Elektrotechniek (B-VIVZ-V3Q108)

Doelstellingen
Domeinspecifieke Leerresultaten
OLR03: De bachelor in de ontwerp- en productietechnologie zet een onderzoeksvraag om naar een meet- of testopstelling of simulatie van waaruit relevante meet- of berekeningsresultaten afgeleid worden.
3.1 De student analyseert de onderzoeksvraag en splitst deze op in te onderzoeken deelaspecten.
3.2 De student selecteert een gepaste meetmethode of simulatie en stelt de testopstelling op.
3.3 De student voert metingen op een correcte manier uit.
OLR04: De bachelor in de ontwerp- en productietechnologie interpreteert de meet-, test, en simulatieresultaten kritisch, formuleert een gefundeerd kwaliteitsoordeel en stelt eventueel verbeteringen voor ter optimalisatie.
4.1 De student verwerkt de bekomen meetresultaten op een correcte manier.
4.2 De student interpreteert en beoordeelt kritisch de bekomen resultaten en formuleert besluiten.
4.3 De student respecteert de technische standaarden van zijn vakdomein, staat garant voor de kwaliteit van zijn werk.
OLR05: De bachelor in de ontwerp- en productietechnologie pakt een complex ontwerp- of productieopdracht op een gestructureerde manier aan, zelfstandig of in teamverband, waarbij de verschillende deelresultaten samen een sluitend geheel vormen.
5.1 De student vertaalt een complex probleem in haalbare deelopdrachten.
5.2 De student werkt planmatig en doelgericht, rekening houdend met een realistisch tijdschema.
5.4 De student gaat zelfstandig en doelgericht op zoek naar relevante informatie door gebruik te maken van verschillende soorten bronnen.
Doelstellingen
Na het voltooien van het opleidingsonderdeel elektrotechniek is de student in staat om
basis elektrisch schema te lezen
de termen in een datasheet/op een kenplaatje van een elektrisch toestel correct te
benoemen elektrische grootheden te definiëren en gebruiken elektrische componenten te
definiëren en gebruiken de werking van een elektrische stroomkring te begrijpen
stroom, spanning, weerstand en doorgang te meten met een multimeter
een multimeter correct in te stellen
het vermogen en de arbeid van elektrische schakelkringen te berekenen
een netwerk met meerdere verbruikers op te lossen
het verschil uit tussen AC en DC bronnen en het gedrag van elektrische componenten uit te leggen
de werking van verschillende industriële elektrische componenten uit te leggen (Automaat, contactor, thermische motorbeveiliging...) de werking van 3 - fasige asynchrone motor begrijpen en uitleggen de werking van een universeelmotor begrijpen en uitleggen
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
2 sp. T Elektrotechniek (B-VIVZ-V5Q164)




Inhoud
In dit opleidingsonderdeel worden theorie en labo optimaal op elkaar afgestemd, waardoor de labo’s de theorie versterken en vice versa.
- Gelijkstroomtheorie, elektrische grootheden en eenheden, spanning, stroom en weerstand, de wet van Ohm
- Hoeveelheid elektriciteit, arbeid en vermogen, schakelen van weerstanden, bronnen van elektrische energie, netwerktheorie
- De wetten van Kirchhoff
- Wisselstroomtheorie: AC enkelfasig, sinsusvormige wisselstroom, frequentie, effectieve waarde
- 3-Fasige netten en 3 fasige gebruikers
- De multimeter: correct en veilig gebruik: meten van stroom, spanning, doormeten en weerstand
- Motoren: asynchroon, stappenmotor, universeelmotor
Studiemateriaal
- Mees, R., Scharlaken, T. (2017) Oefenbundel Elektriciteit (via VIVES)
- Mees, R., Scharlaken, T. (2017) Naslagwerk Elektriciteit (via VIVES)
- Goudeseune, J., Scharlaken T. (2017) Uitgewerkte slides ter ondersteuning van theorie (via Vives)
- digitale video's over de werking van diverse apparaten (elektromotoren/elektrische componenten/...)
- Alle materiaal wordt digitaal aangeboden op Toledo.
Toelichting onderwijstaal
Een goede beheersing van het Nederlands is noodzakelijk.
Toelichting werkvorm
Het theoretisch gedeelte wordt gedoceerd tijdens de theorielessen en toegepast, verder verbreed en uitgediept tijdens de labo's en de individuele opdracht.
Daarnaast worden digitaal video's en instructies aangeboden op het leerplatform Toledo.
In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door een online alternatief.
3 sp. L Elektrotechniek (B-VIVZ-V5Q165)




