Biologie (B-VIVZ-V3F333)
Doelstellingen
Dit vak draagt bij aan het realiseren van volgende leerresultaten van het opleidingsprofiel Bachelor Orthopedagogie, Bachelor Sociaal Werk en Bachelor Toegepaste Psychologie.
De Professionele Bachelor Orthopedagogie…
DLR 1: De PBA orthopedagogie bouwt op een professionele manier een begeleidingsrelatie op met de cliënt en het cliëntsysteem, en draagt zorg voor het onderhouden en het afronden ervan, vanuit een (ortho)(ped)agogische grondhouding.
- De PBA orthopedagogie bouwt een begeleidingsrelatie op, onderhoudt ze en rondt ze af vanuit inzicht in de ondersteuningsbehoeften van de cliënt en het cliëntsysteem.
- De PBA orthopedagogie handelt vanuit maatschappelijke relevante visies, in het bijzonder een holistische visie op de mens en het ecologisch model van de menselijke ontwikkeling.
DLR 2: Binnen de context van een team en in samenspraak met de cliënt en het cliëntsysteem maakt de PBA orthopedagogie op autonome wijze een inschatting van de mogelijkheden en beperkingen van de cliënt. Hij analyseert de hulpvraag en stuurt actief het proces van handelingsplanning.
- De PBA orthopedagogie analyseert de ondersteuningsbehoeften van de cliënt en het cliëntsysteem en formuleert deze in overleg met de cliënt en het cliëntsysteem en in overleg met professionals.
DLR 8: De PBA orthopedagogie treedt preventief op om probleemsituaties voor de cliënt te voorkomen. Hij signaleert knelpunten en participeert (pro-)actief aan preventie op organisatie- en/of beleidsniveau.
- De PBA orthopedagogie signaleert en rapporteert factoren die het ontwikkelingsproces van de cliënt kunnen belemmeren.
- De PBA orthopedagogie ontwikkelt vanuit wetenschappelijk inzicht proactieve en/of preventieve acties om probleemsituaties te voorkomen.
DLR 10 : De PBA orthopedagogie stuurt zijn (ortho)(ped)agogisch handelen bij aan de hand van kritische zelfreflectie, actuele inzichten uit wetenschappelijk onderzoek en regionale, Europese en internationale evoluties.
- De PBA orthopedagogie is op de hoogte van en raadpleegt wetenschappelijke inzichten om het handelen te sturen.
- De PBA orthopedagogie speelt in op regionale, Europese en internationale evoluties en past zijn handelen hier naar aan.
DLR 11: De PBA orthopedagogie draagt op micro-, meso- en macroniveau actief bij tot begrip en betrokkenheid aangaande beroepsgerelateerde ethische, normatieve en maatschappelijke vragen. Hij handelt vanuit universele rechten en waarden.
- De PBA orthopedagogie is op de hoogte van ethische, normatieve en maatschappelijke vraagstukken die beroepsgerelateerd zijn en participeert aan gesprekken hieromtrent vanuit een genuanceerde, onderbouwde argumentatie.
De Professionele Bachelor in Sociaal Werk ...
DLR 1: De PBa sociaal werk hanteert de mensenrechten en sociale rechtvaardigheid als centrale maatstaven voor zijn handelen. Hij kan dit handelen verantwoorden aan de hand van een ethisch discours. Hij is zich daarbij steeds bewust van zijn positie.
DLR 5: De PBa sociaal werk onderzoekt de mogelijkheden van de belanghebbenden (als individu/groep, in relatie tot anderen en in de maatschappelijke context), met het oog op een systematische benadering van de situatie.
DLR 7: De PBa sociaal werk informeert de belanghebbenden over relevante regelgeving en gidst hen naar geschikte organisaties, diensten en initiatieven.
DLR 12: De PBa sociaal werk handelt autonoom, in dialoog met de belanghebbenden, interdisciplinair en multidisciplinair met andere professionals in een netwerk van organisaties.
De Professionele Bachelor Toegepaste Psychologie…
DLR 1: De PC exploreert, in overleg met de cliënt, een psychosociale vraagstelling vanuit een wetenschappelijk onderbouwd biopsychosociaal referentiekader en houdt hierbij rekening met de context van de cliënt.
- Begrijpt en legt uit wat het biopsychosociaal perspectief inhoudt en beargumenteert het belang van het integreren van dit model in het diagnostisch handelen
- Kent biologische, psychologische, sociale factoren (en de interactie tussen deze factoren) die het welbevinden beïnvloeden
DLR 2: De PC verzamelt en analyseert zelfstandig relevante informatie in functie van een psychosociale vraagstelling.
