Sterkteleer 2 (B-VIVZ-V3P044)

3 studiepuntenNederlands24 urenTweede semesterTweede semester
Malfait Lieven (coördinator) |  Malfait Lieven |  N.
VIVES Z POC PBA Ontwerp- en productietechnologie

OLR_OP_01:   De PBA OPT vertaalt een probleemstelling op creatieve wijze naar een concept en werkt dit methodisch uit tot een functioneel ontwerp en constructiedossier, rekening houdend met de randvoorwaarden,

          GI 1.1: De student zet de eisen van de opdrachtgever om in technische specificaties (niveau 2).

          GI 1.3: De student denkt en redeneert gestructureerd op basis van de geziene theorie om problemen op te lossen (niveau 2).

          GI 1.4: De student documenteert een functioneel ontwerp in een constructiedossier (niveau 2).

OLR_OP_03:   De PBA OPT zet een onderzoeksvraag om naar een meet‑ of testopstelling of simulatie van waaruit relevante meet- of berekeningsresultaten afgeleid worden,

          GI 3.1: De student analyseert de onderzoeksvraag en splitst deze op in de te onderzoeken deelaspecten (niveau 2).

OLR_OP_05:   De PBA OPT pakt een complex ontwerp- of productie-opdracht op een gestructureerde manier aan, zelfstandig of in teamverband, waarbij de verschillende deelresultaten samen een sluitend geheel vormen,

           GI 5.1: De student vertaalt een complex probleem in haalbare deelopdrachten (niveau 2).

           GI 5.3: De student overlegt, onderhandelt en bemiddelt op een constructieve manier om te komen tot een groepsresultaat (niveau 2).

           GI 5.4: De student gaat zelfstandig en doelgericht op zoek naar relevante informatie door gebruik te maken van diverse bronnen (niveau 2).

 

    Onderwijsleeractiviteiten

    3 sp. T Sterkteleer 2 (B-VIVZ-V5P044)

    3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht24 urenTweede semesterTweede semester
    Malfait Lieven |  N.
    VIVES Z POC PBA Ontwerp- en productietechnologie

    In de tweede fase van het opleidingsprogramma worden volgende hoofdstukken behandeld:

    • Hoofdstuk V: Spanningen en vervormingen ten gevolge van buiging                 
    • Hoofdstuk VI: Spanningen en vervormingen ten gevolge van wringing
    • Hoofdstuk VII: Spanningen en vervormingen ten gevolge van knik
    • Hoofdstuk VIII: Samengestelde belasting


    Deze onderwijsleeractiviteit bouwt verder op de bereikte competenties van de onderwijsleeractiviteiten: “T Sterkteleer 1”, “Statica 1”, "Statica 2" en “Wiskunde 1”.

    De student kan basisbegrippen uit de mechanica (statica) en wiskunde gebruiken.


    Begrippen uit de mechanica (statica) die zeer frequent gebruikt en toegepast worden in de cursus 'T Sterkteleer 2':

    • Evenwicht van een stoffelijk punt en evenwicht van een star lichaam
    • Herleiden van een krachtenstelsel naar een punt van een berekeningsdoorsnede (dit zowel tweedimensionaal als driedimensionaal)
    • Opzoeken van de ligging van het zwaartepunt van een dwarsdoorsnede
    • Analyse van structuren (zowel twee- als driedimensionaal)


    Wiskundige begrippen en toepassingen, noodzakelijk om de berekeningen in de cursus 'T Sterkteleer 2' uit te kunnen voeren:

    • Vectorrekenen
    • Differentiaal- en integraalrekenen
    • Opstellen, interpreteren en gebruiken van grafieken

     

    Na het voltooien van het opleidingsonderdeel Sterkteleer 2 is de student in staat om:

