Economie en maatschappij (B-VIVZ-V3F521)

5 studiepuntenNederlands42 urenBeide semestersBeide semesters
Vandenbogaerde Bart (coördinator) |  Vandenbogaerde Bart |  N.
VIVES Z POC PBA Sociaal werk

Volgende 'domeinspecifieke leerresultaten' (DLR's) worden nagestreefd:

9 - De PBa sociaal werk neemt een signaalfunctie op en zet stappen om verandering op gang te brengen. Hiertoe analyseert hij kritisch maatschappelijke en internationale ontwikkelingen en uitdagingen en duidt deze aan de hand van relevante kennis, bronnen en onderzoeksresultaten.

--> In het opleidingsonderdeel Economie bestudeert de student kritisch de maatschappij vanuit een economische invalshoek: de student analyseert kritisch de lokale en internationale economische ontwikkelingen en uitdagingen en duidt deze aan de hand van relevante kennis, bronnen en onderzoeksresultaten.

4 - De PBa sociaal werk maakt een inschatting door in dialoog te treden met de belanghebbenden, inzicht te ontwikkelen in hun functioneren (als individu/groep, in relatie tot anderen en in de maatschappelijke context) en een breed geheel van bronnen te consulteren en te interpreteren.

--> De student ontwikkelt in het opleidingsonderdeel Economie inzicht in het menselijk handelen vanuit een economische invalshoek.   Samen met de psychologie, de sociologie en de filosofie, levert deze discipline hem een ruimer beeld van het menselijk handelen, dat het kader vormt waarbinnen hij verder de dialoog aangaat en – in een latere fase – oplossingen zoekt.

5 - De PBa sociaal werk onderzoekt de mogelijkheden van de belanghebbenden (als individu/groep, in relatie tot anderen en in de maatschappelijke context), met het oog op een systematische benadering van de situatie.

--> De student bestudeert in Economie de mens in z’n economische context.  Dit draagt bij tot een globaler beeld van welbepaalde problematieken, wat ook de kijk en het inzicht van de belanghebbenden ten goede komt, en de oplossingen meer gestructureerd maakt.
 

Meer concreet wordt van de studenten verwacht dat zij:
- de geziene begrippen vlot en correct hanteren en interpreteren
- inzicht aantonen in de behandelde economische samenhangen
- de geziene economische vraagstukken kunnen duiden en verklaren, en mogelijke (deel)oplossingen kunnen benoemen
- de (mogelijke) samenhang zien tussen verschillende economische en sociale problematieken

 

Er is geen economische voorkennis vereist. Wie de sociaaleconomische en de politieke actualiteit volgt zal de behandelde materie beter begrijpen en onthouden.

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Economie en maatschappij (B-VIVZ-V5F521)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht42 urenBeide semestersBeide semesters
Vandenbogaerde Bart |  N.
VIVES Z POC PBA Sociaal werk

Deze cursus helpt je een economisch begrippenkader te leren hanteren, en de economische aspecten van het menselijk gedrag en de economische dimensie van het organisatie- en samenlevingsgebeuren beter te kunnen duiden.

De inhouden van het opo Economie zijn eerder algemeen-economisch van aard, en bereiden je voor op een goed begrip van de sociaaleconomische thema's in het opo Sociaaleconomische vraagstukken, maar toch worden deze algemene inhouden hier al vaak door een sociaaleconomische bril bekeken.  

De volgende thema’s komen aan bod: wat is economie?, economische stelsels, macro-economische relaties en welvaartsindicatoren, de consumptie- en de productiehuishouding, markten en prijsvorming, geld en inflatie, internationale handel, internationale factorbewegingen en de betalingsbalans. 

- Handboek: Op de Beeck, M., Vandenbogaerde, B. & Vervliet, E. (2021). Leidraad economie. 8e druk. Brussel: Larcier Business, 491 blz. (= versie met de okergele achterflap) - ISBN nr. 978 94 641 5045 2  
- Powerpointdia's per hoofdstuk (op Toledo)

Dit opleidingsonderdeel wordt gegeven via afstandsonderwijs, met een inleidend college. Tijdens het inleidend college wordt het concept en de uitwerking van de cursus uitgelegd, en worden de hoofdstukken die tot de lesmaterie behoren overlopen en toegelicht. Lees zeker ook de info op Toledo.

Als voorbereiding op - maar ook als voorafname van een deel van ! - het examen dienen een reeks Toledotoetsen gemaakt te worden. Zie bij 'Evaluatie' en - voor de praktische uitwerking - op Toledo zelf.

Evaluatieactiviteiten

Economie en maatschappij (B-VIVZ-V80684)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Self assessment/Peer assessment
Vraagvormen : Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Rekenmachine

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

1. Toledotoetsen - 8 van de 20 punten

40% van de punten kunnen verdiend worden via Toledotoetsen per hoofdstuk, die je voor het examen zelfstandig thuis (of elders) dient te maken.  De werkwijze wordt uitgebreid uitgelegd op Toledo.  Deadline voor deze toetsen: jouw examenmoment.


2. Examen - 12 van de  20 punten

Het examen op 60% van de punten is schriftelijk, en bestaat volledig uit meerkeuzevragen met meerdere antwoordmogelijkheden.  De vragen op het examen zijn gelijkaardig aan deze van de examentoetsen op Toledo. Ook de quotatiemethode is dezelfde als die op Toledo. (Indien de omstandigheden het vereisen, kan het examen online plaatsvinden ipv in het examencentrum.)

Opgepast: in tegenstelling tot bij de Toledotoetsen, mag je op het examen het handboek en de powerpointslides NIET gebruiken.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Voor de 2de zittijd tellen de onderweg-Toledotoetsen opnieuw mee voor hetzelfde percentage. De eerder gemaakte Toledotoetsen kunnen naar eigen wens, en per toets te kiezen, opnieuw gemaakt worden.  Daartoe dien je een e-mail te sturen naar de docent met de toetspogingen die je wil gewist zien. Deadline voor deze aanvraag: zie Toledo. Deadline voor de toetsen: jouw examenmoment.