- Verzamelt informatie vanuit een wetenschappelijk onderbouwd biopsychosociaal referentiekader
DLR 6: De PC formuleert (mondeling/schriftelijk) een psychologisch rapport en advies, afgestemd op de cliënt of op een andere professionele hulpverlener.
- Formuleert aanbevelingen aansluitend bij de resultaten van het onderzoek en afgestemd om de cliënt (biopsychosociaal perspectief)
DLR 9: De PC ondersteunt vanuit de eigen counselingexpertise de cliënt met het verwerven van inzicht in zichzelf, in zijn situatie, in het handelings- of preventieplan en in de implicaties ervan.
- beschrijft en legt uit wat het biopsychosociaal perspectief inhoudt (relationeel) en beargumenteert het belang van het integreren van dit model in het dienstverlenend handelen
- begrijpt biologische, psychologische, sociale, relationele factoren (en de interactie tussen deze factoren) die het welbevinden beïnvloeden en legt deze uit
Begintermen
Geen specifieke voorkennis vereist.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor orthopedagogie via afstandsonderwijs (Kortrijk) 180 sp.
- Bachelor sociaal werk via afstandsonderwijs (Kortrijk) 180 sp.
- Bachelor toegepaste psychologie via afstandsonderwijs (Kortrijk) 180 sp.
- Educatief graduaat SO via Flex-traject (Kortrijk) 90 sp.
- Educatief graduaat SO via LIO-traject (Kortrijk) 90 sp.
- Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs Flex-traject (Kortrijk) 60 sp.
- Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs LIO-traject (Kortrijk) 60 sp.
- Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs dagonderwijs (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve bachelor in het secundair onderwijs voor bachelors in de kunsten 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Biologie (B-VIVZ-V5F333)
Inhoud
Naast psychologie en sociologie is biologie onontbeerlijk om menselijk gedrag te begrijpen. Het vak ‘biologie’ bestaat uit twee belangrijke onderdelen namelijk anatomie/fysiologie en menselijke erfelijkheidsleer.
In deel I komt de menselijke neurofysiologie uitgebreid aan bod. Je krijgt inzicht in de bouw, werking en ontwikkeling van het zenuwstelsel. Daarnaast wordt ook een aantal veel voorkomende gezondheidsproblemen van de mens behandeld. Vervolgens worden in aparte hoofdstukken de belangrijkste onderdelen van het zenuwstelsel één na één uitvoeriger belicht: waar ze zich situeren binnen het geheel van het zenuwstelsel, wat is hun concrete bijdrage in het gedrag van de mens en wat kan er bij een defect mis gaan. Verder wordt ook aandacht besteed aan psychofarmaca en drugs.
In deel II wordt er een inleiding gegeven in de menselijke erfelijkheidsleer. Wie we zijn wordt voor een groot deel bepaald door onze genen. Naast een verheldering van de algemene begrippen uit dit vakgebied, zal je in de loop van de cursus meer informatie krijgen over enkele vaak voorkomende erfelijke aandoeningen, erfelijke risico’s en genetische tests.
Studiemateriaal
VERPLICHT
Warlop, N. (2024). Biologie. Kortrijk: VIVES cursusdienst.
Deze cursus kan aangekocht worden via de webshop.Dit studiemateriaal kan aangevuld worden met extra teksten, lespresentaties met extra figuren en duiding en zelftoetsen met antwoordsleutel (zie Toledo voor meer informatie)
VRIJBLIJVEND
Scheire, L. (2020). DNA. Hoe de menselijke genetica ook jouw leven zal veranderen. (7de druk). Gent: Borgerhoff & Lamberigts.
Toelichting werkvorm
Dit OPO verloopt op afstand.
Met specifieke vragen kan de student via mail terecht bij de docent. Indien nodig, kan er via mail een afspraak gemaakt worden met de docent om 'live' leerstof toe te lichten/uit te leggen. Dit gebeurt vanop afstand (bv. via Teams of Toledo/blackboard collaborate).
Evaluatieactiviteiten
Biologie (B-VIVZ-V73720)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Schriftelijk examen met meerkeuzevragen (verhoogde cesuur). Zie Toledo voor de uitleg over de toegepaste verhoogde cesuur.
50/50 verhouding voor neurofysiologie en erfelijkheidsleer zowel naar aantal vragen als naar scores
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
In de tweede zittijd gelden dezelfde modaliteiten als in de eerste zittijd. In uitzonderlijke situaties kan de examenvorm of de organisatie van de evaluatie afwijken; de studiebelasting en de te bereiken doelstellingen blijven evenwel voor elke organisatie en modaliteit van evaluatie voor elke student dezelfde.