Statica 2 (B-VIVZ-V3K100)

Doelstellingen
Opleidingspecifieke Leerresultaten
Professionele bachelor elektromechanica:
OLR1: Door zijn grondige vakkennis van elektrische en mechanische technologieën heeft de PBA EM inzicht in hoe elektrische en mechanische onderdelen elkaar beïnvloeden in producten, diensten en systemen en kan hij deze op elkaar afstemmen.
1.1 De student denkt en redeneert gestructureerd op basis van de geziene theorie om problemen op te lossen.
1.2 De student gebruikt de verschillende vakken van zijn discipline om het probleem aan te pakken.
OLR4: De PBA EM analyseert zelfstandig een technische vraag of probleem in het kader van een complex elektromechanisch project en stelt technisch onderbouwde oplossingen voor.
4.1 De student splitst het probleem in deelaspecten en gebruikt de verschillende vakken van zijn discipline om het probleem aan te pakken.
4.2 De student verwerkt gevonden informatie correct om tot een oplossing te komen voor een technisch probleem.
OLR5: De PBA EM maakt op een gestructureerde manier ontwerpen in het kader van een elektromechanisch project, kritisch gebruik makend van diverse bronnen.
5.1 De student is creatief en formuleert enkele alternatieve voorstellen die aan die eisen voldoen.
5.2 De student denkt en redeneert gestructureerd bij het uitwerken van een elektromechanisch ontwerp.
Meetbare indicatoren:
Na het voltooien van het opleidingsonderdeel Statica 2 is de student in staat om:
- het statisch evenwicht van een star lichaam te bespreken zowel in twee als in drie dimensies. De student moet hiervoor in staat zijn om uitgaande van een analyse van de gegevens, het vrijlichaamsschema van een star lichaam of van mechanisch structuren op te stellen. Tevens kan de student de evenwichtsvoorwaarden op dit vrijlichaamsschema toepassen en in een volgende fase krachtwerkingen, reactiekrachten, momenten en reactiemomenten te berekenen.
- wrijvingskrachten en wrijvingstoepassingen te berekenen.
- de ligging van het zwaartepunt van een lichaam of samengesteld lichaam te bepalen.
- problemen methodisch aan te pakken. Van hieruit moet hij komen tot een systematische formulering. Dit is zijn vertrekpunt voor een grafische of analytische oplossing. De grafische oplossingsmethode dient om het voorstellingsvermogen en de technische feeling bij de student te ontwikkelen. De uitwerking van het probleem gebeurt bij voorkeur analytisch en hierbij moet de student in staat zijn gebruik te maken van de hogere wiskunde en een wiskundig softwarepakket.
Begintermen
Er wordt verwacht dat de student basisbegrippen uit de wiskunde kan gebruiken:
- goniometrie: gebruik van sinus-, cosinus-, en tangensfunctie + oplossen van driehoeken
- algebra: oplossen van stelsel eerstegraadsvergelijkingen met twee onbekenden
- analyse: differentialen en integralen
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
1.5 sp. T Statica 2 (B-VIVZ-V5K110)




Inhoud
- Evenwicht van lichamen (2D en 3D)
- Structuren (vakwerken; lijmklem; kraanarm; …)
- Wrijving (glijdende en rollende) en zijn toepassingen (bandwrijving, schroefdraad, wig )
- Zwaartepunt
Studiemateriaal
- Boek: Statica, Russell C.Hibbeler 14de editie Pearson Education ISBN: 9789043037280
- Eigen notities
- Powerpointpresentaties en extra lesmateriaal op Toledo
- Rekenmachine voor het oplossen van rekenvoorbeelden en toepassingen
Toelichting onderwijstaal
Toelichting werkvorm
- Onderwijsleergesprek: de lector brengt de studenten in een gestructureerd gesprek via het stellen van vragen tot bepaalde inzichten of tot het oplossen van een probleem. De vraagsequentie wordt opgebouwd met behulp van de doorvraagtechniek of de doorspeeltechniek. Hierbij worden de studenten aangemoedigd om via kritische reflectie te komen tot een passende oplossingsstrategie voor ieder gesteld probleem. Deze diverse oplossingsstrategieën worden ingeoefend.
- Doceren: het doceren wordt beperkt tot het strikte minimum. Veel aandacht wordt besteed aan het analyseren en oplossen van voorbeelden en toepassingen.
- In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door een online altenatief.
1.5 sp. O Statica 2 (B-VIVZ-V5K111)




Inhoud
- In beperkte groepen worden oefeningen in verband met krachten, momenten, wrijving en zwaartepunten ingeoefend.
- Sommige gerelateerde items uit de wiskunde worden ingeoefend. Hierbij kan een wiskundig softwarepakket (MathCAD) ondersteunend zijn bij bepaalde berekeningen.
- De studenten oefenen thuis een reeks toepassingen in. De resultaten worden ingegeven in de elektronische leeromgeving: Mastering Engineering.
Studiemateriaal
- Boek: Statica, Russell C. Hibbeler 14de editie, Pearson Education ISBN: 9789043037280
- Toegangscode voor Mastering Engineering
- Eigen notities
- Powerpointpresentaties en extra lesmateriaal op Toledo
- Rekenmachine voor het oplossen van rekenvoorbeelden en toepassingen
- Laptop met wiskundig softwarepakket MathCAD
Toelichting werkvorm
In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door een online alternatief.
Evaluatieactiviteiten
Statica 2 (B-VIVZ-V78383)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De onderwijsleeractiviteiten T Statica 2 en O Statica 2 vormen één onlosmakelijk geheel en worden ook als één geheel geëvalueerd (1 score voor alle delen samen).
Specifiek voor O Statica 2 geldt:
- Aanwezigheid tijdens de oefensessies is een aanrader.
- Er worden oefeningen gemaakt die mee tellen voor de permanente evaluatie.
Permanente evaluatie – tussentijdse testen (15%)
Er worden tijdens de oefensessies een aantal tussentijdse testen afgenomen. Hierbij zal eventueel ook het gebruik van de laptop en de software MathCad wenselijk en/of nodig zijn.
In uitzonderlijke omstandigheden kunnen de tussentijdse testen vervangen worden door opdrachten thuis uit te voeren.
Permanente evaluatie – Mastering Engineering (15%)
De student moet een semesteropdracht (het oplossen van de aangeduide oefeningen) uitvoeren. De opgaven zijn terug te vinden op de website van "Mastering Engineering".
De resultaten moeten op deze website ingegeven worden tegen de vooropgestelde datum. De bekomen score wordt verrekend volgens een formule:
uiteindelijke_score = score_ME3/900 + score_ME2/36
Waarbij score_ME de score uit de Mastering Engineering website is, omgerekend op 20 punten.
Schriftelijk examen (70%)
Het examen bestaat enkel uit een aantal oefeningen.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Geen tweede examenkans mogelijk voor het gedeelte permanente evaluatie.
De 2de examenkans bestaat dus 100% uit een schriftelijk examen.