Demografische ontwikkelingen en maatschappelijke veranderingen (B-VIVZ-V3F326)

3 studiepuntenNederlands4 urenBeide semestersBeide semesters
Verhaeghe Mieke (coördinator) |  Verhaeghe Mieke
VIVES Z POC PBA Sociaal werk

Situering binnen domeinspecifieke leerresultaten

  • De PBa sociaal werk neemt een signaalfunctie op en zet stappen om verandering op gang te brengen. Hiertoe analyseert hij kritisch maatschappelijke en internationale ontwikkelingen en uitdagingen en duidt deze aan de hand van relevante kennis, bronnen en onderzoeksresultaten.
  • De PBa sociaal werk hanteert de mensenrechten en sociale rechtvaardigheid als centrale maatstaven voor zijn handelen. Hij kan dit handelen verantwoorden aan de hand van een ethisch discours. Hij is zich daarbij steeds bewust van zijn positie.
  • De PBa sociaal werk maakt een inschatting door in dialoog te treden met de belanghebbenden, inzicht te ontwikkelen in hun functioneren (als individu/groep, in relatie tot anderen en in de maatschappelijke context) en een breed geheel van bronnen te consulteren en te interpreteren.
  • De PBa sociaal werk onderzoekt de mogelijkheden van de belanghebbenden (als individu/groep, in relatie tot anderen en in de maatschappelijke context), met het oog op een systematische benadering van de situatie.

Voor het opleidingsonderdeel Demografische ontwikkelingen en maatschappelijke veranderingen is strikt genomen geen specifieke voorkennis of scholing vereist.

Weliswaar zijn bepaalde algemene begincompetenties bevorderlijk om dit vak met succes af te werken:

- in staat zijn op een empirisch-analytische (d.w.z. wetenschappelijke) manier te denken en oordelen

- theoretische discussies met praktische problemen kunnen linken

- zin hebben voor een maatschappijkritische en beleidsgerichte aanpak.

Daarnaast zijn ook specifieke begincompetenties bevorderlijk. Aangezien dit opleidingsonderdeel sociologisch qua insteek is, is het met name zinvol dat studenten voordien of parallel een opleidingsonderdeel m.b.t. sociologische basisbegrippen en –modellen gevolgd hebben of volgen.

Tot slot betekent de belangstelling voor het reilen en zeilen van de actuele samenleving en het sociaal-agogische werkveld een meerwaarde.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Demografische ontwikkelingen en maatschappelijke veranderingen (B-VIVZ-V5F326)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College4 urenBeide semestersBeide semesters
Verhaeghe Mieke
VIVES Z POC PBA Sociaal werk

Deel I: verschillende vormen van sociale ongelijkheid
Thema 1: Sociale stratificatie
Thema 2: Geslachtsstratificatie

Deel II: een focus op demografische aspecten
Thema 1: Mortaliteit en morbiditeit
Thema 2: Leefvormen en kinderen
- Leefvormen
- Vruchtbaarheid
Thema 3: Bevolkingsevoluties
- Geschiedenis van de (wereld)bevolking
- Toekomst van de (wereld)bevolking
Thema 4: Migratie

Er wordt gebruik gemaakt van een cursus, ter beschikking gesteld via de Webshop:

Verhaeghe, M. (2023). Demografische ontwikkelingen en maatschappelijke veranderingen. [cursus]. Vives Kortrijk.

Daarnaast wordt via Toledo aanvullend materiaal (powerpoint/tekstmateriaal/audiovisueel materiaal) aangeboden.

 

Afstandsonderwijs.

Evaluatieactiviteiten

Demografische ontwikkelingen en maatschappelijke veranderingen (B-VIVZ-V73709)

Type : Examen buiten de normale examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Gesloten vragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Er kunnen zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen aan bod komen. Voor de algemene aard van de vragen verwijs ik naar de doelstellingen van het opleidingsonderdeel zoals vermeld in de studiewijzer (onder “evaluatie”).

Specifieke voorbeelden van examenvragen worden via het leerplatform Toledo meegedeeld.

In uitzonderlijke omstandigheden kan de evaluatievorm gewijzigd worden.

 

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Bij het herkansen gelden dezelfde modaliteiten.

In uitzonderlijke omstandigheden kan de evaluatievorm gewijzigd worden.