Matrijzenbouw 2 (B-VIVZ-V3Q135)

6 studiepuntenNederlands52 urenEerste semesterEerste semester
Vandersickel Karolien (coördinator) |  Anthone Tijs |  Vandersickel Karolien |  N.
VIVES Z POC PBA Ontwerp- en productietechnologie

Opleidingspecifieke leerresultaten en gedragsindicatoren

OLR01: De bachelor in de ontwerp- en productietechnologie vertaalt een probleemstelling op creatieve wijze naar een concept en werkt dit methodisch uit tot een functioneel ontwerp en constructiedossier, rekening houdend met de randvoorwaarden.

1.1 De student zet de eisen van de opdrachtgever om in technische specificaties.

1.3 De student denkt en redeneert gestructureerd bij het uitwerken van een functioneel ontwerp.

1.4 De student documenteert een functioneel ontwerp in een constructiedossier.

OLR02: De bachelor in de ontwerp- en productietechnologie kiest op basis van een constructiedossier een efficiënte productiemethode en past deze toe, rekening houdend met de randvoorwaarden.

2.1 De student begrijpt een technisch dossier tot in de details (tekeningen, schema’s, internationale normen, economische berekeningen …).

2.2 De student maakt op basis van het constructiedossier een gefundeerde keuze van productiemethode, rekening houdend met de randvoorwaarden.

2.3 De student past de beschikbare productiemethodes correct toe.

OLR05: De bachelor in de ontwerp- en productietechnologie pakt een complex ontwerp- of productieopdracht op een gestructureerde manier aan, zelfstandig of in teamverband, waarbij de verschillende deelresultaten samen een sluitend geheel vormen.

5.1 De student vertaalt een complex probleem in haalbare deelopdrachten.

5.4 De student gaat zelfstandig en doelgericht op zoek naar relevante informatie door gebruik te maken van verschillende soorten bronnen.

OLR06: De bachelor in de ontwerp- en productietechnologie communiceert zowel mondeling als schriftelijk efficiënt in een professionele context.

6.4 De student rapporteert op een correcte manier.

OLR07: De bachelor in de ontwerp- en productietechnologie werkt maatschappelijk verantwoord, rekening houdend met veiligheidsvoorschriften en de ecologische impact van productieprocessen en –materialen.

7.2 De student begrijpt en interpreteert de veiligheidsvoorschriften en past deze op eigen initiatief toe (veiligheid)

 

Doelstellingen

Na het voltooien van het 'Matrijzenbouw 2' is de student in staat om...

  • matrijsonderdelen te produceren volgens de juiste productie processen (DRL2)
  • na de nodige metingen een matrijs aan te passen en te monteren (DRL3)
  • een matrijs op de spuitgietmachine te plaatsen en een proefspuiting uit te voeren (DLR3,DRL4)
  • het spuitgietproces te optimaliseren (DRL4)

Onderwijsleeractiviteiten

1 sp. T Matrijzenbouw 2 (B-VIVZ-V5Q160)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum12 urenEerste semesterEerste semester
Vandersickel Karolien |  N.
VIVES Z POC PBA Ontwerp- en productietechnologie

Het vak Theorie matrijzenbouw

  • bouwt verder op de kennis opgedaan in het tweede jaar ( 3D printen & kunststofverwerking / matrijzenbouw 1/ spuitgieten)
  • sluit aan bij de labosessie matrijzenbouw 2

De studenten werken verder op hun eigen getekende matrijs en voeren de nodige aanpassingen en simulaties uit. 

  • Vandersickel K. (2020), Matrijzenbouw, Vives: Kortrijk (beschikbaar via Hogeschool) = zelfde cursus als OPO spuitgieten
  • Slides beschikbaar via Toledo
  • Extra materiaal beschikbaar via Toledo

Individuele opdracht - Oefeningen/opdrachten

De studenten werken verder op hun eigen getekende matrijs en voeren de nodige aanpassingen en simulaties uit. 

5 sp. L Matrijzenbouw 2 (B-VIVZ-V5Q200)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht40 urenEerste semesterEerste semester
Anthone Tijs |  N.
VIVES Z POC PBA Ontwerp- en productietechnologie

  • Er worden diverse projecten (kunststofproducten en matrijzen) afgewerkt op alle beschikbare machines in het labo.
  • Het ontwerpen of de werkvoorbereiding gebeurt buiten de contacturen.
  • Er wordt aandacht besteed aan het correct meten en monteren van de matrijsonderdelen.

  • Handleidingen en opdrachten zijn beschikbaar op Toledo
  • Uitrusting labo
  • Werkkledij (overall of werkbroek én werkvest)
  • Veiligheidsschoenen

  • De studenten werken individueel of in groep aan een opdracht (project) die meerdere labosessies kan omvatten.
  • De projecten worden zo opgebouwd dat tijdens de labosessies de eindcompetenties kunnen behaald worden.
  • De lector organiseert en geeft adviezen over de opdracht. 

Evaluatieactiviteiten

Matrijzenbouw 2 (B-VIVZ-V82115)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Ontwerp/Product, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie
Leermateriaal : Formularium, Cursusmateriaal, Rekenmachine, Computer, Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De onderwijsleeractiviteiten 'T matrijzenbouw 2’ en ‘L matrijzenbouw 2’ vormen één onlosmakelijk geheel en worden ook als één geheel geëvalueerd (1 score voor alle delen samen).
De beoordeling verloopt via permanente evaluatie
De scores worden als volgt verdeeld:

  • T matrijzenbouw: 50%
  • L matrijzenbouw: 50%

Aanwezigheid tijdens praktijklessen waarin een vorm van permanente evaluatie gebeurt, is noodzakelijk. Minstens 3/4 aanwezigheid tijdens de praktijkmomenten met permanente evaluatie is een voorwaarde om geevalueerd te kunnen worden.
Bij afwezigheid dienen studenten de docent te verwittigen. Bij gewettigde afwezigheid wordt er in samenspraak met de docent/ombuds gekeken of de evaluatie ingehaald kan worden. Onwettige afwezigheid tijdens alle praktijklessen met permanente evaluatie levert "NA" voor dat evaluatie-onderdeel.

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

  • Aanwezigheid tijdens praktijklessen waarin een vorm van permanente evaluatie gebeurt, is noodzakelijk. Minstens 3/4 aanwezigheid tijdens de praktijkmomenten met permanente evaluatie is een voorwaarde om geevalueerd te kunnen worden.
    Bij afwezigheid dienen studenten de docent te verwittigen. Bij gewettigde afwezigheid wordt er in samenspraak met de docent/ombuds gekeken of de evaluatie ingehaald kan worden. Onwettige afwezigheid tijdens alle praktijklessen met permanente evaluatie levert "NA" voor dat evaluatie-onderdeel.
  • De student voert individueel een nieuwe opdracht uit en bereidt deze voor tegen het examenmoment. 
  • Geen tweede examenkans mogelijk voor het gedeelte L matrijzenbouw 2.