Onderzoeks- en informatievaardigheden (B-VIVZ-V3F523)

5 studiepuntenNederlands42 urenBeide semestersBeide semesters
Verhaeghe Mieke (coördinator) |  Verhaeghe Mieke |  N.
VIVES Z POC PBA Sociaal werk

1) Situering binnen DLR’s:

De PBa sociaal werk ontwerpt en begeleidt sociaal- agogische processen, ook in niet-vertrouwde, complexe situaties. Hij wendt hiervoor zijn kennis, methodische vaardigheden en relevante onderzoeksresultaten op een effectieve en innovatieve wijze aan.

De PBa sociaal werk neemt een signaalfunctie op en zet stappen om verandering op gang te brengen. Hiertoe analyseert hij kritisch maatschappelijke en internationale ontwikkelingen en uitdagingen en duidt deze aan de hand van relevante kennis, bronnen en onderzoeksresultaten.

De PBa sociaal werk draagt actief bij tot kennis- en expertise-uitwisseling, praktijkonderzoek en kwaliteitsontwikkeling in het sociaal werk

 

2) Doelstelling van het specifieke opleidingsonderdeel:

De algemene doelstelling van het opleidingsonderdeel kan als volgt worden omschreven: het bijbrengen van kennis, vaardigheden en attitudes voor

a) het opzoeken, beoordelen en verwerken van bronnenmateriaal en er correct naar refereren

b) de ontwikkeling van een onderzoeksplan en het verzamelen, analyseren en interpreteren van data in het kader van een empirisch sociaalwetenschappelijk onderzoek.

Deze algemene doelstelling vertaalt zich in termen van 'kennen', 'kunnen' en 'houding'.

Inzake kennen:

basisbegrippen van sociaalwetenschappelijk onderzoek

de verschillende fasen in het onderzoeksproces

de verschillende mogelijkheden om onderzoek te ontwerpen en data te verzamelen (kwantitatief en kwalitatief), met inbegrip van voor- en nadelen van verschillende keuzemogelijkheden

eenvoudige vormen van data-analyse (analyse en interpretatie)

Inzake kunnen:

opzoeken en beoordelen van recente en relevante bronnen

beoordelen en ontwikkelen van een probleemstelling

beoordelen en ontwikkelen van een onderzoeksontwerp

beoordelen van de dataverzameling

interpreteren en uitvoeren van de data-analyse

samenbrengen en verwerken van bronnenmateriaal in schriftelijke teksten, met referenties volgens de APA-richtlijnen

Inzake houding:

(zelf) kritische houding aannemen inzake bronnenmateriaal en sociaalwetenschappelijk onderzoek

Je beschikt over goede primaire PC-vaardigheden.

Je hebt primair inzicht in een aantal sociaal-agogische thema’s.

Dit opleidingsonderdeel vereist geen specifieke wiskundige voorkennis bovenop de eindtermen secundair onderwijs.

De cursus is in het Nederlands opgebouwd. Een uitgebreide voorkennis van andere talen wordt op zich niet verwacht, al maakt het 'statistisch jargon' wel eens gebruik van Engelse termen.

Voor het luik 'Informatievaardigheden' wordt bovendien verwacht dat studenten enkele Engelstalige bronnen kunnen opzoeken en verwerken.

 

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Onderzoeks- en informatievaardigheden (B-VIVZ-V5F523)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht42 urenBeide semestersBeide semesters
Verhaeghe Mieke |  N.
VIVES Z POC PBA Sociaal werk

Dit opleidingsonderdeel bevat een luik informatievaardigheden en een luik onderzoeksvaardigheden, met onderstaande thema’s:

1) Informatievaardigheden:

Bronnen opzoeken

Bronnen beoordelen

Bronnen verwerken

Refereren naar bronnen

2) Onderzoeksvaardigheden:

Basisbegrippen

Het onderzoeksplan

Steekproeftrekking

Kwantitatief onderzoek via enquêtes

Data-analyse in kwantitatief onderzoek

Kwalitatief onderzoek via interviews en focusgroepen

1) Handboeken:

Neckebroeck, C., Vanderstraeten, I., & Verhaeghe, M. (2023). Onderzoeksvaardigheden. Voor onderwijs, zorg en welzijn. Van In.

