Mechatronica (B-VIVZ-V3L060)

4 studiepuntenNederlands32 urenEerste semesterEerste semester
Soenen Dieter (coördinator) |  Dekyvere Dimitri |  Soenen Dieter |  N.
VIVES Z POC PBA Elektromechanica

Opleidingsspecifieke leerresultaten en gedragsindicatoren Bachelor in de ontwerp- en productietechnologie (PBa OP)

OLR01: De bachelor in de ontwerp- en productietechnologie vertaalt een probleemstelling op creatieve wijze naar een concept en werkt dit methodisch uit tot een functioneel ontwerp en constructiedossier, rekening houdend met de randvoorwaarden.

  • De student denkt en redeneert gestructureerd bij het uitwerken van een functioneel ontwerp(1.3, niv.1)

OLR03:  De bachelor in de ontwerp- en productietechnologie zet een onderzoeksvraag om naar een meet- of testopstelling of simulatie van waaruit relevante meet- of berekeningsresultaten afgeleid worden.

  • De student selecteert een gepaste meetmethode of simulatie en stelt de testopstelling op.(3.2, niv.1)
  • De student voert metingen op een correcte manier uit.(3.3, niv.1)

OLR04: De bachelor in de ontwerp- en productietechnologie interpreteert de meet-, test, en simulatieresultaten kritisch,  formuleert een gefundeerd kwaliteitsoordeel en stelt eventueel verbeteringen voor ter optimalisatie.

  • De student verwerkt de bekomen meetresultaten op een correcte manier.(4.1, niv.1)
  • De student interpreteert en beoordeelt kritisch de bekomen resultaten en formuleert besluiten.(4.2, niv.1)
  • De student respecteert de technische standaarden van zijn vakdomein, staat garant voor de kwaliteit van zijn werk.(4.3, niv.1)
  • De student stelt verbeteracties op naar aanleiding van de meetresultaten.(4.4, niv.1)

OLR06: De bachelor in de ontwerp- en productietechnologie communiceert zowel mondeling als schriftelijk efficiënt in een professionele context.

  • De student gebruikt een correcte technisch wetenschappelijke taal en verwoordt probleemstellingen op een gestructureerde manier.(6.2, niv.1)
  • De student rapporteert op een correcte manier.(6.4, niv.1)

 

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten en gedragsindicatoren Bachelor in de Elektromechanica (PBa EM)

OLR1: Door zijn grondige vakkennis van elektrische en mechanische technologieën heeft de PBA EM inzicht in hoe elektrische en mechanische onderdelen elkaar beïnvloeden in producten, diensten en systemen en kan hij deze op elkaar afstemmen..

  • De student denkt en redeneert gestructureerd op basis van de geziene theorie om problemen op te lossen. (1.1, niv.1)
  • De student maakt zich nieuwe kennis en werkwijzen snel eigen, past zich vlot aan nieuwe methodieken aan. (1.3, niv.1)

OLR8: De PBA EM organiseert pro-actief zijn werkzaamheden op een planmatige en autonome wijze in functie van randvoorwaarden en prioriteiten, met zin voor ondernemen.

  • De student past zich gemakkelijk aan wijzigende werkomstandigheden aan. (8.1, niv.1)
  • De student werkt planmatig en doelgericht. (8.2, niv.1)
  • De student geeft blijk van initiatief en ondernemerszin.  De student start zelfstandig met een opdracht en lost problemen (indien mogelijk) zelf op. (8.3, niv.1)

OLR10: De PBA EM werkt constructief samen in een team en neemt mee de verantwoordelijkheid op voor het bepalen en bereiken van het groepsresultaat.

  • De student overlegt, onderhandelt en bemiddelt op een constructieve manier om te komen tot een groepsresultaat. (10.1, niv.1)
  • De student geeft blijk van verantwoordelijkheid om een resultaat te bereiken. (10.2, niv.1)
  • De student komt stipt de afspraken na. (10.3, niv.1)

 

Doelstellingen

Na het voltooien van het opleidingsonderdeel Mechatronica 1 is de student in staat om:

  • de principiële werking van basiscomponenten elektronica te verklaren, te schakelen en uit te meten met een oscilloscoop
  • de basiscomponenten van een regelkring te verklaren
  • met basis programmeerlogica een automatiseringsprogramma of regeltechnisch programma te schrijven mbv Arduino en Lego Spike
  • de principiële werking van sensoren te verklaren en een correcte keuze te maken voor bepaalde toepassingen

Onderwijsleeractiviteiten

2 sp. T Mechatronica (B-VIVZ-V5L382)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College8 urenEerste semesterEerste semester
Soenen Dieter |  N.
VIVES Z POC PBA Elektromechanica

De cursus Mechatronica behandelt volgende onderwerpen:

  • Basis Regeltechniek - de PID regelaar
  • Elektronica - Passieve componenten, diode, transistor
  • Sensoren - types, werking en toepassingen
  • Microcontroller - basis

Verplicht studiemateriaal

Presentaties en digitale cursus via Toledo

Hoorcollege

2 sp. L Mechatronica (B-VIVZ-V5L383)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
Dekyvere Dimitri |  Soenen Dieter |  N.
VIVES Z POC PBA Elektromechanica

- Elektronica - Gelijkrichter solderen en uitmeten met multimeter en oscilloscoop, microcontroller met pwm sturing aansluiten en uitmeten

- Arduino - programmeren en schakelen van elektronische componenten 

- LEGO Spike - programmeren van verscheidene oefeningen met LEGO Spike Prime, waaronder gebruik van diverse sensoren, een PID-regelaar maken, sequentiële logica, IOT & AI toepassingen...

 

Er wordt van elke student ook verwacht aanwezig te zijn op enkele bijkomende opruim- of demonstratiemomenten.

Aanvullend studiemateriaal

Presentaties en digitale cursus via Toledo

Alle opdrachten zijn digitaal beschikbaar via Toledo

In het lab worden er een aantal opdrachten uitgevoerd. De opdrachten zijn terug te vinden op Toledo.

Voorbereiding en nazorg (verslag) van het lab.

In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de practica vervangen worden door een vervangende thuisopdracht.

Evaluatieactiviteiten

Mechatronica (B-VIVZ-V79379)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Verslag, Medewerking tijdens contactmomenten
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
V5L382 - T Mechatronica1-20/20 puntenschaal
V5L383 - L Mechatronica1-20/20 puntenschaal

50%: T Mechatronica 1: Examen tijdens examenperiode

50%: L Mechatronica 1: Permanente evaluatie

  • 35%: Groepswerk = verslag
  • 15%: Medewerking tijdens contactmomenten

Er wordt van elke student ook verwacht aanwezig te zijn op enkele bijkomende opruim- of demonstratiemomenten.

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • V5L382 - T Mechatronica (binnen en over academiejaar)
  • V5L383 - L Mechatronica (binnen en over academiejaar)

Voor het theoretisch gedeelte (50% van totaal): zelfde modaliteit als eerste examenskans

Voor het gedeelte labo (met permanente evaluatie, 50% van totaal): geen tweede examenkans mogelijk. Enkel de verslagen (35%) kunnen bijgewerkt worden.