Verdieping methodescholen: verkenning praktijkveld (B-VIVZ-V3I286)

3 studiepuntenNederlandsTweede semesterTweede semester
Colle Nathalie (coördinator) |  Colle Nathalie |  N.
VIVES Z POC PBA Onderwijs: Lager onderwijs

Omschrijving eindcompetenties:

Basco 1: De leraar als begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen

1.4 De student kan leerinhouden en leerervaringen structureren en vertalen in een samenhangend onderwijsaanbod.
- De student observeert hoe de leerinhouden in de methodeschool worden gestructureerd en in een samenhangend onderwijsaanbod worden gegoten.
- De student reflecteert kritisch op de samenhang van het lesaanbod.

1.5 De leerkracht kan aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.
- De student beschrijft de verschillende onderwijstechnieken, werkvormen, groeperingsvormen van de methodeschool.
- De student illustreert de verschillende onderwijstechnieken, groeperingsvormen, werkvormen met een passend voorbeeld uit de praktijk.


Basco 5: De leraar als innovator en onderzoeker
5.1 De leerkracht kan kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn voor zijn eigen praktijk.
- De student reflecteert over de aangeboden technieken, visies ,… van de freinetpedagogiek op een creatieve manier.
- De student reflecteert over hoe de freinetpedagogiek wordt verwezenlijkt in de praktijk.
- De student geeft aan hoe hij zelf kan werken met de technieken, visies,… van de freinetpedagogiek.

Basco 9: De leraar als lid van de onderwijsgemeenschap
- De student vergelijkt de verschillen tussen het traditioneel onderwijs en het freinetonderwijs.
 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Verdieping methodescholen: verkenning praktijkveld (B-VIVZ-V5I286)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdrachtTweede semesterTweede semester
Colle Nathalie |  N.
VIVES Z POC PBA Onderwijs: Lager onderwijs

Sinds de jaren 70 hebben naast traditionele vormen van onderwijs nieuwe pedagogische benaderingen vorm gekregen. Het Vlaamse onderwijsland werd té leerkrachtgestuurd bevonden. Daarnaast waren er ook vaak kinderen die geen aansluiting vonden bij het traditioneel onderwijs. Het lag ver van hun leef- en belevingswereld. Als reactie daarop ontstonden er een aantal alternatieve scholen die het bijvoorbeeld belangrijk vonden te vertrekken vanuit de ervaringen van kinderen. Ook vandaag de dag vinden we deze alternatieve scholen - de zogenaamde methodescholen - terug in het Vlaamse onderwijslandschap. En zelfs met groeiend succes.

In dit opleidingsonderdeel wordt er dieper ingegaan op de verschillende soorten methodescholen (steineronderwijs, jenaplanonderwijs, montessorionderwijs, daltononderwijs, freinetonderwijs, leefscholen, ervaringsgericht onderwijs).

We bezoeken deze verschillende soorten methodescholen. Als student AO kan je ook zeker deelnemen aan deze bezoeken (is geen verplichting). In uitzonderlijke omstandigheden die een normaal verloop van de bezoeken onmogelijk maken, kunnen één of meerdere bezoeken vervangen worden door digitale onderwijsomgevingen.

Freinet, C. (2008). De Moderne School. Valthe: De Freinetbeweging. ISBN: 9789070961367.
Go, N. (2011). Het kind als auteur. Een praktijk gericht op emancipatie. Villeneuve d'ascq, Université Lille 3: Openingsconferentie van het 50ste Congres van het ICEM.
Tans, J. (2012). Nynke. Een blik in onze groep. Nij Beets: De Freinetbeweging. ISBN: 978-90-70961-44-2.

Elektronisch leerplatform Toledo.

In dit opleidingsonderdeel wordt er dieper ingegaan op de verschillende soorten methodescholen (steineronderwijs, jenaplanonderwijs, montessorionderwijs, daltononderwijs, freinetonderwijs, leefscholen, ervaringsgericht onderwijs).

We bezoeken deze verschillende soorten methodescholen. Als student AO kan je ook deelnemen aan deze bezoeken (geen verplichting) In uitzonderlijke omstandigheden die een normaal verloop van de bezoeken onmogelijk maken, kunnen één of meerdere bezoeken vervangen worden door digitale onderwijsomgevingen.

Tevens worden er workshops gegeven door experten uit het methode-onderwijs om jullie te laten kennismaken met typische methodieken en werkvormen.

Evaluatieactiviteiten

Verdieping in Freinet, Montessori en Steiner (B-VIVZ-V72023)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatie bestaat uit een verwerking van de praktijkervaringen/indrukken aan de hand van een digitaal prikbord; Padlet (100%)

Verdere toelichting: zie studiewijzer.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Tijdens de tweede zittijd gelden dezelfde modaliteiten zoals tijdens de eerste zittijd.