Welzijnsbeleid (B-VIVZ-V3E215)
Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot het realiseren van volgende leerresultaten van het opleidingsprofiel Bachelor in de Orthopedagogie:
De PBA orthopedagogie levert actief een bijdrage aan visieontwikkeling, het beleid en het beheer van de organisatie.
De PBA orthopedagogie heeft kennis van de visie, het beleid en het beheer van de organisatie.
De PBA orthopedagogie staat kritisch stil bij visieontwikkeling, beleid en/of beheer van de organisatie en/of van partners waarmee wordt samengewerkt.
De PBA orthopedagogie doet suggesties om de visieontwikkeling, het beleid en/of beheer van de organisatie te optimaliseren
De PBA orthopedagogie stuurt zijn (ortho)(ped)agogisch handelen bij aan de hand van kritische zelfreflectie, actuele inzichten uit wetenschappelijk onderzoek en regionale, Europese en internationale evoluties
De PBA orthopedagogie refereert en rapporteert op een correcte manier naar (wetenschappelijke) bronnen.
De PBA orthopedagogie draagt op micro-, meso- en macroniveau actief bij tot begrip en betrokkenheid aangaande beroepsgerelateerde ethische, normatieve en maatschappelijke vragen. Hij handelt vanuit universele rechten en waarden.
De PBA orthopedagogie neemt een signaalfunctie op naar het beleid op micro-, meso- en macroniveau/
De PBA orthopedagogie is op de hoogte van ethische, normatieve en maatschappelijke vraagstukken die beroepsgerelateerd zijn en participeert aan gesprekken hieromtrent vanuit een genuanceerde, onderbouwde argumentatie.
De PBA orthopedagogie handelt vanuit het universele mensenrechtenkader.
Begintermen
Op de hoogte zijn van de verschillende werkvelden in Vlaanderen
Het ontwikkeld hebben van een orthopedagogische ingesteldheid
Bereidheid tot het verbreden van de eigen horizon
Weten dat oplossingen voor orthopedagogische problemen niet alleen binnen de sectorspecifieke domeinen ontstaan en opgelost worden
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Welzijnsbeleid (B-VIVZ-V5E215)
Inhoud
In dit opleidingsonderdeel maken de studenten kennis met het welzijnsbeleid in ons land. Omdat het welzijnsbeleid hoofdzakelijk een gemeenschapsbevoegdheid is, ligt de focus vooral op het Vlaamse welzijnsbeleid. Waar relevant wordt er echter ook ingezoomd op lokale en federale aspecten van het welzijnsbeleid. Het bestuurlijk veld en de belangrijkste beleidsmatige aspecten van het welzijnsbeleid in Vlaanderen worden toegelicht. De belangrijkste beleidsvelden, de uitdagingen en ontwikkelingen in die velden, en de vraag naar en het aanbod van dienstverlening in die velden worden besproken: ouderenzorg, personen met een handicap, armoede, de superdiverse samenleving, etc.. Telkens wordt ook de link naar de werking van het concrete werkveld gemaakt.
Studiemateriaal
Verschuere, B. (2020): Welzijn in Vlaanderen. Beleid, bestuurlijke organisatie en uitdagingen. Brugge: Die Keure (ISBN-nummer: 9980000056515)
Examenopdracht en studiewijzer vind je op Toledo - course: V5E215
Toelichting werkvorm
Voor het vak welzijnsbeleid moet de student een organisatie gelinkt aan het welzijnsbeleid, plaatsen binnen de bestuurlijke cartografie. De student moet als het ware een foto nemen van de organisatie in haar context: waar liggen welke bevoegdheden, met welke organisaties binnen en buiten de sector wordt er samengewerkt en wat zijn de voornaamste uitdagingen waar de organisatie en diens sector voor staat? Ten slotte worden ze uitgedaagd enkele aanbevelingen te formuleren aan de minister van Welzijn om de organisatie en de sector te verbeteren.
Op het contactmoment kan een korte inleiding gegeven worden over 'welzijn in Vlaanderen', en kunnen vragen gesteld worden over de opdracht en evaluatie.
Voor studenten van het aanvullingstraject via duaal leren is het mogelijk dat de werkvorm van dit opleidingsonderdeel aangepast wordt naar werkplekleren. Dit wordt afgesproken in het startgesprek samen met de werkplek en de VIVES-mentor.
Evaluatieactiviteiten
Welzijnsbeleid (B-VIVZ-V74125)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De studenten hebben een mondeling examen met enerzijds de voorstelling van de opdracht die ze moeten maken (een organisatie beleidsmatig in kaart brengen), en met anderzijds één mondelinge vraag bij de crusus (open boek).
Deze evaluatievorm kan afwijken voor studenten van het aanvullingstraject via duaal leren. De evaluatievorm wordt in dit geval afgesproken in het startgesprek samen met de werkplek en de VIVES-mentor.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.