Productietechnologie (B-VIVZ-V3L316)

Doelstellingen
Domeinspecifieke leerresultaten en gedragsindicatoren EM
OLR1. :Door zijn grondige vakkennis van elektrische en mechanische technologieën heeft de PBA EM inzicht in hoe elektrische en mechanische onderdelen elkaar beïnvloeden in producten, diensten en systemen en kan hij deze op elkaar afstemmen.
1.1 De student denkt en redeneert gestructureerd op basis van de geziene theorie om problemen op te lossen
1.2 De student gebruikt de verschillende vakken van zijn discipline om het probleem aan te pakken
1.3 De student maakt zich nieuwe kennis en werkwijzen snel eigen, past zich vlot aan nieuwe methodieken aan.
OLR4. :De PBA EM analyseert zelfstandig een technische vraag of probleem in het kader van een complex elektromechanisch project en stelt technisch onderbouwde oplossingen voor.
4.1 De student splitst het probleem in deelaspecten en gebruikt de verschillende vakken van zijn discipline om het probleem aan te pakken
4.2 De student verwerkt gevonden informatie correct om tot een oplossing te komen voor een technisch probleem.
4.3 De student stelt een stappenplan en een realistisch tijdschema op.
OLR5. :De PBA EM maakt op een gestructureerde manier ontwerpen in het kader van een elektromechanisch project, kritisch gebruik makend van diverse bronnen.
5.1 De student is creatief en formuleert enkele alternatieve voorstellen die aan die eisen voldoen.
5.2 De student denkt en redeneert gestructureerd bij het uitwerken van een elektromechanisch ontwerp.
5.3 De student gaat zelfstandig en doelgericht op zoek naar relevante informatie door gebruik te maken van verschillende soorten bronnen.
Domeinspecifieke leerresultaten en gedragsindicatoren OP
OLR02: De bachelor in de ontwerp- en productietechnologie kiest op basis van een constructiedossier een efficiënte productiemethode en past deze toe, rekening houdend met de randvoorwaarden.
2.2 De student maakt op basis van het constructiedossier een gefundeerde keuze van productiemethode, rekening houdend met de randvoorwaarden.
2.3 De student past de beschikbare productiemethodes correct toe.
OLR07: De bachelor in de ontwerp- en productietechnologie werkt maatschappelijk verantwoord, rekening houdend met veiligheidsvoorschriften en de ecologische impact van productieprocessen en –materialen.
7.3 De student houdt rekening met de ecologische impact van productieprocessen en –materialen.
OLR08: De bachelor in de ontwerp- en productietechnologie is klantgericht, geeft blijk van ondernemerschap en begrijpt de bedrijfskundige en financiële kant van de organisatie.
8.3 De student houdt rekening met de economische kant bij productontwerp.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Productietechnologie (B-VIVZ-V5L435)




Inhoud
Algemene mechanische (verspanings-)technologie door middel van een overzicht van de courante (verspanings-)technieken, machines en gereedschappen.
oervormen; verspanen; fysische en chemische afnemende bewerkingen; productiemachines; productievoorbereiding; productiebedrijf; productiekosten
Na het voltooien van de cursus is de student in staat om een productiestuk te vervaardigen of althans een construciedossier op te stellen, volgens de meest effeciente productiemethode die in de lessen gezien worden.
Studiemateriaal
Boek: Industriële productie 6de druk auteurs: prof.dr.ir.H.J.J.Kals, ir.Cs. Buiting-Csikós, prof. dr. ir. W. Dewulf, prof. dr. ir. B. Lauwers, ir. J.M. Ponsen, ir. A.H. Streppel en dr. ir. T.H.J. Vaneker. ISBN nr 9789024408245
Cursus: Struyve I. (2021), productietechnologie(niet-gepubliceerde syllabus). Kortrijk: VIVES dep IWT
De presentatie op toledo.
Eigen notities zijn van belang.
Toelichting werkvorm
Hoorcollege met activerende elementen
Casus
Onderwijsleergesprek
Demonstraties
Didactisch materiaal
Zelstudie kan ook aan bod komen
In uitzonderlijke omstandigheden (cf. overheid en/of hogeschoolbestuur) kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door afstandsonderwijs.
Bij de start van de cursus worden enkele studietips samen met de studenten doorgenomen met name het volgende:
- hoe je de verbanden vindt tussen de verschillende processen;
- dat je door middel van figuren al heel wat kan uitleggen.
Evaluatieactiviteiten
Productietechnologie (B-VIVZ-V85302)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Bij meerkeuzevragen wordt geen giscorrectie toegepast.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
De examenmodaliteit in de 2de examenkans is dezelfde als bij de 1ste examenkans