Hands-on plastics (B-VIVZ-V3Q117)

Doelstellingen
Opleidingspecifieke leerresultaten en gedragsindicatoren
OLR01: De bachelor in de ontwerp- en productietechnologie vertaalt een probleemstelling op creatieve wijze naar een concept en werkt dit methodisch uit tot een functioneel ontwerp en constructiedossier, rekening houdend met de randvoorwaarden.
1.1 De student zet de eisen van de opdrachtgever om in technische specificaties.
1.2 De student is creatief en formuleert enkele alternatieve voorstellen die aan die eisen voldoen.
1.3 De student denkt en redeneert gestructureerd bij het uitwerken van een functioneel ontwerp.
1.4 De student documenteert een functioneel ontwerp in een constructiedossier.
OLR02: De bachelor in de ontwerp- en productietechnologie kiest op basis van een constructiedossier een efficiënte productiemethode en past deze toe, rekening houdend met de randvoorwaarden.
2.1 De student begrijpt een technisch dossier tot in de details (tekeningen, schema’s, internationale normen, economische berekeningen …).
2.2 De student maakt op basis van het constructiedossier een gefundeerde keuze van productiemethode, rekening houdend met de randvoorwaarden.
2.3 De student past de beschikbare productiemethodes correct toe.
OLR03: De bachelor in de ontwerp- en productietechnologie zet een onderzoeksvraag om naar een meet- of testopstelling of simulatie van waaruit relevante meet- of berekeningsresultaten afgeleid worden.
3.1 De student analyseert de onderzoeksvraag en splitst deze op in te onderzoeken deelaspecten.
3.2 De student selecteert een gepaste meetmethode of simulatie en stelt de testopstelling op.
3.3 De student voert metingen op een correcte manier uit.
OLR04: De bachelor in de ontwerp- en productietechnologie interpreteert de meet-, test, en simulatieresultaten kritisch, formuleert een gefundeerd kwaliteitsoordeel en stelt eventueel verbeteringen voor ter optimalisatie.
4.1 De student verwerkt de bekomen meetresultaten op een correcte manier.
4.2 De student interpreteert en beoordeelt kritisch de bekomen resultaten en formuleert besluiten.
4.3 De student respecteert de technische standaarden van zijn vakdomein, staat garant voor de kwaliteit van zijn werk.
4.4 De student stelt verbeteracties op naar aanleiding van de meetresultaten.
OLR05: De bachelor in de ontwerp- en productietechnologie pakt een complex ontwerp- of productieopdracht op een gestructureerde manier aan, zelfstandig of in teamverband, waarbij de verschillende deelresultaten samen een sluitend geheel vormen.
5.1 De student vertaalt een complex probleem in haalbare deelopdrachten.
5.2 De student werkt planmatig en doelgericht, rekening houdend met een realistisch tijdschema.
5.3 De student overlegt, onderhandelt en bemiddelt op een constructieve manier om te komen tot een groepsresultaat.
5.4 De student gaat zelfstandig en doelgericht op zoek naar relevante informatie door gebruik te maken van verschillende soorten bronnen.
OLR07: De bachelor in de ontwerp- en productietechnologie werkt maatschappelijk verantwoord, rekening houdend met veiligheidsvoorschriften en de ecologische impact van productieprocessen en –materialen.
7.1 De student verantwoordt zijn technische keuzes ook naar veiligheid, ergonomie, duurzaamheid, milieu, energieverbruik… (maatschappelijk verantwoord)
7.2 De student begrijpt en interpreteert de veiligheidsvoorschriften en past deze op eigen initiatief toe (veiligheid)
7.3 De student houdt rekening met de ecologische impact van productieprocessen en –materialen.
Doelstellingen
Na het voltooien van het opleidingsonderdeel 'Hands-on plastics' is de student in staat om...
- eigenschappen van kunststoffen te interpreteren aan de hand van verschillende testopstellingen.
- uitgaande van een probleemstelling de juiste productiemethode voor kunststoffen te kiezen en toe te passen.
- een productieproces te optimaliseren zodat het beste resultaat bekomen wordt.
Overmacht, borgen van veiligheid en gezondheid van studenten en personeel
In geval de hogeschool geconfronteerd wordt met situaties van algemene overmacht of situaties waarin de veiligheid en gezondheid van studenten en personeelsleden van VIVES in het gedrang kunnen komen, kan het directiecomité onderdelen van het OER en/of ECTS-fiches wijzigen voor zover dit nodig is om de onderwijs- en evaluatieactiviteiten te kunnen organiseren of om onnodige studieduurverlenging voor studenten te vermijden, na raadpleging van de studentenvertegenwoordigers van het Bestuursorgaan en Academische Raad en de studiegebieddirecteurs.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de ontwerp- en productietechnologie (Kortrijk) (Afstudeerrichting kunststofverwerking) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
2 sp. T Hands-on plastics (B-VIVZ-V5Q177)