Inhoud
Labosessies
Metingen uitvoeren op elektrische schakelingen (geziene theorie in praktijk te brengen - conclusies te trekken)
Motorschakelingen
- start stop, prioriteit start - motor 400/690V
- start stop, prioriteit stop - motor 230/400V
- links/rechts schakeling
- ster/driehoek (manueel of automatisch)
- begrijpen, lezen en aanpassen van elektrische schema's
- bekabelen en begrijpen van de werking van industriële componenten (motorbeveiliging, automaat, hoofdschakelaar, klemmenstroken)
- frequentieregelaar: instellen parameters en macro's - aansturen motor
- sensoren: aansturen van frequentieregelaar met behulp van sensoren (inductief/capacitief/reflectief)
Zelfstudie
- basis industriële elektriciteit componenten: naam/werking en toepassing (automaat, differentieel, thermische motorbeveiligingsschakelaar, hoofdschakelaar, doorvoerklem ...
Individuele opdracht
- deel1: huisinstallatie: courante elektrische componentenen hun werking - kenplaatjes van toestellen/ 3F- motor - ...
- deel 2: peer evaluatie van de opdracht van 2 medestudenten - bepalen moedernet in van uw elektrische installatie - verdere verdieping
Elke student kan ingeschakeld worden in een opruim- en/of demonstratiemoment.
Studiemateriaal
- Mees, R., Scharlaken, T. (2017) Elektriciteit naslagwerk (via VIVES)
- Anthone, T., Scharlaken T., Digitale videoinstructies: werking van componenten, aansluiten van componenten (via VIVES)
- Anthone, T., Scharlaken T., Uitgewerkte labo-opdrachten - elektrische schema's
- Digitale voorbereiding en feedback (Toledo)
- Opdrachtfiche per labo (Toledo)
- Multimeter (mee te brengen door de student)
- Basisgereedschap (schroevendraaiers, tangen, .. )
- Multikabel 12G0.75, lengte +/- 1,5m (wordt door student van school aangekocht, aangerekend via schoolfactuur)
Alle opdrachten en cursusmateriaal worden digitaal ter beschikking gesteld op Toledo. Studenten brengen het nodige gereedschap en multimeter mee naar het labo.
Toelichting onderwijstaal
Een goede beheersing van het Nederlands is noodzakelijk.
Toelichting werkvorm
- De labo-oefeningen worden individueel, per 2 of per 3 uitgevoerd.
- De opdracht wordt individueel uitgevoerd.
In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door een online alternatief.
Evaluatieactiviteiten
Elektrotechniek (B-VIVZ-V80095)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Theorie (2 SP of 40%)
Examen Theorie: schriftelijk examen met open en gesloten vragen.
Labo (3SP of 60%)
Permanente evaluatie (30%)
De voorbereiding van de labo-opdrachten, de uitvoering van de opdrachten tijdens de les en de ingediende tekeningen/verslagen worden geëvalueerd. Een strikte aanwezigheid is vereist.
Praktijk examen (30%)
Praktijkexamen met mondelinge toelichting/verdediging.
Tijdens het praktijkexamen worden vragen gesteld die toetsen naar het inzicht van de student in de materie. Ook wordt de parate kennis m.b.t. de belangrijkste begrippen geëvalueerd.
Tijdens het praktijkexamen wordt de beheersing van alle te kennen handelingen uitvoerig nagegaan. De studenten krijgen een opdracht gelijkwaardig aan de praktische oefeningen en praktijkopdrachten die tijdens de les werden uitgevoerd.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
- Schriftelijk en praktijkgedeelte identiek aan 1e examenkans.
- Het gedeelte permanente evaluatie kan niet hernomen worden.