Matrijzenbouw 2 (B-VIVZ-V3Q135)

Doelstellingen
Opleidingspecifieke leerresultaten en gedragsindicatoren
OLR01: De bachelor in de ontwerp- en productietechnologie vertaalt een probleemstelling op creatieve wijze naar een concept en werkt dit methodisch uit tot een functioneel ontwerp en constructiedossier, rekening houdend met de randvoorwaarden.
1.1 De student zet de eisen van de opdrachtgever om in technische specificaties.
1.3 De student denkt en redeneert gestructureerd bij het uitwerken van een functioneel ontwerp.
1.4 De student documenteert een functioneel ontwerp in een constructiedossier.
OLR02: De bachelor in de ontwerp- en productietechnologie kiest op basis van een constructiedossier een efficiënte productiemethode en past deze toe, rekening houdend met de randvoorwaarden.
2.1 De student begrijpt een technisch dossier tot in de details (tekeningen, schema’s, internationale normen, economische berekeningen …).
2.2 De student maakt op basis van het constructiedossier een gefundeerde keuze van productiemethode, rekening houdend met de randvoorwaarden.
2.3 De student past de beschikbare productiemethodes correct toe.
OLR05: De bachelor in de ontwerp- en productietechnologie pakt een complex ontwerp- of productieopdracht op een gestructureerde manier aan, zelfstandig of in teamverband, waarbij de verschillende deelresultaten samen een sluitend geheel vormen.
5.1 De student vertaalt een complex probleem in haalbare deelopdrachten.
5.4 De student gaat zelfstandig en doelgericht op zoek naar relevante informatie door gebruik te maken van verschillende soorten bronnen.
OLR06: De bachelor in de ontwerp- en productietechnologie communiceert zowel mondeling als schriftelijk efficiënt in een professionele context.
6.4 De student rapporteert op een correcte manier.
OLR07: De bachelor in de ontwerp- en productietechnologie werkt maatschappelijk verantwoord, rekening houdend met veiligheidsvoorschriften en de ecologische impact van productieprocessen en –materialen.
7.2 De student begrijpt en interpreteert de veiligheidsvoorschriften en past deze op eigen initiatief toe (veiligheid)
Doelstellingen
Na het voltooien van het 'Matrijzenbouw 2' is de student in staat om...
- matrijsonderdelen te produceren volgens de juiste productie processen (DRL2)
- na de nodige metingen een matrijs aan te passen en te monteren (DRL3)
- een matrijs op de spuitgietmachine te plaatsen en een proefspuiting uit te voeren (DLR3,DRL4)
- het spuitgietproces te optimaliseren (DRL4)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de ontwerp- en productietechnologie (Kortrijk) (Afstudeerrichting kunststofverwerking) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
1 sp. T Matrijzenbouw 2 (B-VIVZ-V5Q160)




Inhoud
Het vak Theorie matrijzenbouw
- bouwt verder op de kennis opgedaan in het tweede jaar ( 3D printen & kunststofverwerking / matrijzenbouw 1/ spuitgieten)
- sluit aan bij de labosessie matrijzenbouw 2
De studenten werken verder op hun eigen getekende matrijs en voeren de nodige aanpassingen en simulaties uit.
Studiemateriaal
- Vandersickel K. (2020), Matrijzenbouw, Vives: Kortrijk (beschikbaar via Hogeschool) = zelfde cursus als OPO spuitgieten
- Slides beschikbaar via Toledo
- Extra materiaal beschikbaar via Toledo
Toelichting werkvorm
Individuele opdracht - Oefeningen/opdrachten
De studenten werken verder op hun eigen getekende matrijs en voeren de nodige aanpassingen en simulaties uit.
5 sp. L Matrijzenbouw 2 (B-VIVZ-V5Q200)




Inhoud
- Er worden diverse projecten (kunststofproducten en matrijzen) afgewerkt op alle beschikbare machines in het labo.
- Het ontwerpen of de werkvoorbereiding gebeurt buiten de contacturen.
- Er wordt aandacht besteed aan het correct meten en monteren van de matrijsonderdelen.
Studiemateriaal
- Handleidingen en opdrachten zijn beschikbaar op Toledo
- Uitrusting labo
- Werkkledij (overall of werkbroek én werkvest)
- Veiligheidsschoenen
Toelichting werkvorm
- De studenten werken individueel of in groep aan een opdracht (project) die meerdere labosessies kan omvatten.
- De projecten worden zo opgebouwd dat tijdens de labosessies de eindcompetenties kunnen behaald worden.
- De lector organiseert en geeft adviezen over de opdracht.
Evaluatieactiviteiten
Matrijzenbouw 2 (B-VIVZ-V82115)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De onderwijsleeractiviteiten 'T matrijzenbouw 2’ en ‘L matrijzenbouw 2’ vormen één onlosmakelijk geheel en worden ook als één geheel geëvalueerd (1 score voor alle delen samen).
De beoordeling verloopt via permanente evaluatie
De scores worden als volgt verdeeld:
- T matrijzenbouw: 50%
- L matrijzenbouw: 50%
Aanwezigheid tijdens praktijklessen waarin een vorm van permanente evaluatie gebeurt, is noodzakelijk. Minstens 3/4 aanwezigheid tijdens de praktijkmomenten met permanente evaluatie is een voorwaarde om geevalueerd te kunnen worden.
Bij afwezigheid dienen studenten de docent te verwittigen. Bij gewettigde afwezigheid wordt er in samenspraak met de docent/ombuds gekeken of de evaluatie ingehaald kan worden. Onwettige afwezigheid tijdens alle praktijklessen met permanente evaluatie levert "NA" voor dat evaluatie-onderdeel.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
- Aanwezigheid tijdens praktijklessen waarin een vorm van permanente evaluatie gebeurt, is noodzakelijk. Minstens 3/4 aanwezigheid tijdens de praktijkmomenten met permanente evaluatie is een voorwaarde om geevalueerd te kunnen worden.
Bij afwezigheid dienen studenten de docent te verwittigen. Bij gewettigde afwezigheid wordt er in samenspraak met de docent/ombuds gekeken of de evaluatie ingehaald kan worden. Onwettige afwezigheid tijdens alle praktijklessen met permanente evaluatie levert "NA" voor dat evaluatie-onderdeel. - De student voert individueel een nieuwe opdracht uit en bereidt deze voor tegen het examenmoment.
- Geen tweede examenkans mogelijk voor het gedeelte L matrijzenbouw 2.