Materialen (B-VIVZ-V3Q148)

Doelstellingen
Professionele bachelor ontwerp - en productietechnologie
DLR2: De bachelor in de ontwerp- en productietechnologie kiest op basis van een constructiedossier een efficiënte productiemethode en past deze toe, rekening houdend met de randvoorwaarden.
2.2 De student maakt op basis van het constructiedossier een gefundeerde keuze van productiemethode, rekening houdend met de randvoorwaarden.
2.3 De student past de beschikbare productiemethodes correct toe.
DLR 4: Optimaliseren: De PBA OPT interpreteert de meet-, test, en simulatieresultaten kritisch, formuleert een gefundeerd kwaliteitsoordeel en stelt eventueel verbeteringen voor ter optimalisatie.
4.1 De student verwerkt de bekomen meetresultaten op een correcte manier.
4.2 De student interpreteert en beoordeelt kritisch de bekomen resultaten en formuleert besluiten.
4.3 De student respecteert de technische standaarden van zijn vakdomein, staat garant voor de kwaliteit van zijn werk.
DLR 5: Projectmatig werken: De PBA OPT pakt een complex ontwerp- of productieopdracht op een gestructureerde manier aan, zelfstandig of in teamverband, waarbij de verschillende deelresultaten samen een sluitend geheel vormen.
5.2 De student werkt planmatig en doelgericht, rekening houdend met een realistisch tijdschema.
5.3 De student overlegt, onderhandelt en bemiddelt op een constructieve manier om te komen tot een groepsresultaat.
5.4 De student gaat zelfstandig en doelgericht op zoek naar relevante informatie door gebruik te maken van verschillende soorten bronnen.
DLR 7: Integer Handelen: De PBA OPT werkt maatschappelijk verantwoord, rekening houdend met veiligheidsvoorschriften en de ecologische impact van productieprocessen en –materialen.
7.1 De student verantwoordt zijn technische keuzes ook naar veiligheid, ergonomie, duurzaamheid, milieu, energieverbruik… (maatschappelijk verantwoord)
7.2 De student begrijpt en interpreteert de veiligheidsvoorschriften en past deze op eigen initiatief toe (veiligheid)
Doelstellingen
Na het voltooien van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:
- de belangrijkste eigenschappen en verschillen tussen ferro- en non-ferrometalen en hun respectievelijke legeringen te kennen en deze kunnen toepassen in verschillende situaties;
- een aantal materiaalgerelateerde fenomenen (zoals vermoeiing, kruip, breuken, corrosie, oppervlaktebehandelingen, glastemperatuur, ...) toe te lichten;
- de soorten en benaming van een aantal staalsoorten te kennen;
- de opbouw en structuur van ferro-, non-ferrometalen en kunststoffen/composieten te kunnen bespreken;
- de eigenschappen en verschillen van zowel kunststoffen als composieten te kunnen duiden;
- een aantal basisbegrippen uit de chemie te kennen;
- de verwerkingsprocessen van kunststoffen te beschrijven;
- te rekenen met materiaaleigenschappen van kunststoffen.
Begintermen
Geen voorkennis vereist
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
2 sp. T Metalen (B-VIVZ-V5Q217)




Inhoud
In deze cursus worden voorbeelden en toepassingen van ferro- en non-ferrometalen gegeven.
Ferrometalen en non-ferrometalen (met resp. legeringen): allerlei soorten staal, gietijzer, aluminium, magnesium, koper, brons, messing, zink... en keramische materialen. Van deze metaalsoorten worden veel voorbeelden en toepassingen gegeven. Eveneens komt de productie, de structuur, de eigenschappen en de benaming van de verschillende soorten aan bod.
Daarnaast komen ook enkele materiaal gerelateerde fenomenen aan bod in deze cursus: o.a. breuk, kruip, vermoeiing, corrosie en oppervlaktebehandelingen, materiaalonderzoeken naar hardheid, treksterkte, ductiliteit (kerfslagproef), magnetisch en ultrasoon onderzoek, enz.
Studiemateriaal
Powerpoints en aanvullend cursusmateriaal zijn beschikbaar op het elektronisch leerplatform Toledo
Toelichting onderwijstaal
NL
Toelichting werkvorm
Begeleide zelfstudie - Individuele opdracht - Oefeningen/opdrachten
College waarin zowel theorie als praktische toepassingen aan bod komen.
Een gedeelte van de cursus wordt via Blended Leren aangebracht.
Met "blended leren" wil VIVES haar studenten voorbereiden op de beroepen van morgen door studentgecentreerde leeromgevingen te ontwikkelen, waarin studenten actieve, zelfsturende en samenwerkende lerenden zijn.
Een blended aanpak veronderstelt een integratie van on- en off-campus leeractiviteiten en een leerdoelgerichte inzet van onderwijstechnologie via een online leermodule op Toledo.
2 sp. T Kunststoffen (B-VIVZ-V5Q221)




