Methodiek systeemgerichte hulpverlening (B-VIVZ-V3F436)

4 studiepuntenNederlands4 urenBeide semestersBeide semesters
Uyttenhove Natalie (coördinator) |  Uyttenhove Natalie
VIVES Z POC PBA Sociaal werk

De beoogde competenties situeren zich op verschillende vlakken die betrekking hebben op het toepassen van kennis, inzicht en vaardigheden m.b.t. de eigenheid van het methodisch handelen in het maatschappelijk werk zowel naar inhoud als naar aanpak.

Naar onze mening impliceert maatschappelijk werker (worden) immers :

  • als persoon een groeiproces doormaken van een lineair-causale naar een systemische epistemologie, teneinde het functioneren van cliëntsystemen te doorgronden
  • het aanleren en verfijnen van hulpverleningstechnieken en oplossingsgericht taalgebruik in functie van het instrument van onze taal efficiënter te gebruiken
  • het aannemen van een consequente oplossingsgerichte instelling ten aan zien van de eigen keuzes van het cliëntsysteem, zodat er maximaal gebruik kan gemaakt worden van hun eigen hulpbronnen en uitzonderingen op hun probleemcyclus

 

De student moet kritisch kunnen refleceren op het beroepsspecifieke functioneren (inleidend, BS)

De student moet beroepsspecifieke inzichten kunnen gebruiken bij het planmatig oplossen van een grote variëteit aan authentieke (en dus complexe) professionele problemen/het uitvoeren van uiteenlopende en authentieke beroepsopdrachten in overeenstemming met beroepsspecifieke vereisten (inleidend, BS)

De bachelor in sociaal werk heeft de sociale en communicatieve vaardigheden verworven om actief deel te kunnen nemen aan en leiding te kunnen geven aan communciatieprocessen, onder andere binnen sociaalagogische processen en in teamverband. (inleidend/BS)

De student handelt procesmatig en projectmatig vanuit zijn methodische expertise (inleidend/BS)

De student kan wetenschappelijke verklaringen voor de wisselwerking tussen eht menlijke gedrag en de sociale omgeving toepassen op concrete individuele en collectieve aspiraties en probleemsituaties (uitdiepend/BS)

De student kan procesmatig en projectmatig handelen  vanjuit zijn methodische expertise (uitdiepend/BS)

De student kan op een zelfstandige en kritische wijze voor zijn beroep relevante informatie verwerven en verwerken. (uitdiepend/ALG)

 

In de cursus wordt vertrokken vanuit verworven basiskennis, inzichten en vaardigheden van de cursus methodiek maatschappelijk werk en psychosociale hulpverlening.

De student moet ook dwarsverbindingen kunnen leggen met de andere methodiekvakken van de voorbije jaren.

 

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Methodiek systeemgerichte hulpverlening (B-VIVZ-V5F436)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Bachelorproef4 urenBeide semestersBeide semesters
Uyttenhove Natalie
VIVES Z POC PBA Sociaal werk

In deze cursus wordt de problematiek in zijn ruimere context benaderd, leren we hypothesen opstellen en genogrammen maken.

Het accent komt op het werken met individuele cliënten en gezinnen te liggen.

Hierbij worden het systeemdenken (Minuchen), het model van de keuze (het Brugs model) en het contextueel denken (Nagy) als uitgangspunten uitgelicht. We gaan na hoe dit denken te integreren is binnen de werking van de eigen stagedienst en ruimer binnen het werkveld van de maatschappelijk werker.

Vanuit deze denkmodellen wordt het hulpverleningsproces in zijn verschillende fasen en aspecten onder de loupe genomen.

We opteerden voor deze denkmodellen omdat ze naar onze mening het best aansluiten bij het werkveld van de maatschappelijk werker en de doelstellingen van de opleiding.

M.n. een probleem in zuin rimere sociale context plaatsen en begeleiden, het oplossingsgericht werken met die ruimere sociale context, het systeem te helpen in het geloof in de eigen mogelijkheden en de consequent respectvolle houding van de hulpverlener voor het symptoom en voor de resources van het cliëntsysteem. In die mat dat zogezegde 'weerstand' omgebogen wordt tot samenwerking in de richting van een positieve en blijvende verandering.

 

* Syllabus met teksten en artikels - Natalie Uyttenhove - methodiek systeemgerichte hulpverlening AO

* Relevante hoofdstukken uit :

     Savenije, e.a., Handboek Systeemtherapie. De Tijdstroom, Utrecht, 2009

. Ondersteunende powerpoints en oefeningen

* Contextuele hulpverlening, Karlan van Ieperen-Schelhaas, Bohn Stafleu van Loghum, tweede, herziene druk, 2016 Houtem (gezien bij het OLOD Psychosociale hulpverlening)

* Aanbevolen videofragmenten : terug te vinden op Toledo VIVES (opnames TV) (Media Gallery)

 

 

 

Afstandsonderwijs impliceert dat studenten zelfstandig kunnen de leerstof verwerken.

Richtlijnen m.b.t. het instuderen van de leerstof en uitleg m.b.t. het examen en de examenvragen staan in de studiewijzer. Er kan ook via het toledoplatform gecommuniceerd worden met medestudenten. Vragen kunnen per mail gesteld worden aan natalie.uyttenhove@vives.be

Evaluatieactiviteiten

Methodiek systeemgerichte hulpverlening (B-VIVZ-V74511)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het examen is een schriftelijk gesloten boek examen

De vragen omtrent de cursus peilen niet naar reproductie van de kennis, maar naar integratieve kennis. De student bewijst de aangebrachte theoretische denkkaders, methoden en technieken, te kunnen integreren naar de praktijk van de maatschappelijk werker.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Er is herkansing mogelijk op de voorziene examenmomenten.