Schrijf- en onderzoeksseminarie sociale problemen (B-VIVZ-V3F524)
Doelstellingen
De PBa sociaal werk maakt een inschatting door in dialoog te treden met de belanghebbenden, inzicht te ontwikkelen in hun functioneren (als individu/groep, in relatie tot anderen en in de maatschappelijke context) en een breed geheel van bronnen te consulteren en te interpreteren.
Het opleidingsonderdeel Schrijf- en onderzoeksseminarie Sociale Problemen bouwt verder op het theoretisch gedeelte sociologie van de sociale problemen. Op een inductieve wijze analyseert de student een zelf gekozen probleemstelling met wetenschappelijk onderbouwde bronnen, aangevuld met eigen praktijkonderzoek. Besluiten en eventuele aanbevelingen vloeien voort uit een kritische analyse en een duidelijke persoonlijke visie en dragen bij tot nieuwe inzichten.
De PBa sociaal werk ontwerpt en begeleidt sociaal- agogische processen, ook in niet-vertrouwde, complexe situaties. Hij wendt hiervoor zijn kennis, methodische vaardigheden en relevante onderzoeksresultaten op een effectieve en innovatieve wijze aan.
De student maakt een grondige verkenning van een sociaal probleem. Door het uitvoeren van een uitgebreide literatuurstudie en een eigen praktijkonderzoek bekwaamt de student zich in het uitschrijven van een eigen seminariewerk. Het verwerven en verwerken van relevante informatie en het realiseren van een eigen tekst- en onderzoeksplan zijn competenties waaraan wordt geappelleerd.
De PBa sociaal werk neemt een signaalfunctie op en zet stappen om verandering op gang te brengen. Hiertoe analyseert hij kritisch maatschappelijke en internationale ontwikkelingen en uitdagingen en duidt deze aan de hand van relevante kennis, bronnen en onderzoeksresultaten.
Het opzet van het seminariewerk bestaat er onder meer in een afgebakend onderwerp niet eenzijdig te benaderen, maar vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. Alleen op deze wijze kan de student een gefundeerde en veelomvattende kijk ontwikkelen. Een seminariewerk is gebaseerd op een eigen, persoonlijke verwerking van literatuur en onderzochte praktijkervaringen. Een seminariewerk is geen plakboek van citaten.
De PBa sociaal werk draagt actief bij tot kennis- en expertise-uitwisseling, praktijkonderzoek en kwaliteitsontwikkeling in het sociaal werk.
Bij het formuleren van conclusies en eventuele aanbevelingen maakt de student de integratie van de leerinhouden uit het opleidingsonderdeel Sociologie van de Sociale Problemen en andere relevante opleidingsonderdelen om tot mogelijke, eigen creatieve en vernieuwende adviezen te komen.
Begintermen
Inhoudelijk bouwen we verder op eerder geziene lesinhouden uit onder andere 'sociologie', 'sociologie sociale problemen', 'sociale instituties', 'economie', ...
De eerder opgedane competenties rond onderzoek en verbale en schriftelijke communicatie die o.a. in het opleidingsonderdeel ‘Sociaal-agogische vaardigheden’, 'onderzoeksvaardigheden' en 'informatievaardigheden' aan bod kwamen, zijn uiteraard van bijzonder belang.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor sociaal werk via afstandsonderwijs (Kortrijk) 180 sp.
- Bachelor sociaal werk aanvullingstraject na graduaat sociaal-cultureel werk via afstandsonderwijs (Kortrijk) 91 sp.
- Bachelor sociaal werk aanvullingstraject na graduaat maatschappelijk werk via afstandsonderwijs (Kortrijk) 91 sp.
- Bachelor sociaal werk verkorte leerroute na bachelor of master via afstandsonderwijs (Kortrijk) 122 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. Schrijf- en onderzoeksseminarie sociale problemen (B-VIVZ-V5F524)
Inhoud
Van de student wordt verwacht dat hij zelf een grondige verkenning maakt van een sociaal probleem en zich daarbij via literatuurstudie en eigen praktijkonderzoek bekwaamt in het uitwerken van een eigen seminariewerk. Het verwerven en verwerken van relevante informatie en het organiseren en tevens realiseren van de eigen studie- en schrijfplanning zijn competenties waaraan wordt geappelleerd.
Het voorbereiden en schrijven van het seminariewerk bouwt verder op de opgedane competenties rond schriftelijke communicatie die o.a. in het opleidingsonderdeel ‘Sociaal-agogische vaardigheden’ aan bod zijn gekomen.
Dit opleidingsonderdeel draagt er toe bij dat de student het nodige sociologische inzicht verwerft in de fenomenen afwijkend gedrag en deviantie, in de sociologische benadering van sociale problemen en in het fenomeen sociale uitsluiting.
Studiemateriaal
Horen, zien en schrijven - Schrijfboek voor welzijnswerkers, Van Coillie e.a; Die Keure Brugge, 2013
Onderzoeksvaardigheden - Voor onderwijs, zorg en welzijn, Neckebroeck C., Vanderstraeten I., Verhaeghe M.; De Boeck, 2015
Een studiewijzer beschrijft de verschillende uit te voeren opdrachten.
Ten slotte wordt extra informatie zowel inhoudelijk als organisatorisch via Toledo verspreid.
Toelichting werkvorm
In "schrijf- en onderzoeksseminarie sociale problemen" bestaat voor de studenten afstandsonderwijs uit een eigenhandig geschreven werkstuk dat tevens gebruik maakt van alle interessante invalshoeken uit diverse reeds behandelde opleidingsonderdelen (economie, filosofie, sociologie van de sociale problemen,…).
De specifieke invalshoek en verdere details zijn terug te vinden in de studiewijzer op Toledo.
Evaluatieactiviteiten
Schrijf- en onderzoeksseminarie sociale problemen (B-VIVZ-V80688)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.