Inhoud
In het opleidingsonderdeel ‘kunststoffen’ komen volgende thema’s aan bod
- Herkomst van de kunststoffen
- Hoofdcategorieën binnen de kunststoffen
- De voornaamste kunststoffen en hun eigenschappen
- De verwerkingstechnieken van kunststoffen
- Rekenen met materiaaleigenschappen van kunststoffen
Studiemateriaal
- Vandersickel K. (2024), Kunststoffen, VIVES: Kortrijk (beschikbaar via Hogeschool)
- Slides beschikbaar via Toledo
- Extra materiaal beschikbaar via Toledo
Toelichting werkvorm
College waarin zowel theorie als praktische toepassingen aan bod komen.
Een gedeelte van de cursus wordt mogelijks via Blended Leren aangebracht.
Met "blended leren" wil VIVES haar studenten voorbereiden op de beroepen van morgen door studentgecentreerde leeromgevingen te ontwikkelen, waarin studenten actieve, zelfsturende en samenwerkende lerenden zijn.
Een blended aanpak veronderstelt een integratie van on- en off-campus leeractiviteiten en een leerdoelgerichte inzet van onderwijstechnologie via een online leermodule op Toledo.
3 sp. Toegepaste materiaalkunde (B-VIVZ-V5Q222)




Inhoud
De student werkt in groepsverband een aantal materiaalkundige en wetenschappelijke experimenten uit.
Een aantal voorbeelden:
- bepalen van de elasticiteitsmodulus van metalen en kunststoffen
- bepalen van de hardheid van materialen met verschillende methoden (Brinell, Rockwell, Shore A, ...)
- verschillende soorten corrosie van metalen
- oppervlaktebehandelingen van materialen
- identificatie van kunststoffen
- basisprincipes 3D printen
Elke student kan ingeschakeld worden in een opruim- en/of demonstratiemoment.
Studiemateriaal
Labo-opdrachten en aanvullend materiaal is beschikbaar op het elektronisch leerplatform Toledo
Toelichting onderwijstaal
NL
Toelichting werkvorm
Practicum
De student werkt in groepsverband een aantal materiaalkundige en wetenschappelijke experimenten uit (2u duurtijd per experiment).
De student verwerkt en interpreteert de gegevens en schrijft hierover een verslag.
De experimenten sluiten aan bij het opleidingsprogramma van de student.
Evaluatieactiviteiten
Materialen (B-VIVZ-V86010)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De beoordeling van het opleidingsonderdeel Materiaalkunde bestaat uit verschillende onderdelen:
- Theorie Metalen (1/3 van het totaal)
- De studenten moeten ter verwerking van de leerstof online toetsen op Toledo oplossen. Ze hebben daarvoor per toets 1 poging. De score die de studenten voor deze toetsen behalen maakt 20% uit van de totaalscore (permanente evaluatie) voor theorie metalen
- Tijdens het examen krijgen de studenten open vragen, gesloten vragen en meerkeuzevragen - zonder GIS correctie - voorgeschoteld die vooral op inzicht, maar ook deels op reproductie gebaseerd zijn. Dit examen maakt 80% uit van de totaalscore voor theorie metalen
- Theorie Kunststoffen (1/3 van het totaal)
- De leerstof wordt getoetst aan de hand van een schriftelijk examen.
- De antwoorden op de meerkeuzevragen worden gecorrigeerd zonder giscorrectie.
- Toegepaste materiaalkunde - labo (1/3 van het totaal)
- Er is geen schriftelijk examen tijdens de examenperiode voor dit onderdeel.
- Aanwezigheid in het labo is vereist.
- Tijdens deze contactmomenten (labo's) wordt de student permanent beoordeeld op volgende zaken:
- Voorbereiding
- Uitgevoerde werk (inzet, zelfstandig werken, veiligheid en samenwerking)
- Verslag (volledigheid en juistheid van de resultaten, besluitvorming)
- De exacte puntenverdeling voor dit onderdeel zal worden meegedeeld tijdens de 1e laboles.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
- Theorie Metalen (1/3 van het totaal)
- Geen tweede examenkans mogelijk voor het gedeelte permanente evaluatie.
- De volledige score kan behaald worden aan de hand van een schriftelijk examen (dat eruit ziet zoals in de eerste zittijd)
- Theorie Kunststoffen (1/3 van het totaal)
- De leerstof wordt getoetst aan de hand van een schriftelijk examen.
- De antwoorden op de meerkeuzevragen worden gecorrigeerd zonder giscorrectie.
- Toegepaste Materiaalkunde (1/3 van het totaal)
- Geen herkansing voor het labo toegepaste materiaalkunde mogelijk.
- Indien de student voor die onderdeel toch niet geslaagd is, kan in samenspraak een extra alternatieve opdracht aangevraagd worden.