P&ID 1 (B-VIVZ-V3L038)

Doelstellingen
DOMEINSPECIFIEKE LEERRESULTATEN
1. Door zijn grondige vakkennis van elektrische en mechanische technologieën heeft de PBA EM inzicht in hoe elektrische en mechanische onderdelen elkaar beïnvloeden in producten, diensten en systemen en kan hij deze op elkaar afstemmen.
4. De PBA EM analyseert zelfstandig een technische vraag of probleem in het kader van een complex elektromechanisch project en stelt technisch onderbouwde oplossingen voor.
6. De PBA EM maakt een technisch en economisch gefundeerde keuze uit beschikbare componenten om te integreren in een elektromechanisch systeem.
GEDRAGSINDICATOREN
De student verantwoordt zijn technische keuzes ook naar veiligheid, ergonomie, duurzaamheid, milieu, energieverbruik… (maatschappelijk verantwoord). (3.1 niv 1)
De student gaat zelfstandig en doelgericht op zoek naar relevante informatie door gebruik te maken van verschillende soorten bronnen. (3.5 niv 1)
De student zet de eisen van de opdrachtgever om in technische specificaties. (6.1 niv 1)
De student begrijpt de technische specificaties uit een cataloog, een handleiding of een datasheet, ook als die documenten in een andere taal zijn opgesteld. (6.2 niv 1)
De student communiceert en presenteert op een vlotte manier in het Nederlands en het Engels over situaties uit de praktijk. (9.2 niv 1)
De student begrijpt technische teksten in een andere taal. (9.3 niv 1)
De student EM afstudeerrichting klimatisering leest en interpreteert P&ID-schema’s van HVAC-systemen bij situaties in de praktijk. Hij houdt deze schema’s up-to-date aangepast aan de (wijzigende) operationele context en doet op basis hiervan voorstellen ter optimalisatie van de installatie. (11.3 niv 1)
DOELSTELLINGEN
Na het voltooien van het opleidingsonderdeel Lab PID kan de student:
- een PID-schema analyseren en de grote processstromen herkennnen
- een hydraulisch schema kunnen begrijpen en anlalyseren
- Een mondelinge presentatie geven van de werking van een installatie.
- Aan de hand van tekensoftware (autocad) een eenvoudig proceschema tekenen (in 3D)
- Een basissschema kunnen ontwerpen en uittekenen met de bijhorende relevante informatie.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de elektromechanica (Kortrijk) (Afstudeerrichting klimatisering) 180 sp.
- Bachelor in de elektromechanica via verkorte leerroute (Kortrijk) (Afstudeerrichting klimatisering na graduaat HVAC) 90 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. T P&ID 1 (B-VIVZ-V5L350)




Inhoud
Na het bespreken van de opbouw en symbolen van een PID-schema wordt een volledige PID geanaliseeerd. Met behulp van master sheets, control loops zal de werking van een PID besproken worden toegelicht. Hierbij wordt aandacht geschonken aan de verschillende proces-stromen en de regeling ervan. Intussen wordt ook met behulp van een software pakket geleerd om eenvoudige PID schema's te tekenen. De student zal na deze inleiding een bedrijf bezoeken; en aan de hand van PID-schema's de werking van een deelproces bespreken.
Studiemateriaal
Readind a P&ID Course nr 203; Auteur : ISSA.
basiscursus autocad; auteur : Harold Weistra.
Toelichting werkvorm
- Individueel of werken in groepen van 2 studenten om de opgelegde oefeningen te tekenen.
- Doceren: het doceren wordt beperkt tot het strikte minimum.
- Demonstraties van bepaalde tekeninstructies (met behulp van het tekenpakket en de onderdelenbibliotheek) worden via de dataprojector geprojecteerd.
- Als opdracht gaat de student op zoek naar een bedrijf. Binnen dit bedrijf. zal een PID schema besturderen van een (proces)installatie binnen dit bedrijf. Deze opdracht mag met min 2 en max 4 studenten worden uitevoerd.
In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door online lesgeven.
Evaluatieactiviteiten
P&ID 1 (B-VIVZ-V79198)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie gebeurt door een voorstelling van een installatie die de student heeft bezocht gedurende het jaar. Indien hij niet slaagt kan hij deze opdracht hernemen in de 2de examenperiode.
De modaliteiten van hoe de opdracht zal worden georganiseerd, krijgen vorm in samenspraak tussen de student, de werkplaats en de hogeschool en kunnen per student variëren. Uiteraard blijven de studiebelasting (aantal u) en de te bereiken doelstellingen voor elke student dezelfde.
In uitzonderlijke omstandigheden kan de voorzien evaluatieactiviteit vervangen worden door een online presentatie.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.