Filosofie (B-VIVZ-V3D263)

3 studiepuntenNederlands4 urenBeide semestersBeide semesters
Verdonck Barbara (coördinator) |  Verdonck Barbara |  N.
VIVES Z POC PBA Maatschappelijke veiligheid

Dit vak draagt bij aan het realiseren van volgende leerresultaten van de verschillende opleidingsprofielen Sociaal Agogisch Werk:

De Bachelor Sociaal Agogisch werk verkent en analyseert een concreet vraagstuk/probleem/casus in het maatschappelijke domein binnen een bredere context; Hij/zij ziet verbanden, schat het vraagstuk adequaat en genuanceerd in en identificeert risico's. De student...

* Herfomuleert een vraagstuk in deelvragen
* Beschrijft de maatschappelijke, filosofische, juridische, historische  of internationale context van het vraagstuk / het probleem / de casus in het passende vakjargon
* Legt verbanden en trekt conclusies op basis van een kwaliteitsvolle argumentatie en onderbouwde inzichten

 

 

geen voorkennis vereist

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Filosofie (B-VIVZ-V5D263)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht4 urenBeide semestersBeide semesters
Verdonck Barbara |  N.
VIVES Z POC PBA Maatschappelijke veiligheid

Het vak Inleiding tot de wijsbegeerte heeft een kennismaking op het oog met ten eerste de grote vragen en thema’s uit de eeuwenlange traditie van de westerse wijsbegeerte en ten tweede met de typisch filosofisch kritische manier van denken. Daarbij is uitgegaan van twee centrale vragen die een student in het sociaal hoger onderwijs zich blijvend moet stellen: de vraag naar de mens en zijn verhouding tot de samenleving; en de vraag naar de kennis van de mens (maw. De fundamenten van de sociale wetenschappen waarin een student Sociaal Agogisch Werk wordt ingeleid). Hierbij is de historische ontwikkeling als leidraad genomen. De hele filosofie is immers een permanente discussie tussen filosofen. De thematiek wordt historisch geduid om duidelijk te maken hoe onze hedendaagse visie op de mens tot stand is gekomen met als doelstelling aan te tonen dat het mensbeeld waar we vandaag spontaan van uitgaan geen ‘natuurlijk’ gegeven is.
Inhoud: probleemstelling met Parmenides; antieke tijd (Plato en Aristoteles); middeleeuwen (Augustinus en Thomas van Aquino); moderne tijd (Descartes en Kant); hedendaagse tijd (Nietzsche, Arendt)

cursus 'Filosofie' van de docent

Deze cursus is in zelfstudie te verwerken

Evaluatieactiviteiten

Filosofie (B-VIVZ-V74000)

Type : Examen buiten de normale examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

feedback op het examenresultaat kan worden gevraagd op het gemeenschappelijke feedbackmoment na de deliberatie. Er wordt geen feedback gegeven via mail.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.