Inhoud
Tijdens de theoretische sessies wordt de kennis rond kunststofverwerkingstechnieken verder uitgediept.
Vooral het ontwerpen van kunststof producten rekening houdend met de mogelijkheden en beperkingen van iedere productietechniek.
Verschillende thema's komen aan bod.
- Thermovormen
- Extruderen
- Spuitgieten
- Complexe productiemethodes van composieten
- Materiaalonderzoek
- ...
Studiemateriaal
- Voorgaande cursussen rond kunststoffen en verwerkingstechnieken
- Extra studiemateriaal beschikbaar op Toledo, tijdens het labo, in de bibliotheek en op het internet (check bronnen!)
Toelichting werkvorm
Naast de hoorcolleges worden de theorielessen aangevuld met
- demonstraties
- gastcolleges
- bedrijfsbezoeken
- Bezoek aan beurs Formnext in Frankfurt op 19 en 20 november. Dit maakt integraal deel uit van de onderwijsleeractiviteiten en is essentieel voor het behalen van de onderwijsdoelstellingen; deelname hieraan is verplicht voor alle ingeschreven studenten.
- ...
4 sp. L Hands-on plastics (B-VIVZ-V5Q178)




Inhoud
In het opleidingsonderdeel 'L Hands-on Plastics' wordt aan de hand van een aantal opdrachten de opgedane kennis toegepast en verder uitgediept.
Hierbij komen verschillende thema's aan bod.
- Thermovormen
- Extruderen
- Complexe productiemethodes van composieten
- Materiaalonderzoek
- deze technieken worden gesimuleerd door het toepassen van prototyping- en kleine serie technieken.
...
Studiemateriaal
- Voorgaande cursussen rond kunststoffen en verwerkingstechnieken
- Extra studiemateriaal beschikbaar op Toledo, tijdens het labo, in de bibliotheek en op het internet (check bronnen!)
- Laptop, te gebruiken om het practicum te verwerken
Toelichting werkvorm
Intern
- Aan de hand van enkele opdrachten wordt zowel in groep als individueel kennis opgedaan in de verschillende thema's.
- Naast enkele demonstraties/uitleg/... gaat de student zo veel mogelijk zelf aan het werk.
- De oplossing of werkwijze wordt niet voorgekauwd, maar vraagt enig initiatief en opzoekwerk van de student.
- Het eindresultaat wordt verwerkt in een dossier / presentatie waarbij de student aantoont dat hij de inhoud beheerst.
Extern
- In de mate van het mogelijke wordt uitgeweken naar externe instellingen met de nodige installaties om de labosessies te verrijken.
- De student krijgt de kans om één / enkele dagen werkplekleren te volgen.
- Aanwezigheid is hier verplicht.
- De student staat in voor eigen vervoer.
Evaluatieactiviteiten
Hands-on plastics (B-VIVZ-V80520)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
V5Q177 - T Hands-on plastics | 1-20/20 puntenschaal |
V5Q178 - L Hands-on plastics | 1-20/20 puntenschaal |
T Hands-on plastics
- Mondeling examen over de gehele leerstof op het eind van het semester
L Hands-on plastics
- Medewerking tijdens de contactmomenten
- Procesevaluatie van de externe activiteiten
- Uitwerking van de hoofdopdracht
- Presentatie van de hoofdopdracht
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- V5Q177 - T Hands-on plastics (binnen en over academiejaar)
- V5Q178 - L Hands-on plastics (binnen en over academiejaar)
T Hands-on plastics
- De student kan opnieuw een mondeling examen over de gehele leerstof afleggen.
L Hands-on plastics
- Dit opleidingsonderdeel is niet herkansbaar in tweede zit.
- De punten van permanente evaluatie blijven behouden.