Group project (B-VIVZ-V3F926)
Doelstellingen
Via het groepsproject willen we inzetten op verschillende competenties :
- beroepsspecifieke competenties (geformuleerd in domeinspecifieke leerresultaten voortvloeiend uit VKS niveau 6) toepassen in een – voor het beroep – authentieke context
- onderzoekscompetenties
- VIVES-competenties van de 21ste eeuw
*interdisciplinair samenwerken
*ondernemerszin
*internationale competenties (ICOM’s)
Deze algemene competenties worden geconcretiseerd in deelcompetenties en criteria, geordend in clusters:
Cognitief-creatieve cluster
-Verwerven en verwerken van informatie
-Denk- en redeneervaardigheid
-Oplossingsgericht kunnen werken
-Creativiteit
-Internationale gerichtheid tonen
Criteria die bij deze deelcompetenties horen zijn:
-Analyseren van een complex vraagstuk gerelateerd aan het werkveld
-Gevolgtrekken over een complex vraagstuk gerelateerd aan het werkveld
-Opzoeken en verwerven van informatie en/of verzamelen van data
-Verwerken en toepassen van informatie en/of data
-Opleveren van innovatieve resultaten
-Internationale gerichtheid tonen
Kritisch-regulerende cluster
-Het vermogen tot kritische reflectie
-Ingesteldheid tot levenslang leren
-Het besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid
Criteria die bij deze deelcompetenties horen zijn:
-Realiseren van eigen doeltreffendheid
-Realiseren van een doeltreffend proces en resultaat
-Ethisch verantwoord handelen
-Maatschappelijke betrokkenheid tonen
Sociaal-communicatieve cluster
-Vermogen tot communiceren
-Het kunnen uitvoeren van eenvoudige leidinggevende taken
-Teamgericht werken
-Interdisciplinair werken
Criteria die bij deze deelcompetenties horen zijn:
-Mondeling rapporteren en presenteren
-Schriftelijk rapporteren
-Coördineren en uitvoeren van taken in teamverband
-Zich opstellen als een loyaal teamlid
-Interdisciplinair samenwerken
Begintermen
Het hebben van een goede kennis van het Engels (geschreven en gesproken)
Het gevolgd hebben van de andere onderdelen van het S.P.A.C.E.-programma
Interesse in kunst, creativiteit en (bijzondere) doelgroepen
Het gemotiveerd zijn om te leren in een internationale omgeving, om in groepsverband te werken.
Gemotiveerd zijn om te leren op een theoretische en praktische manier.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor maatschappelijke veiligheid (niet voor nieuwe studenten) (Kortrijk) (Keuzetraject S.P.A.C.E.) 180 sp.
- Bachelor orthopedagogie (Kortrijk) (Keuzetraject S.P.A.C.E.) 180 sp.
- Bachelor sociaal werk (Kortrijk) (Keuzetraject S.P.A.C.E.) 180 sp.
- Bachelor toegepaste psychologie (Kortrijk) (Keuzetraject S.P.A.C.E.) 180 sp.
- Programme for Exchange Students - S.P.A.C.E. 30 sp.
- Bachelor sociaal werk aanvullingstraject na graduaat maatschappelijk werk (Kortrijk) (Keuzetraject S.P.A.C.E.) 91 sp.
- Bachelor sociaal werk aanvullingstraject na graduaat sociaal-cultureel werk (Kortrijk) (Keuzetraject S.P.A.C.E.) 91 sp.
- Bachelor orthopedagogie verkorte leerroute na graduaat orthopedagogische begeleiding (Kortrijk) (Keuzetraject S.P.A.C.E.) 90 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
12 sp. Group project (B-VIVZ-V5F926)
Inhoud
Het Groepsproject is een praktijksituatie waarin studenten de nodige beroepservaring opdoen. Studenten werken in een groep aan een actueel probleem of een door een sociaal-pedagogische organisatie geformuleerde casestudy. Gedurende 8-9 weken werken de studenten toe naar een product en bieden ze een presentatie aan van hun voorstellen voor de organisatie, gebaseerd op de integratie van theorie en praktijk.
-De studenten werken aan een levensechte thematische opdracht
-De studenten werken met een specifieke doelgroep
-De studenten verwerken in verschillende stappen
-De studenten werken samen met een organisatie op sociaal-pedagogisch gebied
-De studenten verzamelen theoretische achtergrondinformatie over het project
-De studenten werken zelfstandig, gebonden aan doelen en verwachte resultaten.
-De studenten integreren alle competenties die ze tijdens het S.P.A.C.E.-programma en hun vorige studies hebben verworven.
Studiemateriaal
Alle informatie en documenten zullen via Toledo ter beschikking worden gesteld.
Toelichting onderwijstaal
Dit is een Engelstalig opleidingsonderdeel, gezien het deel uitmaakt van het S.P.A.C.E.-programma
Toelichting werkvorm
Voor het Groepsproject wordt projectmatig werken gebruikt als een didactische vorm van werken. De opdracht - die door het werkveld wordt gegeven - wordt 'in groepsverband' uitgewerkt. De Groepscoach coacht de groep in zowel taakgericht als procesgericht werken.
Het groepsproject is een verplicht opleidingsonderdeel van 12 studiepunten (300 tot 360 verwerkingsuren). Dit vereist de voltijdse aanwezigheid/beschikbaarheid van elke student gedurende de volledige projectperiode. Gemiddeld bedraagt de totale studiebelasting 40 uur per week, waarbij zowel de groepstijd als de individuele doorlooptijd is voorzien.
In het geval van een extreme situatie zal een online alternatief worden voorgesteld.
Evaluatieactiviteiten
Group project (B-VIVZ-V78345)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Dit opleidingsonderdeel wordt gedurende de looptijd van het project permanent geëvalueerd.
De studenten bereiden de tussentijdse en eindevaluatie individueel voor.
De begeleider beoordeelt op het einde van het project, na de eindevaluatie, het behalen van de beoogde competenties individueel voor elke student.
De begeleider beschikt hiervoor over de individuele evaluatieverslagen en over zijn eigen observaties en aantekeningen.
De begeleider drukt de beoordeling vervolgens uit in één totaalcijfer (op 20) per student.
De evaluatie- en beoordelingstool en de cesuren worden beschreven in aparte documenten ('evaluatie- en beoordelingsinstrument' en 'scorewijzer') die beschikbaar gesteld worden via toledo.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Dit opleidingsonderdeel is herkansbaar tenzij het in de feiten onmogelijk is.
Deze feitelijke onmogelijkheid kan het gevolg zijn van de hoeveelheid te remediëren aspecten binnen de gegeven tijdsspanne, of aan tekorten gelieerd aan competenties die samenwerking met anderen impliceren.
Desgevallend is een tweede examenkans vaak niet realiseerbaar.