Didactiek vreemde talen en taalvaardigheden Frans (B-VIVZ-V3IA30)

Doelstellingen
1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden
- De student beheerst de woordenschat en grammatica nodig voor schriftelijke taalvaardigheden van het niveau B1 van het Europees Referentiekader.
- De student beheerst de woordenschat en grammatica nodig voor mondelinge taalvaardigheden van het niveau B1/B2 van het Europees Referentiekader.
- De student heeft inzicht in de principes van de communicatieve methode.
- De student heeft inzicht in de globale opbouw van een les(senreeks) Frans.
- De student gebruikt zijn vakinhoudelijke en vakdidactische kennis bij het opstellen van activiteiten Frans.
1.3 Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen
- De student kan de vakinhoudelijke kennis en vaardigheden linken aan de eindtermen en leerplannen.
- De student heeft inzicht in mogelijkheden om geïntegreerd te werken bij activiteiten taalinitiatie en in de derde graad.
3.b.1 Doelstellingen en leerinhouden selecteren en formuleren vanuit de ontwikkelingsbehoeften (analyse van de lerende, de klas en de school) enerzijds en de opbouw van het leerplan anderzijds
- De student kan doelstellingen kiezen en formuleren.
- De student selecteert/kiest relevante doelen waarbij hij aandacht heeft voor de harmonische ontwikkeling van het kind.
- De student formuleert concreet operationele leerdoelen bij het opstellen van activiteiten.
3.b.2 Differentiëren in doelstellingen voor individuele of groepen lerenden
3.b.4 De lerenden uitdagen om eigen doelstellingen te bepalen en de lat voor zichzelf hoog te leggen
- De student differentieert in aanpak en/of inhoud, rekening houdende met de beginsituatie.
3.c.1 Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, …
- De student past de didactische principes toe voor het ontwerpen van activiteiten Frans en taalinitiatie.
3.d.1 Een variatie aan krachtige ontwikkelingsmaterialen en leermiddelen selecteren, ontwerpen en doelgericht inzetten op maat van de lerenden, rekening houdend met het duurzaamheidsprincipe en een onderzoekende didactiek
- De student toetst de handleidingen aan de principes van de communicatieve methode en taalinitiatie.
- De student kan aan bestaand didactisch materiaal de nodige aanpassingen doen conform de principes van de communicatieve methode.
3.e.2 Effectieve feedup, feedback en feedforward geven, gericht op een growth mindset
3.e.9 Data analyseren, interpreteren en rapporteren om de evolutie van de lerenden in kaart te brengen
3.e.10 Remediëren en bijsturen van het leer- en ontwikkelingsproces op basis van de evaluatie en de observatie
3.e.11 Observatie en evaluatie gebruiken als startpunt om nieuwe leeractiviteiten te ontwerpen
- De student begrijpt hoe formatieve en summatieve evaluatie op een goede manier kan worden ingezet.
Plaats in het onderwijsaanbod
- dagonderwijs: Educatieve bachelor in het lager onderwijs (Kortrijk) 180 sp.
- dagonderwijs: Educatieve bachelor in het lager onderwijs (na vooropleiding bachelor kleuter (59 sp.) of secundair onderwijs (66 sp.) (Kortrijk) 66 sp.
- dagonderwijs: Educatieve bachelor in het lager onderwijs - na onderwijsgerelateerd bachelor- of masterdiploma (91 sp.) of na ander bachelor- of masterdiploma (98 sp.) (Kortrijk) 98 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. Didactiek vreemde talen en taalvaardigheden Frans (B-VIVZ-V5IA30)




Inhoud
Didactiek:
- lezen, luisteren, spreken, mondelinge interactie, schrijven
- uitdiepen taalinitiatie
- prentenboeken, liedjes, spelletjes
- evaluatie, differentiatie
- overgang secundair
- Effectief in Frans (leerpad)
Taalvaardigheden:
- lezen, schrijven (niveau B1)
- spreken, mondelinge interactie, luisteren (niveau B2)
- fautes fréquentes
Studiemateriaal
- Aanvullend leermateriaal (presentaties, artikels, leerpad, kennisclips,...) op Toledo
- Verplicht aan te kopen via de webshop:
Bijnens, H., Buyck, T., Dewaele, K., et al. (2022). Fan van Frans. Zo pak je het aan in de basisschool. Gent: Borgerhoff & Lamberigts.
Evaluatieactiviteiten
Didactiek vreemde talen en taalvaardigheden Frans (B-VIVZ-V84770)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
V5IA30 - Didactiek vreemde talen en taalvaardigheden Frans | 1-20/20 puntenschaal |
Deelexamen | 1-20/20 puntenschaal |
EVO 1 (20%) :
- december: schriftelijk examen luisteren en lezen
- juni: schriftelijk examen schrijven
EVO 2 (20%):
- juni: mondeling examen spreken en mondelinge interactie
EVO 3 (60%):
- december: schriftelijk examen didactiek
- juni: schriftelijk examen didactiek
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
EVO 1 (20%) : schriftelijk examen luisteren, lezen en schrijven
EVO 2 (20%): mondeling examen spreken en mondelinge interactie
EVO 3 (60%): schriftelijk examen didactiek