Economie/Bedrijfsorganisatie - vakdidactiek 2 (B-VIVZ-V3J526)

3 studiepuntenNederlands21 urenBeide semestersBeide semesters
Soreyn Patrick (coördinator) |  Soreyn Patrick |  N.
VIVES Z POC PBA Onderwijs: Secundair onderwijs

Domeinspecifieke leerresultaten (DLR)  

1 De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer-en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig. 

3 De Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren. 

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR) – curriculumdoelen 

Bouwsteen  Deskundigheid 

1.1 De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden. 

1.2 Ondersteunende competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden.  

1.3 Vakgebieden met elkaar verbinden en linken aan de leerplannen. 

Bouwsteen Ontwerpen, aanreiken en begeleiden  

a) Bouwsteen beginsituatie van de lerende en zijn context  

3.a.1 De beginsituatie van individuele lerenden en de groep analyseren.  

3.a.3 De ontwikkelingsbehoeftes, onderwijs- en ondersteuningsnoden afleiden uit de analyse van de beginsituatie van lerenden en hun context.  

b) Bouwsteen doelstellingen  

3.b.1 Doelstellingen en leerinhouden selecteren en formuleren vanuit de ontwikkelingsbehoeften (analyse van de lerende, de klas en de school) enerzijds en de opbouw van het leerplan anderzijds.  

3.b.3 Doelstellingen selecteren en formuleren vanuit een harmonische ontwikkeling en een interdisciplinair perspectief  

c) Bouwsteen leer- en ontwikkelingsomgeving  

3.c.1 Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, …  

3.c.5 Bij het ontwerpen van een krachtige leeromgeving een gestructureerde en stimulerende leef-, werk- en leerruimte bevorderen met aandacht voor een efficiënt les- en dagverloop passend in een korte- en langetermijnplanning.  

3.c.6 Relevante administratieve taken kunnen uitvoeren.  

d) Bouwsteen ontwikkelingsmaterialen en leermiddelen  

3.d.1 Een variatie aan krachtige ontwikkelingsmaterialen en leermiddelen selecteren, ontwerpen en doelgericht inzetten op maat van de lerenden, rekening houdend met het duurzaamheidsprincipe en een onderzoekende didactiek   

3.d.2 Onderwijstechnologie functioneel inzetten  

e) Bouwsteen begeleiding en evaluatie van het leer- en ontwikkelingsproces  

3.e.8 Observeren en breed evalueren van het leerresultaat en het leer- en ontwikkelingsproces.  

Bouwsteen innoveren bij het ontwerpen, aanreiken en begeleiden  

Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen.  

Vakspecifieke doelen 

De student: 

- leest en interpreteert de leerplannen binnen het domein ‘Economie en Organisatie’; 

- zet leerplandoelen op een correcte manier om in concrete lesdoelen; 

- werkt een (uitgebreide en gestructureerde) lesvoorbereiding uit, rekening houdend met de beginsituatie, (vak)didactische principes, werkvormen, …2;

- vult het lesvoorbereidingssjabloon op een correcte manier in; 

- geeft een of meerdere microteachings van +/- 15 minuten;

- werkt een valide en betrouwbare evaluatie uit rekening houdend met het gevalideerd doelenkader;

- kan bij het uitwerken van leer- en evaluatiemateriaal rekening houden met de UDL-principes;

- volgt een ondernemerschapsproject in een secundaire school op en reflecteert daarover.

 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Economie/Bedrijfsorganisatie - vakdidactiek 2 (B-VIVZ-V5J526)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht21 urenBeide semestersBeide semesters
Soreyn Patrick |  N.
VIVES Z POC PBA Onderwijs: Secundair onderwijs

O.a. volgende leerinhouden komen aan bod:

- activerende werkvormen

- evalueren

- efficiënt inzetten van ICT in de lessen (bedrijfs)economie

- UDL

- didactiek boekhouden

- ...

Leermateriaal ter beschikking gesteld via de leeromgeving

  • contactmomenten 
  • opdrachten uitgevoerd door de student

In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door een (online) alternatief.

Evaluatieactiviteiten

Economie/Bedrijfsorganisatie - vakdidactiek 2 (B-VIVZ-V72311)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Portfolio

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De evaluatie van het opleidingsonderdeel "Economie-vakdidactiek 2" gebeurt a.d.h.v. één evaluatieonderdeel, nl. het EVO 'Vakdidactische toepassingen'.

De voorbereiding, aanwezigheid, medewerking, opdrachten, ... m.b.t. de vakkenstage maken ook deel uit van dit evaluatieonderdeel. Afwezigheid op de vakkenstage kan enkel op basis van een doktersattest. 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Indien dit opo moet hernomen worden tijdens de 2de examenkans, dan kan er voor één of meerdere EVO's een andere opdracht gegeven worden of een herwerking van de opdracht(en) uit de eerste examenkans gevraagd worden.