Methodiek educatief werk (B-VIVZ-V3F545)
Doelstellingen
De studenten hebben de competenties verworven om een educatieve activiteit te kunnen plannen zowel praktisch-organisatorisch als inhoudelijk.
De studenten hebben het begrippenkader over leren en educatie verworven .
De studenten zijn in staat om na te denken over een gepaste begeleiderhouding.
De studenten kunnen vormingscursussen of leerprocessen situeren in een theoretisch kader.
De studenten kunnen een zinvol educatief programma presenteren aan medestudenten en aan personen uit het werkveld.
De studenten zijn in staat om na te denken over een gepaste begeleiderhouding.
De studenten kunnen vormingscursussen of leerprocessen situeren in een theoretisch kader
Begintermen
Er zijn géén specifieke startcompetenties vereist. Zowel de cursus psychologie en sociologie als de ervaringen uit SOVA zijn relevant bij het volgen van bepaalde delen in de cursus.
Studenten met ervaringen in het jeugdwerk en ander socio-culturele initiatieven met educatieve activiteiten hebben een praktijkervaring die als voorbeeld kan dienen om de theorie te verhelderen.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor sociaal werk via afstandsonderwijs (Kortrijk) (Afstudeerrichting Sociaal-cultureel werk) 180 sp.
- Bachelor sociaal werk verkorte leerroute na bachelor in een sociaal-agogische opleiding via afstandsonderwijs (Kortrijk) (Afstudeerrichting Sociaal-cultureel werk) 62 sp.
- Bachelor sociaal werk verkorte leerroute na bachelor of master via afstandsonderwijs (Kortrijk) (Afstudeerrichting Sociaal-cultureel werk) 122 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Methodiek educatief werk (B-VIVZ-V5F545)
Inhoud
In een eerste hoofdstuk worden de centrale begrippen leren, educatie en educatief werk besproken. Naast de definities worden de verbanden tussen deze begrippen en kenmerken van leren, educatie en educatief werk besproken.
In een tweede hoofdstuk wordt aandacht besteed aan een ontwikkelingsplan die educatieve werkers kunnen hanteren bij het opzetten van activiteiten. Het behandelt een programmeerschema waarbij aandacht voor de analyse van de beginsituatie, het bepalen van de leerdoelen en het ontwerpen van het programma kernbegrippen zijn.
Hoofdstuk drie is een ‘doe-boek’ waarbij verschillende technieken in educatief werk worden gepresenteerd. Ze worden opgedeeld in informatieve, meningvormende, gemengde, creatieve, kennismaking - en evaluatietechnieken. We beschrijven per onderdeel de belangrijkste technieken zowel inhoudelijk als praktisch -organisatorisch. Verder staan we stil bij een aantal belangrijke organisaties die zelf een educatief aanbod hebben en waar je als beroepskracht gebruik kan maken van de beschikbare expertise.
IHet vierde hoofdstuk handelt over het begeleiden en evalueren van educatieve processen. Naast het begeleiden van niet- formele educatieve processen, wordt er aandacht besteed aan het begeleiden van informele leerprocessen.
In het voorlaatste hoofdstuk wordt er vooral stilgestaan bij het ervaringsleren voor mensen in de vrije tijd. HIer komen enkele specifieke vormen van ervaringsleren aan bod zoals de methode zien-oordelen- handelen, het informeel leren, de themagecentreerde interactie van Ruth Cohn en het bevrijdingsleren van Paulo Freire.
In het laatste hoofdstuk wordt de examenopdracht gepresenteerd.
Studiemateriaal
Voor dit opleidingsonderdeel is er een cursus.
Toelichting werkvorm
Er is voor de studenten afstandsonderwijs één contactmoment voorzien.
Evaluatieactiviteiten
Methodiek educatief werk (B-VIVZ-V80778)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Het examen bestaat uit een individuele opdracht met verschillende onderdelen . In een deel van de examenopdracht moet de student een educatief programma uitwerken rond een bepaald thema voor een welbepaalde doelgroep. In het tweede deel moet de studenten zijn inzichten over leren, begeleiden en leertheorieën kunnen toepassen op een casus uit het werkveld.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Dit examen is herkansbaar en bestaat in het opnieuw maken van de examenopdracht.