Beroepsethiek (B-VIVZ-V3G391)

3 studiepuntenNederlands4 urenBeide semestersBeide semesters
Van den Bulke Frank (coördinator) |  Van den Bulke Frank
VIVES Z POC PBA Toegepaste psychologie

Binnen het competentieprofiel van de opleiding Bachelor in de Toegepaste Psychologie onderscheiden we drie belangrijke leerlijnen: 

Leerlijn 1: De psychologisch consulent handelt steeds vanuit een professionele basishouding 

Leerlijn 2: De psychologisch consulent voert alle fasen van het psychodiagnostisch proces uit 

Leerlijn 3: De psychologisch consulent faciliteert psychische en gedragsmatige veranderingsprocessen gericht op het voorkomen en inperken van psychosociale problemen en op het beschermen en bevorderen van welbevinden en gezondheid.

In dit opleidingsonderdeel worden deze DLR BaTP geëvalueerd:

Begrijpt en legt uit wat de volgende begrippen betekenen: respectvol, empathisch, cultuursensitief, ethiek en deontologie (DLR 12)

Kent de deontologische code voor psychologisch consulenten (DLR 12)

Past de deontologische code toe in het professioneel handelen (DLR 12) 

De basis voor zelfkennis werd tijdens de opleiding onder meer gelegd in het OPO Professionele Basishouding. Beroepsethiek bouwt hierop verder en vormt de brug naar een professionele beroepsuitoefening tijdens de stage.

Een (zelf)kritische houding en de attitude van leergierigheid naar de maatschappelijke context waarin de beroepsvelden zich situeren, zijn hier onontbeerlijk.

! Er wordt ten sterkste aangeraden om Beroepsethiek op te nemen in het acadamiejaar dat de student stage 1 doorloopt.

Het is namelijk belangrijk dat de student kennis heeft van de beroepscode voor de aanvang van de stage +  de reflectieopdracht sluit aan bij de stage-uitvoering.

 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Beroepsethiek (B-VIVZ-V5G391)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht4 urenBeide semestersBeide semesters
Van den Bulke Frank
VIVES Z POC PBA Toegepaste psychologie

De uitoefening van de competenties binnen de leerlijn professionele grondhouding is gebaseerd op keuzes over wat goed is voor de mens. Ethiek stelt zich de vraag naar de fundamenten, de normen en waarden van ons handelen. In dit vak bouwen we conceptueel verder op een relationele ethiek, zoals uiteengezet in het OPO Filosofie. Regels en normen die voortvloeien uit de ethische grondslagen van een beroep worden vaak in een code vastgelegd. We bespreken de deontologische code 2.0 opgesteld door de Beroepsvereniging voor psychologisch consulenten. .
In het vak beroepsethiek behandelen we niet enkel deze code, maar staan we ook stil bij ethiek in het algemeen, bij actuele en relevante thema's en enkele 'good ethical practices'.  

cursus: zie Toledo

 


 

Practicum

Practicum

Naast de hoorcolleges wordt er ook interactief gewerkt rond een ethisch thema gelinkt aan de eigen praktijkervaring (stage). Deze opdracht wordt oa. via Toledo gecommuniceerd.

Evaluatieactiviteiten

Beroepsethiek (B-VIVZ-V74222)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Dit vak wordt beoordeeld aan de hand van een schriftelijk examen en schriftelijke opdracht.

Beide onderdelen vormen één geheel. Er zijn geen deeloverdrachten mogelijk.

Het schriftelijk examen, op 15 punten, bestaat uit een viertal open vragen. 

Het practicum, op 5 punten, omhelst een reflectieopdracht gelinkt aan een ethisch thema.

Voor deze opdracht wordt een boek gelezen en enkel discussies gevoerd met medestudenten (en/of mensen uit het werkveld).

Een gedetailleerde opdrachtsomschrijving is beschikbaar op Toledo.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Voor dit onderdeel zijn geen deeloverdrachten.
Bij herkansen is er een schriftelijk examen, op 15 punten, met een viertal open vragen én wordt de reflectiepaper, op 5 punten ingediend.