Geïntegreerde opdracht: lerende praktijkgemeenschap (samenwerking VIVES en KU Leuven) (B-VIVZ-V3H669)

4 studiepuntenNederlands12 urenBeide semestersBeide semesters
Wante Delphine (coördinator) |  Depaepe Fien |  Wante Delphine |  N.
VIVES Z POC Postgraduaat in de Digitale Didactiek

  • De student kan op het eigen digitaal didactisch handelen reflecteren en kan dit aanpassen aan de persoonlijke, institutionele en maatschappelijke behoeften . 
  • De student kan constructief-kritisch functioneren in een professionele leergemeenschap om op een systematische manier een leeroplossing met een digitale component te ontwerpen, ontwikkelen en evalueren in de eigen context.  
  • De student werkt in een professionele leergemeenschap een praktijkcasus uit rekening houdend met wetenschappelijke kaders en modellen
  • De student kan een eigen visie op onderwijs verrijkt met onderwijskundige technologie ontwikkelen en kan deze bijstellen op basis van onderzoeksresultaten, maatschappelijke ontwikkelingen en ervaringen in de praktijk. 

 

De student heeft ervaring in een werkcontext in onderwijs.

De student heeft een educatieve basisopleiding.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Geïntegreerde opdracht: lerende praktijkgemeenschap (samenwerking VIVES en KU Leuven) (B-VIVZ-V5H669)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht12 urenBeide semestersBeide semesters
VIVES Z POC Postgraduaat in de Digitale Didactiek

Studenten functioneren constructief-kritisch in een professionele leergemeenschap om op een systematische manier een leeroplossing met een digitale component te ontwerpen (een geïntegreerde praktijkopdracht). 

De student werkt één praktijkcasus uit binnen de eigen context vanuit een probleemstelling. Er wordt nagedacht over de manier waarop digitale didactiek de eigen onderwijspraktijk kan versterken en welke randvoorwaarden en valkuilen daarbij gedefinieerd kunnen worden. De student verzamelt zelf relevante bronnen om de praktijkcontext systematisch te onderzoeken en te versterken.  

Binnen een kleine groep in een professionele leergemeenschap worden de praktijkproblemen en uitwerkingen gedeeld en kritisch besproken. Feedback van collega's wordt verwerkt in het product. 

De studenten brengen een bezoek aan een authentieke praktijkcontext van een collega uit hun leergemeenschap. 

De studenten stellen hun oplossing voor in een presentatie voor de jury.

Tussentijds wordt een logboek bijgehouden over de werkzaamheden. 

Depaepe, F. & Wante D. (2022) .studiewijzer 'geïntegreerde praktijkmodule'. ongepubliceerde uitgave beschikbaar op TOLEDO.

De studenten kiezen één praktijkopdracht (een leeroplossing voor een praktijkprobleem of een beleidsdocument met een digitale component) en werken deze uit in de eigen praktijk in het onderwijs. Ze bespreken hun uitwerking met hun eigen lerende gemeenschap en onderzoeken in kleine groepen de onderwijspraktijk in een authentieke setting.

Tijdens een online opstartsessie wordt een praktijkprobleem gedefinieerd. Er is keuze uit een lijst of de student kan zelf een voorstel doen. Het eerste ontwerp wordt tussentijds besproken in de leergemeenschap en de feedback van collega's wordt verwerkt. Tijdens het proces houdt de student een logboek bij. Het uiteindelijke resultaat wordt voorgesteld aan een jury.

Evaluatieactiviteiten

Geïntegreerde opdracht: lerende praktijkgemeenschap (samenwerking VIVES en KU Leuven) (B-VIVZ-V84205)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Presentatie
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De studenten werken één praktijkopdracht (een leeroplossing of een beleidsdocument met digitale component) uit in de eigen praktijkcontext. Bij het ontwerpen, de implementatie en de evaluatie wordt rekening gehouden met wetenschappelijke kaders en inzichten uit de opleiding. De studenten bespreken samen met medestudenten hun opdracht in een professionele leergemeenschap en maken gebruik van de feedback van collega's. De student gaat één keer op praktijkbezoek bij een medestudent. De student reflecteert op het proces in een logboek. De beoordeling gebeurt op basis van het proces (via logboek). Het product wordt beoordeeld tijdens een jurymoment. De vorm waarin het product wordt ingediend (lessenreeks, video, beleidsdocument, spelvorm...) wordt tussentijds vastgelegd met de studenten. Het product wordt beoordeeld op systematische uitwerking, het beantwoorden aan het initiële praktijkprobleem en de gebruikte inzichten uit de opleiding. Meer info lees je in de studiewijzer bij dit opleidingsonderdeel.

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Bij herkansen wordt de opdracht herwerkt op basis van de feedback na het jurymoment en opnieuw ingediend.