Doelstellingen
DOMEINSPECIFIEKE LEERRESULTATEN
SO DLR 01: de educatieve bachelor in het secundair onderwijs formuleert concrete doelstellingen, ontwerpt krachtige en stimulerende leeromgevingen in een veilig en ondersteunend klasklimaat, gebruikt passende werkvormen en een correcte evaluatiemethodiek ter ondersteuning van het leer-en ontwikkelingsproces. Hij neemt hierbij als uitgangspunt de klasgroep en de individuele leerling en differentieert waar nodig.
SO DLR 03: de educatieve bachelor in het secundair onderwijs beheerst de domeinspecifieke vakinhoudelijke en vakdidactische (basis)kennis, vertaalt deze op een gestructureerde, kritische en creatieve manier in het Standaardnederlands naar leerlingen en integreert ICT-toepassingen. Hij ontwikkelt een attitude van levenslang leren.
OPLEIDINGSPECIFIEKE LEERRESULTATEN
Bouwtsteen 1. Deskundigheid
1.1. De vakinhoudelijke en vakdidactische kennis, vaardigheden, attitudes en competenties beheersen, inzetten, verfijnen, actualiseren, verdiepen en verbreden.
Bouwsteen 3. Ontwerpen, aanreiken en begeleiden
3.c.1. Krachtige, uitdagende leer- en ontwikkelingsomgevingen doelgericht ontwerpen op maat van (groepen) lerenden met o.a. oog voor variatie, differentiatie, vakoverschrijdende aanpak, zinvolle ICT-integratie, talen, actualiteit, EDO-principes, …
3.d.1. Een variatie aan krachtige ontwikkelingsmaterialen en leermiddelen selecteren, ontwerpen en doelgericht inzetten op maat van de lerenden, rekening houdend met het duurzaamheidsprincipe en een onderzoekende didactiek
3.e.1. Lerenden doelgericht begeleiden in het leerproces
3.e.7. Observeren en breed evalueren van het welbevinden en de betrokkenheid van de lerenden
Bouwsteen 4. innoveren bij het ontwerpen, aanreiken en begeleiden
4.1. Consequent een onderzoekende en reflectieve houding aannemen.
4.2. Nieuwe werkvormen, projecten, organisatievormen, leermiddelen en onderwijstools, begeleidingsvormen e.d. ontwerpen, durven uitproberen, evalueren en - bij een positief resultaat - implementeren.
Bouwsteen 5. Pedagogische relatie leraar-lerende
5.4. Het eigen gedrag en de communicatiestijl afstemmen op de beginsituatie en de talige diversiteit in de groep.
Bouwsteen 8. Persoonlijke en professionele identiteit
8.1. Inzicht hebben in, verder ontwikkelen en uitdrukken van een eigen referentiekader.
Bouwsteen 10. Veerkracht
10.1. Voor je eigen mening durven opkomen op een professionele en verantwoorde manier.
10.2 Een eerlijke, genuanceerde kijk ontwikkelen op jezelf, je eigen grenzen en het eigen functioneren.
Bouwsteen 13. Teamwerking
13.1. Zowel autonoom als in een educatief team (vakoverstijgend / transversaal) een krachtige leeromgeving ontwerpen, benutten en erover reflecteren.
Bouwsteen 14. Interdisciplinaire samenwerking
14.3. Constructief omgaan met feedback van professionals, lerenden, ouders en opvoeders.
VAKSPECIFIEKE DOELEN
De einddoelstelling van dit OPO is het pedagogisch en didactisch handelen te verbeteren. De student moet een aantal didactische en pedagogisch basisvaardigheden onder de knie krijgen om activerend en motiverend te kunnen lesgeven. Hiertoe moet de student:
- actief participeren in de sessies en betrokkenheid tonen;
- didactische inhouden in de voorbereidende en/of verwerkingsopdrachten integreren;
- kritisch reflecteren op het eigen functioneren en bijsturen waar nodig;
- medestudenten kritische én constructief feedback en feedforward geven
- de transfer maken naar de eigen vakdidactiek
Begintermen
Er zijn geen vereisten op vlak van startcompetenties of voorkennis.
Het OPO didactische vaardigheden loopt parallel met Algemene didactiek, de verschillende vakdidactieken en de sessies microteachting.
Plaats in het onderwijsaanbod
Toleranties
Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Didactische vaardigheden (B-VIVZ-V5JA07)




Inhoud
Binnen het OPO didactische vaardigheden krijgen de studenten informatie en oefentijd omtrent volgende thema's:
- klasmanagement
- het opstellen van een lesvoorbereiding
- vragen stellen en instructies geven, inclusief expressief lesgeven
- bord- en beamergebruik
- inzetten van audio-visuele leermiddelen
- activerende didactiek
Daarnaast zijn er in het tweede semester een aantal keuzesessies voorzien o.a. rond
- STEM
- CLIL
- Lesgeven aan anderstaligen
- EHBO (voor studenten LO)
- verdieping van eerdere of andere didactische thema's
Studiemateriaal
Het lesmateriaal bestaat uit diverse bronnen zoals losbladige teksten, presentaties, opdrachten, audio-visueel materiaal, websites, enz. Het materiaal wordt aangeboden via Toledo.
Toelichting werkvorm
Discussie - Groepsopdracht - Intervisie - Oefensessie - Vaardigheidstraining
Werksessies waarbij actieve medewerking verplicht is tijdens alle sessies.
Voorbereidende opdrachten
Groepswerk
Onderwijsleergesprek
Individuele of duo-opdrachten
Discussievormen
Reflectie en intervisie
...
In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de practica vervangen worden door online lessen of door opdrachten.
Evaluatieactiviteiten
Didactische vaardigheden (B-VIVZ-V84457)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | Geslaagd / Niet geslaagd |
Permanente evaluatie
Voorwaarden om te slagen:
1. actieve deelname aan alle sessies
2. het uitwerken van alle voorbereidende opdrachten en verwerkingsopdrachten
3. zich actief en constructief opstellen tijdens peerevaluaties
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
De herkansing bestaat een pakket schriftelijke opdrachten die individueel worden uitgewerkt.