Hydraulica (B-VIVZ-V3Q022)

5 studiepuntenNederlands40 urenEerste semesterEerste semester
Declerck Dominique (coördinator) |  Declerck Dominique |  N.
VIVES Z POC PBA Ontwerp- en productietechnologie

Opleidingspecifieke leerresultaten en gedragsindicatoren

OLR01: De bachelor in de ontwerp- en productietechnologie vertaalt een probleemstelling op creatieve wijze naar een concept en werkt dit methodisch uit tot een functioneel ontwerp en constructiedossier, rekening houdend met de randvoorwaarden.

1.1  De student zet de eisen van de opdrachtgever om in technische specificaties.

1.3 De student denkt en redeneert gestructureerd bij het uitwerken van een functioneel ontwerp.

1.4 De student documenteert een functioneel ontwerp in een constructiedossier.

OLR05: De bachelor in de ontwerp- en productietechnologie pakt een complex ontwerp- of productieopdracht op een gestructureerde manier aan, zelfstandig of in teamverband, waarbij de verschillende deelresultaten samen een sluitend geheel vormen.

5.1 De student vertaalt een complex probleem in haalbare deelopdrachten.

5.2 De student werkt planmatig en doelgericht, rekening houdend met een realistisch tijdschema.

5.3 De student overlegt, onderhandelt en bemiddelt op een constructieve manier om te komen tot een groepsresultaat.

5.4 De student gaat zelfstandig en doelgericht op zoek naar relevante informatie door gebruik te maken van verschillende soorten bronnen.

 

doelstellingen

Na het voltooien van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:

HYDRAULICA:

  • Aan de hand van een schema de principiële werking van een hydrostatische aandrijving te verklaren.
  • De fysische eigenschappen van een hydraulische olie te leren kennen.
  • Om een goede definitie te geven van de begrippen cavitatie en dieseleffect.
  • Om drukken, debieten, rendementen en vermogens te berekenen van een hydraulische installatie.
  • De eigenschappen, werking en toepassing(en) van de hoofdcomponenten van een industriële hydraulische installatie kennen.
  • Hydraulische componenten, met behulp van datasheets , te selecteren en dimensioneren.
  • De verschillende pomp- en motorregelingen te herkennen in een hydraulisch schema en de principiële werking te verklaren.

LAB HYDRAULICA

  • hydraulische componenten te herkennen en hun functie te beschrijven
  • componenten en hun datasheets op te zoeken en deze informatie te gebruiken
  • hydraulische basisschakelingen praktisch te realiseren
  • hydraulische systemen te observeren en te analyseren
  • metingen uit te voeren op hydraulische systemen
  • fouten bij hydraulische componenten of schakelingen te zoeken en te herstellen

 

 

Onderwijsleeractiviteiten

2 sp. T Hydraulica (B-VIVZ-V5Q180)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College16 urenEerste semesterEerste semester
Declerck Dominique |  N.
VIVES Z POC PBA Ontwerp- en productietechnologie

Cursus Hydraulica die de praktische hydraulica uitgebreid behandeld

Basisbegrippen hydraulica

Filters

Leidingen

Pompen en hydromotoren met hun regelingen

Hydraulische schakelingen, met toepassing van begrippen en componenten uit Hydraulica

Berekenen van hydraulische installaties

Logische elementen

Proportionele hydraulica: inleidende begrippen en componenten

Praktische schakelingen uit de industrie

  • Cursus Hydraulica (niet gepubliceerde syllabus). Kortrijk: VIVES dep IWT
  • Uitgebreide cursus die valt onder de noemer "Blendend Learning"  

De cursus valt onder de noemer "Blended Learning"

Op Toledo staat de volledig uitgewerkte cursus om de studenten door te leerstof te leiden met tussentijdse evaluatiemomenten.

Deze uitgewerkte cursus bestaat uit ingesproken media over de theorie en  met opgeloste oefeningen en vraagstelling.

De eerste sessie is nog on campus waarin het syteem van "Blended Learning" wordt uitgelegd.

