Sociaal beleid (B-VIVZ-V3F345)

4 studiepuntenNederlands4 urenBeide semestersBeide semesters
Dekeyzer Kris (coördinator) |  Dekeyzer Kris
VIVES Z POC PBA Sociaal werk

Via het sociologische begrippenkader leggen we onze verzorgingsstaat en de praktische werksituatie als het ware op de ontleedtafel.
Het verwerven van een diepgaand inzicht in de werking van onze welvaartsstaat is het vanzelfsprekende resultaat.
De student is in staat om de aangereikte denkkaders en beleidsmatige evoluties op vlak van sociaal beleid te toetsen aan het concrete beleid dat hierrond op gemeentelijk, regionaal, nationaal en internationaal vlak wordt gevoerd.

De hiernavolgende doelgerichte leerresultaten worden nagestreefd:

In SB wordt via het analyseren van tal van sociale beleidsthema’s uiteraard stilgestaan bij mensenrechten en sociale rechtvaardigheid als centrale maatstaven voor het handelen van de student/Sociaal werker.
Beleidstopics worden met een beleidsmatige en sociologische blik bekeken en  benoemd waarbij tevens wordt geappelleerd aan  een ethisch discours. Dit is vanzelfsprekend niet steeds eenduidig doch maakt de student bewust van zijn positie.

 

In Sociaal Beleid wordt de student geconfronteerd met de mogelijkheden van de belanghebbenden (als individu/groep, in relatie tot anderen en in de maatschappelijke context), met het oog op een systematische benadering van de situatie.  Er wordt tevens inzicht ontwikkeld in het maatschappelijk un functioneren en hierbij worden vele bronnen (beleidsteksten, sociologisch-beleidsmatige visies) geconsulteerd en geïnterpreteerd.

 

De student sociaal werk onderzoekt de mogelijkheden van de belanghebbenden (als individu/groep, in relatie tot anderen en in de maatschappelijke context), met het oog op een systematische benadering van de situatie.

Tevens zorgt SB ervoor dat de student later in staat is om de belanghebbenden te stimuleren en te ondersteunen bij het (h)erkennen en aanpakken van noden en verwachtingen en bij het ontwikkelen van talenten, rekening houdend met hun draagkracht. Dit alles kan immers niet zonder een gedegen kennis van de staat en de ontwikkeling van het vigerende beleidskader.

Via SB kan de student een analysekader leren hanteren dat hem/haar later in de mogelijkheid stelt  een signaalfunctie op te nemen en stappen te zetten om evt. verandering op gang te brengen. Ook het kritisch ontleden van  maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen en het beleidsmatig- duiden ervan aan de hand van relevante kennis, bronnen en onderzoeksresultaten vormt een belangrijk onderdeel van SB. De link tussen de belanghebbenden en de samenleving en omgekeerd en tevens het analyseren van de beleidsmatige begrippenkaders zijn sterk aanwezig.

De student leert op een  constructief- kritische manier hoe het beleid mee bepaalt hoe doelstellingen en beheer van organisaties tot stand worden gebracht en hoe het beleid door hen tot uitvoer wordt gebracht
Reflectie over professionalisering en beïnvloeding via tal van moderniseringsprocessen leert de student mee het eigen functioneren duiden in een (inter)nationale beroepscontext.

 

De cursus bouwt verder op de theoretische én praktische kennis en ervaring die de studenten tijdens de eerste 2 jaar van hun studie en tijdens hun stage hebben opgedaan.
Zowel een zekere beleidsmatige, economische en sociologische (modernisering) voorkennis wordt verondersteld.
 

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Sociaal beleid (B-VIVZ-V5F345)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College4 urenBeide semestersBeide semesters
Dekeyzer Kris
VIVES Z POC PBA Sociaal werk

Na een poging om het begrip “welzijn” te omschrijven en het beantwoorden van de vraag naar de beleidsmatige stuurbaarheid ervan, gaan we op zoek naar de maatschappelijke verankering van de verzorgingsstaat, meer bepaald een aantal principiële stellingnamen in de sociaal-wetenschappelijke theorie over de doelstellingen van de verzorgingsstaat en over de taak en de plaats van de overheid.

Uiteraard hebben evoluties in de samenleving meegespeeld in de vorming en instandhouding van de verzorgingsstaat. Structurele differentiatie, rationalisering, individualisering en globalisering hebben tot andere visies rond de verzorgingsmaatschappij en andere types verzorging geleid. Deze processen zullen nader bekeken en geanalyseerd worden.

In een tweede deel van de cursus wordt eerder thematisch gewerkt.
De cursus Sociaal Beleid wil de student o.a. laten kennis maken met de recente beleidsopties om het welzijnsbeleid meer te laten stroomlijnen en uit te bouwen op lokaal vlak.
Het ankerpunt waarrond het lokale welzijnsbeleid gestalte krijgt is het decreet lokaal sociaal beleid.
In deze cursus zullen we o.a. de nodige aandacht besteden aan enkele wettelijke bepalingen uit het nieuwe gemeentedecreet én een toelichting verschaffen rond het decreet lokaal sociaal beleid zelf.

Uiteraard zullen ook enkele aandachtspunten waarlangs het sociaal beleid vorm krijgt, uitvoerig worden belicht.
Het woonbeleid, de rol van de lokale besturen in het arbeidsmarktbeleid, de mogelijkheden van het uitbouwen van een lokale diensteneconomie, het uitbouwen van een armoedebestrijdingbeleid én een aantal aanvullende lokale en gebiedsgerichte invalshoeken waarlangs welzijnsbeleid kan worden uitgetekend, kunnen aan bod komen.

Het geheel wordt verder aangevuld met een ruime waaier aan sociologisch getint tekstmateriaal mbt. het gevoerde sociaal beleid in al haar vormen.
O.a. Lammertyn, Cantillon, Deleeck, Ives Marx, Dirk Geldof, A. Giddens, Beck en Rosanvallon, Vandenbroucke e.a. komen aan bod.

 

Het olod Sociologie van het sociaal beleid bevat een cursustekst, een breed gamma aan tekstmateriaal en een verplichte lectuuropdracht (keuzeboek uit jaarlijks geactualiseerde reeks van een viertal werken).

De cursustekst vormt ahw. de rode draad doorheen dit olod.
De cursustekst wordt gelardeerd met sociologische beschouwingen bij de gehanteerde themata. Deze aanvullende teksten vormen doorwrochte stukken die enige toelichting en bespreking in de klas behoeven. De traditioneel in het sociaal beleid voorkomende themata worden aldus a.d.h.v. actuele sociologische invalshoeken geanalyseerd.
Op die manier vindt de unieke koppeling plaats tussen sociale beleidsthemata én een hele reeks sociologische invalshoeken erop.
Lammertyn, Beck, Geldof, Cantillon, Vandenbroucke, Vrancken, Giddens, Rosanvallon e.a. passeren de revue.

De hoofdlectuur wordt verder aangevuld met een reeks aanvullend tekstmateriaal.

De lectuuropdracht vormt het sluitstuk en wordt door de studenten verwerkt in relatie tot de in de cursus geziene onderwerpen.


 

Afstandsonderwijs met inleidend college.

Evaluatieactiviteiten

Sociaal beleid (B-VIVZ-V73734)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.