HR & Communicatie (B-VIVZ-V3F354)

3 studiepuntenNederlands4 urenBeide semestersBeide semesters
Van Den Noortgate Luc (coördinator) |  Van Den Noortgate Luc
VIVES Z POC PBA Sociaal werk

Het leren voeren van een professioneel gestructureerd gesprek in specifieke HRM-gerelateerde situaties zoals bijvoorbeeld selectiegesprekken, functionerings- en beoordelingsgesprekken, ziekteverzuimgesprekken, exit-gesprekken, ontslaggesprekken, coachen, adviseren, bemidelelen en onderhandelen.

Denk- en redeneervaardigheid
Informatie verwerven en verwerken
Kritisch reflecteren
Beschikken over het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

DLR

Korte toelichting

1

De (toekomstige) personeelswerker handelt vanuit een positie die de wederzijdse rechten en plichten van werkgever en werknemer behartigt. Hij is zich daarvan bewust en handelt vanuit een ethisch discours.

3

De (toekomstige) personeelswerker voert professionele gesprekken binnen het kader van het personeelswerk: selectiegesprekken, functioneringsgesprekken, evaluatiegesprekken, ontwikkelingsgesprekken, coachinggesprekken, slecht nieuws-gesprekken, exit-interviews. Hij bemiddelt en onderhandelt bij conflictsituaties.

4

De (toekomstige) personeelswerker helpt de medewerkers inzicht te verwerven in hun eigen functioneren, zelfstandig en binnen een groep..

12

De toekomstige personeelswerker handelt autonoom binnen een netwerk van diensten. Hij informeert, onderzoekt, en gaat in verbindende dialoog met de belanghebbenden.

14

De toekomstige personeelswerker reflecteert over en werkt continu aan eigen professionalisering binnen zijn beroepscontext.

15

De toekomstige personeelswerker draagt bij tot kennis- en expertiseontwikkeling en kwalitatieve evolutie binnen zijn vakgebied.

De student kan opzet en het gebruik van de desbetreffende HR-technieken hieronder theoretisch duiden.

De student beschikt over voldoende kennis van de basistechnieken inzake mondelinge communicatie: de doelstelling van het gesprek, de relatie persoonlijkheids- en motivatie-aspecten, de gespreksstructuur, de omgevingsfactoren, en het nemen van notities.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. HR & Communicatie (B-VIVZ-V5F354)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum4 urenBeide semestersBeide semesters
Van Den Noortgate Luc
VIVES Z POC PBA Sociaal werk

___________________________________________________________________________________________________________________

De cursus start met het aangeven en onderkennen van het belang van gespreksaspecten die bij ieder professioneel gesprek aan bod komen. Meer bepaald gaat het om de doelen, de relatiepersoonlijkheids- en motivatie-aspecten, de gespreksstructuur, de omgevingsfactoren en het nemen van notities. Dit zijn de ALGEMENE ASPECTEN VAN DE GESPREKSVOERING.

Daarna wordt overgegaan naar de SPECIFIEKE ASPECTEN VAN DE GESPREKSVOERING en dit bij volgende soorten gesprekken:
* functie-interview;
* selectie-interview;
* beoordelingsgesprek;
* exit-interview;
* slecht nieuwsgesprek;
* presentatie;

* ziekteverzuimgesprek

*coaching

Bij elke gesprekssoort wordt aandacht besteed aan: doel, principes, plaats binnen het personeelswerk, fasering, vragen stellen, informatieverwerking, maar ook aan hoger genoemde algemene aspecten. Na het bespreken van een theoretisch referentiekader volgen oefeningen: gesprekken ontleden en zelf tweegesprekken voeren.

Er is een syllabus.

Er is een PowerPoint-presentatie.

Evaluatieactiviteiten

HRM-technieken 1 (B-VIVZ-V73743)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het betreft een mondeling examen met schriftelijke voorbereidingstijd.

Gesloten boek!

Er wordt 1 specifieke gespreksvorm bevraagd door middel van een simulatiegesprek. Daarnaast zijn er theoretische hoofd- en bijvragen rond een of meer van de andere gespreksvormen.

In geval van uitzonderlijke omstandigheden en noodzaak kan de examenvorm gewijzigd worden.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Idem als in de eerste zittijd.