    • de basis, die de student bezit van de theoretische mechanica (deel statica) kunnen gebruiken wanneer hij geconfronteerd wordt met een bepaalde constructie. Wanneer de krachten geanalyseerd zijn moet hij ofwel de afmetingen van de constructieonderdelen kunnen bepalen (ontwerpberekening) ofwel de optredende spanningen en vervormingen in de constructiedelen kunnen berekenen (controleberekening). In de tweede fase van het opleidingsprogramma is dit specifiek voor de belastingsgevallen: buiging; wringing; knik en samengestelde belasting afzonderlijk.
    • de geschikte dwarsdoorsnede te bepalen via de berekening van de oppervlaktegrootheden.
    • de problemen methodisch aan te pakken. Van hieruit moet hij komen tot een systematische formulering. Dit is zijn vertrekpunt voor een grafische of analytische oplossing. De grafische oplossingsmethode dient om het voorstellingsvermogen en de technische feeling bij de student te ontwikkelen. De uitwerking van het probleem geschiedt bij voorkeur analytisch en hierbij moet de student in staat zijn gebruik te maken van de hogere wiskunde en de moderne rekentechnieken.
    • om zijn werkwijze op een gestructureerde en bevattelijke manier te verwoorden.
    • om de resultaten van zijn berekeningen te analyseren en om de haalbaarheid van zijn oplossingen te onderzoeken.         

    Verplicht studiemateriaal

    • Cursus 1: Snauwaert, F. (2019). T Sterkteleer 2 (niet gepubliceerde syllabus). Kortrijk: VIVES – Syllabus. Deze cursus wordt bij het begin van de onderwijsleeractiviteit ter beschikking van de student gesteld.
    • Cursus 2: Snauwaert, F. (2015). Tabellen en formules in verband met mechanica en sterkteleer (niet gepubliceerde syllabus). Kortrijk: VIVES – Syllabus. Deze cursus werd in het eerste programmajaar ter beschikking van de student gesteld.
    • Eigen notities.
    • Wetenschappelijke rekenmachine voor het oplossen van rekenvoorbeelden en toepassingen.

     

    • Alle lessen gaan door in de Nederlandse taal. Een vlotte beheersing van het Nederlands is noodzakelijk.
    • Onderwijsleergesprek: de lector brengt de studenten in een gestructureerd gesprek via het stellen van vragen tot bepaalde inzichten of tot het oplossen van een probleem. De vraagsequentie wordt opgebouwd met behulp van de doorvraagtechniek of de doorspeeltechniek. Hierbij worden de studenten aangemoedigd om via kritische reflectie te komen tot een passende oplossingsstrategie voor ieder gesteld probleem. Deze diverse oplossingsstrategieën worden ingeoefend.
    • Doceren: het doceren wordt beperkt tot het strikte minimum. Veel aandacht wordt besteed aan het analyseren en oplossen van voorbeelden en toepassingen.
    • Demonstraties met behulp van een computerprogramma.
    • In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door afstandsonderwijs.

    Evaluatieactiviteiten

    Sterkteleer 2 (B-VIVZ-V70446)

    Type : Examen tijdens de examenperiode
    Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk
    Vraagvormen : Gesloten vragen
    Leermateriaal : Formularium, Rekenmachine

    ExamenmomentBeoordelingsschaal
    TOTAAL1-20/20 puntenschaal

    In de eerste examenkans bestaat de evaluatie uit de beoordeling van het examen.

    • Eerste examenkans, 1 ste examenperiode: mondeling examen indien de organisatie het toelaat (3 toepassingen met schriftelijke voorbereidingstijd), anders schriftelijk examen bestaande uit toepassingen.

    Het gebruik van de ingebonden cursus “tabellen en formules in verband met mechanica en sterkteleer” is toegelaten op voorwaarde dat hij niet bijgewerkt is (uitzondering: bij een toepassing in verband met de myosotis).

    Een rekentoestel met programmeeromgeving en/of uitgebreide dataopslagmogelijkheden zijn niet toegelaten op het examen.

     

    Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

    In de tweede examenkans) bestaat de evaluatie uit de beoordeling van het examen.

    • Tweede examenkans, 3de examenperiode: schriftelijk examen bestaande uit toepassingen.

    Het gebruik van de ingebonden cursus “tabellen en formules in verband met mechanica en sterkteleer” is toegelaten op voorwaarde dat hij niet bijgewerkt is (uitzondering: bij een toepassing in verband met de myosotis).

    Een rekentoestel met programmeeromgeving en/of uitgebreide dataopslagmogelijkheden zijn niet toegelaten op het examen.