Onderzoeksvaardigheden (B-VIVZ-V3E217)

3 studiepuntenNederlands4 urenBeide semestersBeide semesters
Verhaeghe Mieke (coördinator) |  Verhaeghe Mieke
VIVES Z POC PBA Orthopedagogie

Situering binnen de domeinspecifieke leerresultaten:

  • De PBA orthopedagogie draagt bij tot de analyse van de ondersteuningsvraag en begeleidt op actieve wijze mee het proces van handelingsplanning. Op basis van zijn (ortho)(ped)agogische kennis selecteert de PBA orthopedagogie doelen en geschikte methodes in overleg met de belanghebbenden.
  • De PBA orthopedagogie levert actief een bijdrage aan de visieontwikkeling, het beleid en het beheer van de organisatie.
  • De PBA orthopedagogie stuurt zijn (ortho)(ped)agogisch handelen bij aan de hand van kritische (zelf)reflectie, actuele inzichten uit wetenschappelijk onderzoek en regionale, Europese en internationale evoluties.
  • De PBA orthopedagogie draagt op micro-, meso- en macroniveau actief bij tot begrip en betrokkenheid aangaande beroepsgerelateerde ethische, normatieve en maatschappelijke vragen. Hij handelt vanuit universele rechten en waarden.

Doelstelling van het specifieke opleidingsonderdeel:

De algemene doelstelling van het opleidingsonderdeel kan als volgt worden omschreven: het bijbrengen van kennis, vaardigheden en attitudes voor de ontwikkeling van een onderzoeksplan, het verzamelen, analyseren en interpreteren van data in het kader van een empirisch sociaalwetenschappelijk onderzoek. Deze algemene doelstelling vertaalt zich in termen van 'kennen', 'kunnen' en 'houding'.

Inzake kennen:

basisbegrippen van sociaalwetenschappelijk onderzoek
de verschillende fasen in het onderzoeksproces
de verschillende mogelijkheden om onderzoek te ontwerpen en data te verzamelen (kwantitatief en kwalitatief), met inbegrip van voor- en nadelen van verschillende keuzemogelijkheden
eenvoudige vormen van data-analyse (analyse en interpretatie)

Inzake kunnen:

beoordelen en ontwikkelen van een probleemstelling
beoordelen en ontwikkelen van een onderzoeksontwerp
beoordelen van de dataverzameling
interpreteren en uitvoeren van de data-analyse

Inzake houding:

(zelf) kritische houding aannemen inzake sociaalwetenschappelijk onderzoek

Dit opleidingsonderdeel vereist geen specifieke voorkennis. Dit opleidingsonderdeel veronderstelt geen bijzondere wiskundige voorkennis, maar gaat er wel van uit dat de student weet wat bv. worteltrekken inhoudt (eindtermen TSO/BSO/KSO/ASO).

De cursus is in het Nederlands opgebouwd. Kennis van andere talen wordt op zich niet verwacht, al maakt het 'statistisch jargon' wel eens gebruik van Engelse termen.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Onderzoeksvaardigheden (B-VIVZ-V5E217)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College4 urenBeide semestersBeide semesters
Verhaeghe Mieke
VIVES Z POC PBA Orthopedagogie

In dit opleidingsonderdeel komt de basis in verband met onderzoeksvaardigheden aan bod:

Basisbegrippen
Het onderzoeksplan
Steekproeftrekking
Kwantitatief onderzoek via enquêtes
Data-analyse in kwantitatief onderzoek
Kwalitatief onderzoek via interviews en focusgroepen

Voor dit opleidingsonderdeel geldt het volgende studiemateriaal (verplicht):

1) handboek: Neckebroeck, C., Vanderstraeten, I., & Verhaeghe, M. (2023). Onderzoeksvaardigheden. Voor onderwijs, zorg en welzijn. Van In. (let op: nieuwe uitgave met ISBN-nummer 978-94-641-7785-5)
2) oefeningen ter beschikking gesteld via Toledo (Toledocourse V5E217)

3) Powerpoints ter beschikking gesteld via Toledo

afstandsonderwijs

Evaluatieactiviteiten

Onderzoeksvaardigheden (B-VIVZ-V74127)

Type : Examen buiten de normale examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Gesloten vragen, Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Formularium, Rekenmachine

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De leerstof wordt geëvalueerd aan de hand van een schriftelijk examen.

Zowel kennis-, inzicht- als toepassingsvragen komen aan bod.

Het gaat om een combinatie van

    open vragen

    gesloten vragen

    meerkeuzevragen

Bij meerkeuzevragen en bepaalde gesloten vragen wordt het principe van verhoogde cesuur toegepast.

Studenten mogen gebruik maken van een eenvoudig zakrekenmachine (geen grafische!).

In uitzonderlijke omstandigheden kan de evaluatievorm gewijzigd worden.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

De modaliteiten zijn dezelfde als eerste examenkans.

 

In uitzonderlijke omstandigheden kan de evaluatievorm gewijzigd worden.