Verder is er  nog een "On Campus" sessie voorzien waarin in kleinere groepen oefeningen worden opgelost.

Slechts een beperkt deel van de cursus is nog doceren aangevuld met demonstraties van componenten of opstellingen met pompen of compressoren. Hiervoor wordt de groep indien nodig opgesplitst in kleinere groepen. 

Beurs- of bedrijfsbezoek: afhankelijk van de actuele beurskalender kan het kennismaken met de markt gebeuren via bezoek aan vakbeurzen of bedrijven.

In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door afstandsonderwijs.

3 sp. L Hydraulica (B-VIVZ-V5Q181)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum24 urenEerste semesterEerste semester
Declerck Dominique |  N.
VIVES Z POC PBA Ontwerp- en productietechnologie

  • Hydraulische basisschakelingen
  • Simulatie van schakelingen door middel van de software Fluidsim
  • Analyse van hydraulische componenten door het opmeten van de debieten en drukken
  • Proeven op hydraulische pompen en motoren
  • Proeven op automatisch geregelde pompen
  • Proeven op hydraulische snelheidsregelingen
  • Herkennen van componenten en hun functie in het circuit achterhalen
  • Lokaliseren en herstellen van fouten

  • Het elektronisch leerplatform Toledo wordt gebruikt voor het ter beschikking stellen van de opdrachten.
  • Voor enkele van deze opdrachten zijn instructiefilmpjes voorzien.
  • Software :Festo Fluidsim 5
  • De studenten dienen hun persoonlijke laptop mee te brengen naar de labosessies.
  • Catalogussen en handleidingen worden online geraadpleegd.
  • In het practicum wordt gewerkt met oefenpanelen, trainers en industriële componenten en machines.

Groepswerk ( 2 à 3 ( of 4) studenten afhankelijk van de onderwijsorganisatie)

De studenten voeren in onderling overleg de labo-experimenten uit en maken van iedere schakeling of proef aantekeningen en een simulatie in FluidSim.
Tijdens de labosessies functioneert de lector als begeleider en komt tussen bij voorkomende problemen.

Als een probleem zich bij meerdere groepen voordoet wordt overgeschakeld op een onderwijsleergesprek. De docent brengt de studenten in een gestructureerd gesprek via het stellen van vragen tot bepaalde inzichten of tot het oplossen van een probleem.

Hierbij wordt de student aangemoedigd om via kritische reflectie te komen tot een passende oplossingsstrategie voor ieder gesteld probleem.

De student moet individueel een portfolio bijhouden van de waarnemingen en eventuele oplossingen en iedere labosessie meebrengen onder afgeprinte vorm in een  plastic mapje die enkel voor dit labo wordt gebruikt.

Dit portfolio omvat eveneens de uitgeprinte simulatie in FluidSim van de desbetreffende schakeling.

In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door een online alternatief.

 

Evaluatieactiviteiten

Hydraulica (B-VIVZ-V73628)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk, Verslag, Portfolio, Procesevaluatie
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Formularium, Rekenmachine

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

T Hydraulica   

Schriftelijk examen (60%) tijdens de examenperiode

Project Hydraulica (20%) met presentatie en verdediging voor de examenperiode.

Deelname aan het leerproces op Toledo door oplossen tussentijdse vragen (20%)

Het formularium wordt samen met de vragen op het examen ter beschikking gesteld.  

L hydraulica

Aanwezigheid tijdens de labosessies is verplicht. Er wordt gequoteerd op attitudes, uitwerking van opdrachten, presentaties en correcte rapportering, 

Het bijhouden van het individueel portfolio zal op verschillende momenten wrden gecontroleerd.

Naar het einde van de sessies worden de studenten ondervraagd over( en met behulp van)  hun portfolio deze telt voor 50 % (indien de organisatie het toelaat, indien niet telt bovenstaand voor 100 %)

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Theorie

In de 2 de zittijd (tweede examenkans): het examen wordt  schriftelijk afgenomen met gesloten boek.

Labo

Voor het deel labo is er geen herkansing mogelijk