkheden en grenzen van de geldende deontologie en wetgeving.
3.1.3. De student structureert de inhoud, mening of argument logisch.
Internationale competenties (ICOM’s)
- De student begrijpt een langer betoog en lezingen, gesproken in minstens één andere taal dan zijn moedertaal en gerelateerd aan zijn studiegebied, en kan er de belangrijkste gedachtegangen van weergeven.
- De student begrijpt teksten geschreven in minstens één andere taal dan zijn moedertaal en gerelateerd aan zijn studiegebied en kan er de belangrijkste gedachtegangen van weergeven.
- De student heeft kennis van zijn eigen referentiekader en eigen wereldbeeld, en kan dit relateren aan andere zienswijzen.
- De student kan lokale gebeurtenissen en handelswijzen plaatsen in een internationale context door de internationale consequenties van lokale gebeurtenissen en de invloed van een internationale of Europese context op deze lokale situaties aan te geven.
- De student vormt een gefundeerde mening over internationale maatschappelijke en/of politieke vraagstukken.
- De student kan aangeven in hoeverre de beroepsbeoefening in zijn thuisland en een concrete beroepssituatie wordt beïnvloed door internationale politieke en maatschappelijke ontwikkelingen.
- De student kan de invloed van internationale beroeps- en belangenorganisaties op de beroepsbeoefening in zijn thuisland expliciteren.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V3Y036 : Strong Sustainability
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de agro- en biotechnologie na graduaat in het productiebeheer - keuzetraject land- en tuinbouw (Roeselare) (Afstudeerrichting Landbouw) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Strong Sustainability (B-VIVZ-V5Y036)
Inhoud
Het opleidingsonderdeel (OPO) “Strong sustainability” laat de studenten kennis maken met de principes van duurzaamheid in het algemeen, maar ook hoe duurzaamheid kan geïntegreerd worden in specifieke cases.
Hierbij wordt aangegeven hoe de SDG’s (sustainable development goals), de donut economie en stakeholdermanagement als instrumenten kunnen worden ingezet om een duurzamer geheel te bereiken.
In het OPO komen de studenten in aanraking met verschillende duurzaamheidsthema’s verspreid over verschillende keuzemodules om zo een meer holistische visie te krijgen op duurzaamheid.
Studiemateriaal
Opdrachten en leermateriaal ter beschikking gesteld via het digitaal leerplatform Toledo.
Toelichting onderwijstaal
Het leermateriaal kan Engelstalig zijn
Toelichting werkvorm
Het OPO bestaat uit:
Een zelfstandig te doorlopen online leerpad omtrent duurzaamheid met verschillende vraagvormen doorheen het leerpad
Het leerpad bestaat uit een verplichte module en verschillende te volgen keuzemodules.
(Het aantal te volgen keuzemodules wordt via Toledo gecommuniceerd)
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
1 sp. Ecologie en milieu (B-VIVZ-V5AB26)
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
Evaluatieactiviteiten
Ecologie, milieu en duurzaamheid (B-VIVZ-V82700)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie van deze onderwijsleeractiviteit bestaat uit 1 onderdeel:
100% schriftelijk examen (open, gesloten en meerkeuzevragen). Voor de meerkeuzevragen wordt verhoogde cesuur toegepast.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.