Opgelet: nieuwe uitgave met ISBN 978-94-641-7785-5

2) Online tutorial Bibliotheken VIVES (via Toledo)

3) Extra materiaal aangeleverd op Toledocourse V5F523: 

- Powerpoints

- Oefeningen

- Eventueel extra aanvullend materiaal

 

afstandsonderwijs

Evaluatieactiviteiten

Onderzoeks- en informatievaardigheden (B-VIVZ-V80687)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Ontwerp/Product
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Formularium, Rekenmachine

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatie bestaat uit twee delen: het luik informatievaardigheden staat op 40 punten; het luik onderzoeksvaardigheden op 60 punten.

Beide punten worden opgeteld tot 100 en vervolgens omgerekend naar een totaalscore op 20.

Let wel: de twee delen moeten in dezelfde periode afgelegd worden! De opdracht moet dus ingediend worden op de vaste datum die qua periode aansluit op het gekozen flexiblok voor het examen! (zie indiendata en flexiblokken kalender AO)

Toelichting evaluatie voor het luik informatievaardigheden:

Voor dit onderdeel dient de student gebruik te maken van het aangeleverde leermateriaal in functie van het zelfstandig en individueel uitvoeren van de examenopdracht, die op Toledo verder omschreven wordt. De klemtoon van de examenopdracht ligt op de integratie van diverse informatievaardigheden (opzoeken, invoeren, beoordelen, refereren, ...).  Elke student krijgt hiertoe een individueel thema (zie Toledo). 

Studenten dienen hun examenopdracht in via Square, uiterlijk tegen de voorziene datum om opdrachten in te dienen volgens de AO-kalender.

Wie de opdracht niet of te laat indient, krijgt een score 0 voor dit onderdeel.

De indiendata in academiejaar 23-24 zijn 15/12, 15/03, 15/05 en 17/08

Toelichting evaluatie voor het luik onderzoeksvaardigheden:

De leerstof wordt geëvalueerd aan de hand van een schriftelijk gesloten boek examen. De docent voorziet een formularium; de student maakt gebruik van een eenvoudige zakrekenmachine (geen grafische!) van het examencentrum.

Let op - voor examens op afstand dient de student zelf een eenvoudige rekenmachine bij zich te hebben. Bovendien wordt verwacht dat studenten over de nodige PC-vaardigheden beschikken om een dergelijk examen op afstand af te leggen.

Op het examen komen zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen aan bod.

Het gaat om een combinatie van

    open vragen

    gesloten vragen

    meerkeuzevragen

Bij meerkeuzevragen en bepaalde gesloten vragen wordt het principe van verhoogde cesuur toegepast.

Via Toledo worden voorbeelden van examenvragen bekendgemaakt.

In uitzonderlijke omstandigheden kan de evaluatievorm gewijzigd worden.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

De modaliteiten voor de tweede examenkans zijn dezelfde als voor de eerste examenkans.

Voor de examenopdracht voor het luik 'informatievaardigheden' gelden volgende aanvullingen:

- studenten die de opdracht herwerken, moeten alle aangebrachte wijzigingen tegenover de eerste examenkans in het geel markeren. Bij opdrachten zonder wijzigingen in het geel wordt aangenomen dat men een identieke opdracht als voor de eerste examenkans indiende.

- de opdracht wordt via Square ingediend, uiterlijk tegen de daartoe voorziene datum (AO-kalender). De mogelijke indiendata bij herkansing in 23-24 zijn: 15/03, 15/05 en 17/08

Ook bij de herkansing geldt dat de indiendatum voor de opdracht moet aansluiten bij het flexiblok waarin men het examen van het luik 'onderzoeksvaardigheden' aflegt.

Wie bij de herkansing geen opdracht indient, of te laat indient, behoudt voor de opdracht dezelfde score als in de eerste zittijd.

 

In uitzonderlijke omstandigheden kan de evaluatievorm gewijzigd worden.