Methodiek groepswerk en groepsdynamica (B-VIVZ-V3F362)
Doelstellingen
De PBa sociaal werk ontwerpt en begeleidt sociaal- agogische processen, ook in niet-vertrouwde, complexe situaties. Hij wendt hiervoor zijn kennis, methodische vaardigheden en relevante onderzoeksresultaten op een effectieve en innovatieve wijze aan.
- In methodiek groepswerk en groepsdynamica wordt uitgebreid stilgestaan bij het effect van in groep werken op de deelnemers, zowel theoretisch als door het zelf ervaren. De studenten kunnen dit dus meenemen bij het ontwerpen en begeleiden van sociaal-agogische processen in diverse situaties.
De PBa sociaal werk handelt autonoom, in dialoog met de belanghebbenden, interdisciplinair en multidisciplinair met andere professionals in een netwerk van organisaties.
- Het belang van in team werken, met de mogelijkheden en de valkuilen komt vanzelfsprekend aan bod.
De PBa sociaal werk werkt op een constructief- kritische manier samen in een team en de organisatie. Hij denkt actief mee na over beleid, doelstellingen en beheer van de organisatie, levert een bijdrage aan de uitvoering ervan en neemt daarvoor de verantwoordelijkheid op.
- Daarnaast wordt in het hoofdstuk rond macht ook stilgestaan bij de effecten van macht bij de personen die de macht uitoefenen en de personen die de macht ondergaan en de mechanismen die daar kunnen bij spelen.
- Leiderschap is ook een hoofdstuk in deze cursus waar ze elementen leren die hen helpen om op een constructief-kritische manier samen te werken met anderen.
De PBa sociaal werk maakt een inschatting door in dialoog te treden met de belanghebbenden, inzicht te ontwikkelen in hun functioneren (als individu/groep, in relatie tot anderen en in de maatschappelijke context) en een breed geheel van bronnen te consulteren en te interpreteren.
- Studenten leren welke dynamieken er spelen bij mensen die lid zijn van groepen en hoe die groepen de personen die er lid van zijn beïnvloeden. Dit is een belangrijk gegeven bij het kunnen ontwikkelen van inzicht in het functioneren van mensen.
Begintermen
De gemeenschappelijke ervaring van het projectwerk in het opleidingsonderdeel 'sociale vaardigheden' biedt een mooi vertrekpunt om bepaalde elementen uit de theorie te plaatsen, maar is niet noodzakelijk om dit opleidingsonderdeel te kunnen volgen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor sociaal werk via afstandsonderwijs (Kortrijk) (Afstudeerrichting Sociaal-cultureel werk) 180 sp.
- Bachelor sociaal werk verkorte leerroute na bachelor of master via afstandsonderwijs (Kortrijk) (Afstudeerrichting Sociaal-cultureel werk) 122 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Methodiek groepswerk en groepsdynamica (B-VIVZ-V5F362)
Inhoud
Groep als een veld van krachten met een eigen samenhang en stabiliteit
Groepsontwikkeling volgens Van Lente (1997)
Groepscommunicatie
Leiderschap
Macht
Samenwerken in groep
Professioneel omgaan als SCW’er met groepen
In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door een online alternatief.
Studiemateriaal
TIMPERMAN, T. (2013) Methodiek groepswerk en groepsdynamica, Kortrijk: Katho
Toelichting werkvorm
in afstandsonderwijs
Evaluatieactiviteiten
Methodiek groepswerk en groepsdynamica (B-VIVZ-V73751)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
In de cursustekst is na elk hoofdstuk een examenopdracht opgenomen.
Deze examenopdrachten samengevoegd in één paper worden dan ingediend ter evaluatie van dit examenonderdeel op de voorziene indiendatum in afstandsonderwijs.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.