Bedrijfsuitrusting (B-VIVZ-V3AA34)

3 studiepuntenNederlands36 urenTweede semesterTweede semester
Vanden Berghe Marc (coördinator) |  Louwagie Pol |  Vanden Berghe Marc |  N.
VIVES Z POC PBA Agro- en biotechnologie

Opleidingsspecifieke leerresultaten

1.2.1         De student heeft wetenschappelijke kennis en inzicht in toepassingen van de agro- en biotechnologische sectoren.

3.1.1         De student heeft kennis en inzicht in de randvoorwaarden om te komen tot de detectie en de formulering van een probleem binnen een afgelijnd kader.

5.1.1         De student voert op een kwaliteitsvolle manier praktische voorgeschreven werkzaamheden onder begeleiding uit. 

5.2.1         De student voert op een veilige manier praktische voorgeschreven werkzaamheden onder begeleiding uit. 

7.1.1         De student voert individueel voorgeschreven taken uit en is verantwoordelijk voor de gerealiseerde resultaten.

Internationale competenties (ICOM’s) 

/

Generieke bachelorcompetenties

1.7.1         De student verbindt nieuw verworven informatie aan persoonlijke ervaringen/ voorkennis.

1.7.2         De student synthetiseert de nieuw verworven informatie tot een logische en correcte kennisbasis.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Bedrijfsuitrusting (B-VIVZ-V5AA34)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum36 urenTweede semesterTweede semester
Louwagie Pol |  Vanden Berghe Marc |  N.
VIVES Z POC PBA Agro- en biotechnologie

In deze praktijkgerichte onderwijsleeractiviteit komen twee grote luiken aan bod: elektriciteit praktijk en koeltechniek.

In het onderdeel elektriciteit praktijk wordt aandacht besteed aan:

  • kennismaking met de praktische uitvoering van de stroomnetten in het labo en de veiligheidsvoorschriften;
  • het gebruik van de multimeter en het uitmeten van onderdelen van de motor;
  • start/stop-schakeling van de asynchrone motor;
  • links/rechts-schakeling van de asynchrone motor;
  • ster- en driehoekschakeling van de asynchrone motor met relais;
  • schakelingen met tijdsrelais en het gebruik van hulprelais;
  • het opbouwen van een elektrische (huishoud)installatie met stopcontacten en verlichting.

In het luik koeltechniek wordt dieper ingegaan op:

  • koeling van verbrandingsmotoren en warmtewisselaars;
  • warmteleer en koeltechniek met bespreking werking en demonstratie aan de hand van didactische modellen van de volledige koelcyclus en de koelkringloop;
  • alternatieve energievormen en warmtepompen met toepassingen.

Verplicht studiemateriaal:

  • Vanden Berghe, M. (2020). Bedrijfsuitrusting. VIVES. (beschikbaar via de cursusdienst op de campus in Roeselare)
  • Docententeam bachelor in de agro- en biotechnologie (2020). Vademecum veiligheid. VIVES (beschikbaar via de cursusdienst op de campus in Roeselare, werd aangekocht als studiemateriaal voor het OPO Anorganische chemie)
  • Lesmateriaal op Toledo
  • Digitale multimeter (elektriciteit praktijk)
  • Rekentoestel (beschikbaar via de cursusdienst op de campus in Roeselare)
  • Aanvullende notities door de student

Deze onderwijsleeractiviteit wordt aangeboden onder de vorm van practica/praktijksessies. De student wordt geacht zich te houden aan de afspraken zoals omschreven in het Vademecum veiligheid. Een student die zich niet houdt aan de bindende afspraken inzake veiligheid, wordt de toegang tot het labo / het praktijklokaal ontzegd.

In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door online onderwijs.

Evaluatieactiviteiten

Bedrijfsuitrusting (B-VIVZ-V82704)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Verslag, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Rekenmachine

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatie van deze onderwijsleeractiviteit (OLA) bestaat uit 3 onderdelen. Het puntentotaal voor deze OLA wordt berekend op basis van volgende verdeelsleutel:

  • 40% schriftelijk examen Elektriciteit praktijk (open vragen)
  • 20% schriftelijk examen Koeltechniek practicum (open vragen)
  • 40% permanente evaluatie op basis van inzet, voorbereiding, verslagen, tussentijdse toetsen en prestaties tijdens de praktijksessies

De practica worden beschouwd als noodzakelijke leeractiviteiten om de leerdoelen te bereiken.

Enkel de rekenmachine die door de hogeschool te koop aangeboden werd tijdens de cursusverkoop mag gebruikt worden tijdens beide schriftelijke examens. Er worden geen rekenmachines van andere types/merken toegestaan.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Dezelfde modaliteiten al in de eerste zittijd.

Bij een geslaagd evaluatieonderdeel in eerste examenkans is er een deeloverdracht van de punten.
De punten permanente evaluatie uit 1e zit blijven behouden in 2e zit.

Enkel de rekenmachine die door de hogeschool te koop aangeboden werd tijdens de cursusverkoop mag gebruikt worden tijdens het schriftelijk examen. Er worden geen rekenmachines van andere types/merken toegestaan.