Herstelgericht en verbindend werken: theoretische kaders (B-VIVZ-V3F549)

5 studiepuntenNederlands42 urenBeide semestersBeide semesters
Vandenbogaerde Elisabeth (coördinator) |  Vandenbogaerde Elisabeth |  N.
VIVES Z POC PBA Orthopedagogie

Dit opleidingsonderdeel introduceert studenten in de wetenschap van restorative practices & approaches, en streeft ernaar dat de student kennis heeft

- van het ontstaan van herstelgericht werken

- van de visie en principes van herstelgericht werken

- van de aangereikte theorieën van of gelinkt aan herstelgericht en verbindend werken

- van de herstelgerichte en verbindende methodieken

- van de verschillende aspecten die bijdragen aan een herstelgerichte houding ('herstellend zijn')

Dit opleidingsonderdeel is open voor al wie met mensen werkt of wil werken, in het bijzonder met kinderen of jongeren of teams. Enige werk-of stage-ervaring in het sociaal-agogisch werkveld is mooi meegenomen maar geen verplichting voor dit OPO. Voor het OPO Herstelgericht en verbindend werken: praktijk (V3F552) wordt deze ervaring wel ten stelligste aangeraden om de opdracht te kunnen maken.

Voorafgaande kennis over herstelgericht werken is niet vereist. Bereidheid om bij te leren en interesse in het thema zijn uiteraard belangrijk om de motivatie hoog te houden.

We raden ten zeerste aan om het OPO Herstelgericht en verbindend werken: praktijk (V3F552) gelijktijdig met of kort na dit OPO op te nemen. De twee OPO's vormen een coherent geheel waarbij je hier de theoretische kaders leert kennen en in het OPO praktijk het werkveld en de praktijk onder de knie krijgt. 

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Herstelgericht en verbindend werken: theoretische kaders (B-VIVZ-V5F549)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht42 urenBeide semestersBeide semesters
Vandenbogaerde Elisabeth |  N.
VIVES Z POC PBA Orthopedagogie

Herstelgericht werken vindt zijn oorsprong in herstelrecht, een toepassing waarbij daders en slachtoffers na een misdrijf samengebracht worden om de relatie te herstellen (restorative justice). Tegenwoordig wordt het herstelgerichte werken in vele contexten toegepast. Dit kan gaan van families, scholen en buurten tot gevangenissen en organisaties. Binnen herstelgericht werken wordt met verschillende methodieken gewerkt. 

Het herstelgericht werken is uitgegroeid tot een kennisgebied waarin verbinding tussen mensen en eigenaarschap centraal staat. Door actief aan de slag te gaan met de basisprincipes: focus op schade, interactief en verbindend proces, uitdrukken van gevoelens, het opnemen van verantwoordelijkheid en de gerichtheid op de gemeenschap, kunnen mensen, groepen of gemeenschappen beter functioneren. Herstelgericht werken kiest voor duurzame oplossingen en effectief leiderschap.

Herselgericht werken biedt een fundamenteel antwoord aan spanningen en moeilijkheden in de dagdagelijkse praktijk. Uitdagend of grensoverschrijdend gedrag van jongeren op school, thuis, in de buurt of de hulpverlening. Maar ook binnen een team of op beleidsniveau kan herstelgericht werken een positieve invloed hebben op het gedrag van, het begrip voor en de relaties tussen mensen. Met als resultaat een sterkere samenleving/samenwerking en meer tevredenheid bij de mensen.

Herstelgericht werken is een integrale benadering die preventie en curatie combineert. Het biedt methodieken om conflicten op te lossen maar schenkt evenzeer aandacht aan het voorkomen van die conflicten. Het bouwen, onderhouden en herstellen van relaties staan hierbij centraal.

Het opleidingsonderdeel Herstelgericht en verbindend werken: theoretische kaders' biedt inzicht in de visie en theorie achter de herstelgerichte methodieken. De student maakt kennis met de kapstokken en de principes van herstelgericht werken. De vertaalslag van de filosofie naar de praktijk zorgt voor beter begrip van waar herstelgericht werken voor staat. 

Handboek "Beter Samen", Deprez S. & Michiels M. (Ligand) Acco, 2020

Aanvullende en verdiepende teksten op TOLEDO

Eventueel filmmateriaal op TOLEDO

Vaardigheidstraining

Er wordt een contactmoment/trainingsdag ingericht in het eerste semester. Tijdens deze trainingsdag (9u-16u) kijken we samen wat de theoretische kaders kunnen betekenen in de praktijk. Aanwezigheid wordt verwacht en warm aanbevolen. We creëren verbinding en brengen de theorie en visie tot leven. 

Daarnaast studeer je inhoud van het handboek zelfstandig in. 

 

Evaluatieactiviteiten

Herstelgericht en verbindend werken: theoretische kaders (B-VIVZ-V82377)

Type : Examen buiten de normale examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Op het examen bekijken we eerst een documentaire (1u). Daarop wordt het schriftelijk examen gebaseerd. Het toetst de theorie aan wat je gezien hebt in de documentaire. Het examen kan bestaan uit open vragen en/of invuloefeningen (kennis) en reflectie op stellingen/casussen (inzicht). Je krijgt voor het examen zelf 2u tijd. De totale duur van het examen bedraagt dus 3u.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.