Methodiek educatief werk (B-VIVZ-V3F545)

4 studiepuntenNederlands36 urenBeide semestersBeide semesters
Timperman Trui (coördinator) |  Lefevre An
VIVES Z POC PBA Sociaal werk

 

De studenten hebben de competenties verworven om een educatieve activiteit te kunnen plannen zowel praktisch-organisatorisch als inhoudelijk.  

De studenten hebben het begrippenkader over leren en educatie verworven .

De studenten zijn in staat om na te denken over een gepaste begeleiderhouding.

De studenten kunnen vormingscursussen of leerprocessen situeren in een theoretisch kader.

De studenten kunnen een zinvol educatief programma presenteren aan medestudenten en aan personen uit het werkveld.

De studenten zijn in staat om na te denken over een gepaste begeleiderhouding.

De studenten kunnen vormingscursussen of leerprocessen situeren in een theoretisch kader

 

 

Er zijn géén specifieke startcompetenties vereist. Zowel de cursus psychologie en sociologie als de ervaringen uit SOVA zijn relevant bij het volgen van bepaalde delen in de cursus. 

Studenten met ervaringen in het jeugdwerk en ander socio-culturele initiatieven  met educatieve activiteiten hebben een praktijkervaring die als voorbeeld kan dienen om de theorie te verhelderen.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Methodiek educatief werk (B-VIVZ-V5F545)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht36 urenBeide semestersBeide semesters
Lefevre An
VIVES Z POC PBA Sociaal werk

In een eerste hoofdstuk worden de centrale begrippen leren, educatie en educatief werk besproken. Naast de definities worden de verbanden tussen deze begrippen en kenmerken van leren, educatie en educatief werk besproken.

In een tweede hoofdstuk wordt aandacht besteed aan een ontwikkelingsplan die educatieve werkers kunnen hanteren bij het opzetten van activiteiten. Het behandelt een programmeerschema waarbij aandacht voor de analyse van de  beginsituatie, het bepalen van de leerdoelen en het ontwerpen van het programma kernbegrippen zijn.

Hoofdstuk drie  is een ‘doe-boek’ waarbij verschillende technieken in educatief werk worden gepresenteerd. Ze worden opgedeeld in informatieve, meningvormende, gemengde, creatieve, kennismaking - en evaluatietechnieken. We beschrijven per onderdeel de belangrijkste technieken zowel inhoudelijk als praktisch -organisatorisch. Verder staan we stil bij een aantal belangrijke organisaties die zelf een educatief aanbod hebben en waar je als beroepskracht gebruik kan maken van de beschikbare expertise.

IHet vierde  hoofdstuk handelt over het begeleiden en evalueren van educatieve processen. Naast het begeleiden van niet- formele educatieve processen, wordt er aandacht besteed aan het begeleiden van informele leerprocessen.

In het voorlaatste hoofdstuk wordt er vooral stilgestaan bij het ervaringsleren voor mensen in de vrije tijd. HIer komen enkele specifieke vormen van ervaringsleren  aan bod zoals de methode zien-oordelen- handelen, het informeel leren,  de themagecentreerde interactie van Ruth Cohn en het bevrijdingsleren van Paulo Freire.

In het laatste hoofdstuk wordt de examenopdracht gepresenteerd.

Voor dit opleidingsonderdeel is er een cursus.

Er is voor de studenten afstandsonderwijs één contactmoment voorzien.

Evaluatieactiviteiten

Methodiek educatief werk (B-VIVZ-V80778)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Het examen bestaat uit een individuele opdracht met verschillende onderdelen . In een  deel van de examenopdracht moet de student een educatief programma uitwerken rond een bepaald thema voor een welbepaalde doelgroep. In het tweede deel moet de studenten zijn inzichten over leren, begeleiden en leertheorieën kunnen toepassen op een casus uit het werkveld.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Dit examen is herkansbaar en bestaat in het opnieuw maken van de examenopdracht.