Onderwijskundig ontwerp van technologie-verrijkte leeromgevingen (KU Leuven) (B-VIVZ-V3H598)
Doelstellingen
De student kan op basis van ontwerptheorieën en -modellen een onderwijsleersituatie ontwerpen.
De student kan bestaande leeromgevingen kritisch analyseren op basis van onderwijskundige ontwerptheorieën en -modellen.
De student kan essentiële componenten en randvoorwaarden van ontwerp en implementatie van technologie-verrijkte leeromgevingen in kaart brengen.
De student kan constructief-kritisch functioneren in een teacher design team of schoolteam om op een systematische manier een leeroplossing met een digitale component te ontwerpen, ontwikkelen en evalueren in de eigen onderwijscontext.
Begintermen
De studenten kunnen Engelstalig bronmateriaal verwerken.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Onderwijskundig ontwerp van technologie-verrijkte leeromgevingen (KU Leuven) (B-VIVZ-V5H598)
Inhoud
De student maakt kennis met inzichten uit onderzoek inzake onderwijskundige ontwerptheorieën en -modellen en leert deze aan de hand van opdrachten aanwenden voor onderwijsontwerp.
Studiemateriaal
Online leerpad en informatie in de online leeromgeving
Toelichting onderwijstaal
Het OPO wordt onderwezen in het Nederlands.
Toelichting werkvorm
Fysieke lesmomenten worden afgewisseld met online leerpaden. Doorheen het opleidingsonderdeel worden er een aantal opdrachten aangeboden. Deze opdracht hebben tot doel het studiemateriaal te verwerken en hebben bijgevolg een formatief karakter. Een (summatieve) eindopdracht bestaat uit een geïntegreerd werk waarbij de student inzichten uit het OPO samenbrengt in een schematische weergave (bv. conceptmap, stroomdiagram, …). Aan deze eindopdracht is een mondelinge verdediging gekoppeld.
Evaluatieactiviteiten
Onderwijskundig ontwerp van technologie-verrijkte leeromgevingen (KU Leuven) (B-VIVZ-V84202)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | Geslaagd / Niet geslaagd |
De beoordelingsschaal voor dit OPO is 'geslaagd/niet geslaagd'.
Een student is geslaagd wanneer hij/zij:
- Een constructieve bijdrage levert tijdens de contactmomenten.
- Alle online leerpaden succesvol doorloopt (d.w.z. de opdrachten in het online leerpad uitvoert).
- De afsluitende opdracht kwalitatief uitvoert volgens de geformuleerde criteria (zie toledo).
- Inzicht in de leerinhouden van het OPO vertoont bij het verdedigen van de afsluitende opdracht op het online mondeling examen.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
De tweede examenkans bestaat in het vervolledigen van alle leerpaden, het hermaken van de opdracht in de tweede examenperiode en het verdedigen van deze herwerkte opdracht.