Sociaaleconomische vraagstukken (B-VIVZ-V3F167)

3 studiepuntenNederlands4 urenBeide semestersBeide semesters
Vandenbogaerde Bart (coördinator) |  Vandenbogaerde Bart
VIVES Z POC PBA Sociaal werk

Volgende 'domeinspecifieke leerresultaten' (DLR's) worden nagestreefd:

9 - De PBa sociaal werk neemt een signaalfunctie op en zet stappen om verandering op gang te brengen. Hiertoe analyseert hij kritisch maatschappelijke en internationale ontwikkelingen en uitdagingen en duidt deze aan de hand van relevante kennis, bronnen en onderzoeksresultaten.

--> In het opleidingsonderdeel Sociaaleconomische vraagstukken analyseert de student kritisch de lokale en internationale economische ontwikkelingen en uitdagingen en duidt deze aan de hand van relevante kennis, bronnen en onderzoeksresultaten.

4 - De PBa sociaal werk maakt een inschatting door in dialoog te treden met de belanghebbenden, inzicht te ontwikkelen in hun functioneren (als individu/groep, in relatie tot anderen en in de maatschappelijke context) en een breed geheel van bronnen te consulteren en te interpreteren.

--> De student bestudeert in Sociaaleconomische vraagstukken de sociaaleconomische problematieken en uitdagingen met een economische bril. Samen met andere disciplines verruimt hij op deze manier het inzicht in het menselijk functioneren, zodat het handelen begripsvoller en effectiever kan gebeuren.

5 - De PBa sociaal werk onderzoekt de mogelijkheden van de belanghebbenden (als individu/groep, in relatie tot anderen en in de maatschappelijke context), met het oog op een systematische benadering van de situatie.

--> De maatschappelijke context van problemen is niet zelden sociaaleconomisch van aard.  Daarom draagt een economisch inzicht bij tot een globaler beeld, wat ook de kijk en het inzicht van de belanghebbenden ten goede komt, en de oplossingen meer gestructureerd maakt.

 

Meer concreet wordt van de studenten verwacht dat zij:

- de economische begrippen kennen, begrijpen en kunnen uitleggen en vlot gebruiken;

- de behandelde sociaaleconomische problemen kunnen beschrijven, en cijfergegevens hierover kunnen lezen en interpreteren;

- inzicht hebben in de mogelijke oorzaken, gevolgen en maatregelen om deze problemen aan te pakken;

- de instrumenten van sociaaleconomische beleidsvoering kunnen benaderen vanuit het oogpunt van effectiviteit en efficiëntie;

- individuele en maatschappelijke standpunten over de behandelde onderwerpen kunnen situeren in een politieke context en kritisch beoordelen, de eigen mening kunnen beargumenteren;

 

Dit opleidingsonderdeel is een verlengstuk en een verdieping en verbijzondering van de opgedane kennis in het inleidende opleidingsonderdeel 'Economie' (dat meestal in het 1e jaar gevolgd wordt). Het is daarom sterk aangeraden (maar niet verplicht) om eerst dat opo 'Economie' afgewerkt te hebben.

Wie de sociaaleconomische en politieke actualiteit volgt, zal de behandelde materie beter begrijpen en onthouden.  Ook vertrouwdheid met bepaalde (basis)begrippen uit en de benaderingswijze van de psychologie, de sociologie, de moderne geschiedenis, de politieke filosofie, en met sociaal recht en statistiek is aangewezen.

 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Sociaaleconomische vraagstukken (B-VIVZ-V5F167)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht4 urenBeide semestersBeide semesters
Vandenbogaerde Bart
VIVES Z POC PBA Sociaal werk

Deze cursus bouwt verder op de cursus Economie, met hier een grotere focus op sociaaleconomische thema’s; deze stemmen overeen met de volgende hoofdstukken in het handboek:

8. Economische groei en ontwikkeling op lange termijn
9. Fluctuaties in de economische groei
10. De milieuproblematiek
11. Werkgelegenheid en werkloosheid
12. Inkomensvorming en inkomensverdeling
13. Overheidsfinanciën en overheidsschuld
17. Ontwikkelingseconomie

* Handboek = hetzelfde als voor het opo 'Economie' in de 1e 'fase': Op de Beeck, M., Vandenbogaerde, B. & Vervliet, E. (2021). Leidraad economie. 8e druk. Brussel: Larcier Business, 491 blz. (= versie met de okergele achterflap) - ISBN nr. 978 94 641 5045 2 - verkrijgbaar in de Standaard Boekhandel

   -->  wie langer geleden dan vorig jaar 'Economie' volgde, heeft wellicht nog de vorige versie van het handboek: dan hoef je zeker geen nieuw boek te kopen. Dit is die vorige versie die ook nog oké is: Op de Beeck, M., Vandenbogaerde, B., & Vervliet, E. (2018). Leidraad economie. 7e druk. Brussel: Larcier Business, 453 blz. (= versie met de blauwe band op de cover) - ISBN nr. 978 28 759 6127 3

* Powerpointdia's per hoofdstuk (op Toledo) --> Toledocourse: Sociaaleconomische vraagstukken [V5F167]

* Eventuele aanvullingen en artikels ter verdieping/toepassing (op Toledo)

Dit opleidingsonderdeel wordt volledig gegeven via afstandsonderwijs. Er is geen inleidend college voorzien; lees goed de informatie op Toledo.

Als voorbereiding op - maar ook als voorafname van een deel van! - het examen dienen een reeks Toledotoetsen gemaakt te worden. Zie bij "Evaluatie" en - voor de praktische uitwerking - op Toledo zelf.

Evaluatieactiviteiten

Sociaaleconomische vraagstukken (B-VIVZ-V71462)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Self assessment/Peer assessment
Vraagvormen : Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Rekenmachine

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

1. Toledotoetsen - 8 van de 20 punten

40% van de punten kunnen verdiend worden via Toledotoetsen en -opdrachten per hoofdstuk, die je voor het examen zelfstandig thuis (of elders) dient te maken.  De werkwijze wordt uitgebreid uitgelegd op Toledo.  Deadline voor deze toetsen en opdrachten: jouw examenmoment.


2. Examen - 12 van de  20 punten

Het examen op 60% van de punten is schriftelijk, en bestaat volledig uit meerkeuzevragen met meerdere antwoordmogelijkheden.  De vragen op het examen zijn gelijkaardig aan deze van de examentoetsen op Toledo. Ook quotatiemethode is dezelfde als die op Toledo.

Indien de omstandigheden het vereisen, kan het examen online afgenomen worden (ipv in het examencentrum).

Opgepast: in tegenstelling tot bij de Toledotoetsen, mag je op het examen het handboek en de powerpointslides NIET gebruiken.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Voor de 2de zittijd tellen de onderweg-Toledotoetsen opnieuw mee voor hetzelfde percentage. De eerder gemaakte Toledotoetsen kunnen naar eigen wens, en per toets te kiezen, opnieuw gemaakt worden.  Daartoe dien je een e-mail te sturen naar de docent met de toetspogingen die je wil gewist zien. Deadline voor deze aanvraag: zie Toledo. Deadline voor de toetsen: jouw examenmoment.