HR: strategisch en hedendaags (B-VIVZ-V3F542)

4 studiepuntenNederlands36 urenBeide semestersBeide semesters
Beerlandt Karen (coördinator) |  Beerlandt Karen |  N.
VIVES Z POC PBA Sociaal werk

  • De student krijgt inzicht in het belang van strategisch denken binnen organisaties
  • We leren hoe een strategie tot stand komt en wat hierin de bouwstenen zijn.
  • De student leert redeneren aan de hand van en werken met een aantal concrete modellen. Hij/zij legt verbanden met de concrete realiteit.
  • De student verwerft een stevige basis aan theoretische concepten waaraan hij/zij de verdere ervaringen in stage en loopbaan kan koppelen.
  • De student leert kritisch reflecteren over de rol van HR binnen organisaties en dit op diverse niveaus en binnen diverse HR-domeinen.
  • De student verwerft nzicht in de eigen invulling van de HR-rol en zijn/haar toekomstige evolutie hierin.
  • We leren denken in termen van KPI’s, ‘meten is weten’. We ontdekken het belang van HR analytics.

De student kan eenvoudige HR-problemen beschrijven, analyseren en oplossen.
De student beheerst daarbij een gepaste vakterminologie en heeft de eerste inzichten verworven betreffende de positie van HR binnen organisaties.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. HR: strategisch en hedendaags (B-VIVZ-V5F542)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht36 urenBeide semestersBeide semesters
Beerlandt Karen |  N.
VIVES Z POC PBA Sociaal werk

In het eerste deel van deze cursus maken we kennis met organisaties en hun context. Welke factoren hebben een invloed en hoe brengen we die op een gestructureerde manier in kaart?

Vervolgens onderzoeken we op een praktische wijze de connectie tussen de bedrijfsstrategie en HRM. Aan de hand van een aantal modellen koppelen we de theorie aan de praktijk. We diepen op een interactieve wijze een aantal concrete voorbeelden uit.

Aan de hand van enkele strategische modellen en concrete voorbeelden uit de praktijk, leren we nadenken over strategie, visie en missie. Waarom nemen bedrijven en organisaties bepaalde keuzes? Waar loopt het soms mis?

We verkennen welke HR-aanpak in een bepaalde organisatie de meeste toegevoegde waarde biedt en waarom.

Dit alles samen laat ons toe op een gefundeerde wijze de nodige strategisch, tactische en operationele keuzes te maken op het vlak van HRM.

Tot slot zoeken we naar wegen om de performantie van HRM in een organisatie op te volgen en ook aan te tonen. We onderzoeken het belang van HR analytics nu en in de toekomst. We kijken vooruit naar HR in de toekomst. De arbeidsmarkt evolueert razendsnel. Wat staat ons te wachten? Hoe kunnen we als HR een antwoord bieden op deze nieuwe realiteit?

Een handboek
PowerPointpresentatie per les aangevuld met enkele elevante artikels die in de les worden verwerkt.


 

De colleges worden deels theoretisch, deel praktisch uitgewerkt.

Er wordt een groepsopdracht gegeven per twee die in de 5de les voorgesteld en in groep besproken wordt.

We gaan ook op bedrijfsbezoek. Hieraan wordt ook een opdracht per twee gekoppeld, die 2 lessen daarna wordt besproken.

Evaluatieactiviteiten

HRM en de strategische positie (B-VIVZ-V80774)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het examen bestaat uit een aantal kennisvragen, een aantal redeneervragen en een casus.

Het examen telt mee voor 15 van de 20 punten.

De opdracht staat voor 5 van de 20 punten.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Je herkanst de opdracht en/of het examen, afhankelijk van je scores op de onderdelen.