Informatievaardigheden (B-VIVZ-V3E216)
Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot het realiseren van volgende leerresultaten professionele Bachelor in de orthopedagogie.
De PBA orthopedagogie stuurt zijn (ortho)(ped)agogisch handelen bij aan de hand van kritische zelfreflectie, actuele inzichten uit wetenschappelijk onderzoek en regionale, Europese en internationale evoluties.
- De PBA orthopedagogie is op de hoogte van en raadpleegt wetenschappelijke inzichten om het handelen te sturen.
- De PBA orthopedagogie beschikt over onderzoeksvaardigheden en levert een bijdrage aan onderzoek in de praktijk.
- De PBA orthopedagogie refereert en rapporteert op een correcte manier naar (wetenschappelijke) bronnen.
Begintermen
Je bezit de primaire vaardigheden van PC-gebruik goed : opstarten, startmenu, gebruiken snelkoppelingen bureaublad, cursor-hantering, documenten (terug)vinden en openen/wijzigen/opslaan, zich bewegen op internet, afdrukken. Je hebt primair inzicht in een aantal sociaal-agogische thema’s.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Informatievaardigheden (B-VIVZ-V5E216)
Inhoud
Het vak leert studenten algemene ICT-vaardigheden, zoals tekstverwerking-bewaren van documenten-algemeen opzoeken internet, geïntegreerd gebruiken met specifieke vaardigheden voor het sociaal-agogisch werk, zoals informatieverzameling en –verwerking, bronnenonderzoek. Accent ligt daarbij zeker op informatie vaardigheden: gericht en efficiënt, vooral online / virtueel maar ook analoog relevante en beroepsspecifieke informatie opzoeken en deze simultaan met behulp van ICT-toepassingen verwerken in een tekstdocument.Voorbeeld : gericht zoeken naar info in een databank en tegelijk de zoekresultaten, inhouden in een tekstdocument verwerken; dus zeker NIET aparte technische ict-vaardigheden.
Thema's die in de online cursus aan bod komen, zijn : bronnen in de sociaal-agogische sector (LIMO als belangrijke eigen databank en catalogus, maar ook andere zoals Gopress-Academic, Sociale Kaart), mediatheek hogeschool; refereren / bronvermeldingen; evalueren; algemene tips MSOffice. Kennis van deze thema's is belangrijk, maar dus vooral de toepassingen ervan in diverse informatievaardigheden zijn van groot belang. Ze komen via diverse oefeningen geïntegreerd aan bod .
Noot : studenten die bovenstaande ICT-vaardigheden eigen willen maken binnen het Open Office of gelijkaardige OpenSource pakket, mogen dit zeker doen, maar contacteren eerst de docent hierover; afspraken zullen worden gemaakt omtrent de vertaling naar dat pakket evenals de inwisselbaarheid, vooral dan met medestudenten.
Studiemateriaal
Er wordt hoofdzakelijk digitaal en online gewerkt. Zo is er naast de eigen cursusplek op het digitale leerplatform Toledo, vooral een specifiek voor het opleidingsonderdeel aangemaakte wiki-omgeving Sociaal-Agogische digitale en analoge naslag (online cursus). Hier bevinden zich de betrokken lesinhouden en verwijzingen naar ondersteunende online cursussen.
Er is dus geen papieren studiemateriaal voorzien.
Toelichting werkvorm
Er is geen contactmoment met de docent op school. Studenten gaan onmiddellijk zelfstandig aan het werk met de eigenlijke opdracht.
Tussentijds is er steeds online (e-mail en/of voip) contact met de docent mogelijk waarbij feedback wordt gegeven en studenten hun resultaten kunnen bijsturen.
Zeer belangrijk : De aard van de opdracht eist dat er geregeld over een zekere tijdsperiode wordt gewerkt. Het uitvoeren van de opdracht op een kort tijdbestek van bv. een week of twee is zo goed als onhaalbaar.
Evaluatieactiviteiten
Informatievaardigheden (B-VIVZ-V74126)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Deze gebeurt op basis van het eindproduct van de hoofdopdracht, zijnde een tekstdocument met alle resultaten van de deelstapjes daarbinnen. Deze opdracht wordt opgeladen op de betrokken Square-plek, zoniet kan dit tot een onvoldoende leiden. De klemtoon van de SADAN-oefening ligt op praktijk, de integratie van diverse informatievaardigheden (opzoeken, invoeren, tekst opmaken, wijzigen, refereren, ...).
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Opdrecht. Herkansing bestaat ofwel uit het bijwerken van de vastgestelde tekorten ofwel het volledig opnieuw maken van de opdracht.