Methodiek maatschappelijke activering (B-VIVZ-V3F543)
Doelstellingen
In dit opleidingsonderdeel wordt aan het verwerven van onderstaande competenties gewerkt.
competentie :
De PBa sociaal werk helpt de belanghebbenden verbinden met de samenleving en omgekeerd
In dit opleidingsonderdeel leren studenten het begrip maatschappelijke activering in zijn ruime betekenis kennen. In dit methodiekvak wordt sterk de nadruk gelegd op de impact van structurele factoren op het individu. De student leert de ontwikkelingen op nationaal (en internationaal) vlak te volgen en na te denken over de consequenties voor de belanghebbenden in ons vakgebied.
Basis van het hele opbouwwerkgebeuren is het streven dat mensen hun grondrechten verwezenlijkt zien. Activering is dus ruimer dan alleen activeren voor de arbeidsmarkt, het gaat over sociale/maatschappelijke activering, waarbij mensen kansen moeten krijgen op maximale persoonlijke ontplooiing en zelf vorm kunnen geven aan het eigen bestaan.
Even wordt ook het begrip 'sociale actie' aangeraakt als mogelijkheid tot maatschappelijke activering.
Beleidsbeïnvloeding wordt ook aangehaald in dit opleidingsonderdeel..
competentie : De PBa sociaal werk ontwerpt en begeleidt sociaal- agogische processen, ook in niet-vertrouwde, complexe situaties. Hij wendt hiervoor zijn kennis, methodische vaardigheden en relevante onderzoeksresultaten op een effectieve en innovatieve wijze aan.
De student leert de methodiek van het opbouwwerk en de samenlevingsopbouw kennen en aan de hand daarvan kan hij met de belanghebbenden zelf aan de slag. Inherent aan opbouwwerk is de agogische kernopdracht met centraal het versterkingsproces van individuen en groepen, door de maatschappelijke en beleidsparticipatie van deze groepen te bevorderen.
competentie : De PBa sociaal werk stimuleert en ondersteunt de belanghebbenden bij het (h)erkennen en aanpakken van noden en verwachtingen en bij het ontwikkelen van talenten, rekening houdend met hun draagkracht.
Kenmerkend voor de sector samenlevingsopbouw is het participatief werken met de doelgroep. De student leert hoe je de doelgroep betrekt bij het realiseren van de structurele veranderingen die nagestreefd worden. Daarnaast heeft het opbouwwerk ook een politieke kernopdracht waardoor ze willen bijdragen aan structurele veranderingen voor gemeenschappelijke problemen van achterstelling en uitsluiting. Daartoe worden partnerschappen aangegaan zowel met samenwerkingspartners als met oplossingsactoren (zie het luik beleidsbeïnvloeding)
Begintermen
Er is niet echt voorkennis vereist, maar het is aangeraden om dit opleidingsonderdeel te volgen nadat het opleidingsonderdeel 'inleiding in het sociaal werk' en 'sociale instituties' werd gevolgd
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor sociaal werk via afstandsonderwijs (Kortrijk) (Afstudeerrichting Sociaal-cultureel werk) 180 sp.
- Bachelor sociaal werk verkorte leerroute na bachelor in een sociaal-agogische opleiding via afstandsonderwijs (Kortrijk) (Afstudeerrichting Sociaal-cultureel werk) 62 sp.
- Bachelor sociaal werk verkorte leerroute na bachelor of master via afstandsonderwijs (Kortrijk) (Afstudeerrichting Sociaal-cultureel werk) 122 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Methodiek maatschappelijke activering (B-VIVZ-V5F543)
Inhoud
Activering is een term die zeer vaak in de mond genomen wordt. Vaak verstaan mensen er echter verschillende zaken onder. Om te voorkomen dat het concept een containerbegrip wordt, gaat het eerste deel van de cursus over de betekenis van activering.
Als het over activering gaat, wordt er vaak verwezen naar de – sinds de jaren 1990 – opkomende actieve welvaartsstaat. Activering staat dan in het teken van het verbeteren van de arbeidsmarktpositie voor ‘zwakke’ doelgroepen. Wanneer in de actualiteit het begrip ‘activering’ aan bod komt, wordt meestal verwezen naar het politieke beleid om zoveel mogelijk steungerechtigden in de arbeidsmarkt in te schakelen.
In de opleiding sociaal werk gebruiken we bewust de term ‘maatschappelijke activering’ om aan te geven dat voor een sociaal werker het activeringsdiscours ruimer ligt dan enkel de economische activering van werklozen. Daarom start deze cursus met een verkenning van het begrip in dit eerste hoofdstuk.
Wat opvalt is, dat de term activering meestal gebruikt wordt in termen van het aanpassen van het individu aan de samenleving. Alle activeringsplannen die nu actueel zijn, pleiten voor een verandering bij het individu zodat de persoon zich kan aansluiten bij de huidige maatschappij. Het lijkt ons niet onverstandig om ook eens stil te staan bij de structuur van deze maatschappij, of er daar niet iets aan veranderd dient te worden. Een goed sociaal werker heeft als competentie onder andere het kunnen signaleren.
We onthouden uit de definities in het eerste hoofdstuk dat activeren gericht is op een deel van de bevolking die als maatschappelijk kwetsbaar beschouwd worden (zie hoofdstuk 2), dat het activeren van mensen verschillende gradaties en manieren van werken kent (zie hoofdstuk 2) en dat activeren een duidelijke link heeft met participatie aan de samenleving (zie hoofdstuk 3). In hoofdstuk 4 gaan we dan heel concreet kijken welke aanpak in de praktijk dan gebruikt kan worden om dat agogisch versterkingsproces bij de maatschappelijk kwetsbaren te bevorderen. Hoofdstuk 5 gaat nog beknopt over ‘sociale actie’ als middel tot maatschappelijke verandering.
Studiemateriaal
cursustekst
Toelichting werkvorm
opdrachtomschrijving is terug te vinden op Toledo
Evaluatieactiviteiten
Methodiek maatschappelijke activering (B-VIVZ-V80776)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het examen bestaat uit een presentatie van de opdracht (zie studiewijzer).
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.