Sterk(er) Divers: praktijk (B-VIVZ-V3F554)

5 studiepuntenNederlands42 urenBeide semestersBeide semesters
Tyvaert Liesbet (coördinator) |  Tyvaert Liesbet
VIVES Z POC PBA Orthopedagogie

  • De studen past de handvatten van interculturele hulpverlening en interculturele vaardigheden toe in bepaalde contexten die we aanbieden vanuit de opleiding. 
  • De student maakt als sociaal-agogisch werker in een superdiverse context gebruik van methoden zoals interculturele communicatie, kruispuntdenken, …
  • De student getuigt van een open, cultuursensitieve houding.
  • De student kent de handvatten voor interculturele hulpverlening.
  • De student denkt na over zijn eigen denken over diversiteit, over het denken van de ander over diversiteit.
  • De student is bereid om te reflecteren over zijn eigen referentiekader en is bereid om zijn eigen referentiekader in vraag te stellen.
  • Stimuleren van een open, nieuwsgierige houding t.a.v. het onbekende, bewustwording van eigen wereldvisie en culturele oriëntaties.

Dit OPO is een onderdeel van een keuzetraject in het studiegebied sociaal-agogisch werk. Het keuzetraject is toegankelijk voor studenten bachelor maatschappelijke veiligheid, orthopedagogie, sociaal werk en toegepaste psychologie en voor studenten met een andere relevante vooropleiding.

Voor dit onderdeel wordt verwacht dat je de theorie van het keuzetraject goed begrepen hebt en kan toepassen in de praktijk. In deze praktijkmodule verwachten we motivatie en interesse voor intercultureel communiceren en werken. De studenten zijn bereid om te werken aan hun interculturele competenties en dit te vertalen in de praktijk en hun opdracht.

Bovendien kan de kennis die andere opleidingsonderdelen of binnen praktijkervaring (vb. stage, vrijwilligerswerk of werk) werd opgedaan helpen om de teksten beter te ontleden en de opdracht beter te maken.

Verder wordt verwacht om de regels op vlak van taal en refereren (bronvermelding) correct en consequent toe te passen. Bij de beoordeling van de opdracht zal de docent ook met dit aspect rekening houden.

 

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Sterk(er) Divers: praktijk (B-VIVZ-V5F554)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht42 urenBeide semestersBeide semesters
Tyvaert Liesbet
VIVES Z POC PBA Orthopedagogie

In dit opleidingsonderdeel proberen we de theoretische begrippen sterk toe te passen op de persoonlijke en praktijkervaring van de studenten. De studenten krijgen een opdracht om die vertaling van theorie naar praktijk te kunnen toepassen. Ze krijgen de kans om hun interculturele kennis, vaardigheden en attitudes in de praktijk toe te passen waarbij ze hun eigen perspectief in vraag kunnen en zullen stellen. Bovendien besteden we veel aandacht aan het ontwikkelen van een grondhouding waarbij het leren onderhandelen met elkaar centraal staat. Dit opleidingsonderdeel biedt studenten dus instrumenten aan om beter om te gaan met cultuurverschillen en omgaan met diversiteit in een professionele en multiculturele context. We verkennen een waaier aan methoden, tools, voorbeelden en inzichten die gebaseerd zijn op de actuele dagelijkse praktijk en die inzetbaar zijn in het brede werkveld van de sociaal-agogisch werker binnen een interculturele context.

De leerstof wordt aangeboden in de vorm van een handboek (Mattheusen, F. (2016). Mijn held is een hulpverlener. Over zorg in een superdiverse wereld. Tielt: Lannoo Campus. ISBN: 9789401435390) en diverse artikels en ander (tekst)materiaal dat wordt aangeboden via Toledo.

Nederlands

Binnen dit opleidingsonderdeel wordt verwacht dat de studenten aan de hand van zelfstudie het aangeboden leermateriaal verwerken. De studenten zullen dus de theorie in praktijk moeten toepassen en hierover gaan reflecteren in hun opdrachtenbundel. 

Evaluatieactiviteiten

Migratie en intercultureel werken: praktijk (B-VIVZ-V82382)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Leermateriaal : Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.