Mechanisch ontwerp (B-VIVZ-V3Q152)

Doelstellingen
DLR 1: Ontwerpen: De PBA OPT vertaalt een probleemstelling op creatieve wijze naar een concept en werkt dit methodisch uit tot een functioneel ontwerp en constructiedossier, rekening houdend met de randvoorwaarden.
1.1 De student zet de eisen van de opdrachtgever om in technische specificaties.
1.2 De student is creatief en formuleert enkele alternatieve voorstellen die aan die eisen voldoen.
1.3 De student denkt en redeneert gestructureerd bij het uitwerken van een functioneel ontwerp.
1.4 De student documenteert een functioneel ontwerp in een constructiedossier.
DLR 2: Construeren: De PBA OPT kiest op basis van een constructiedossier een efficiënte productiemethode en past deze toe, rekening houdend met de randvoorwaarden.
2.2 De student maakt op basis van het constructiedossier een gefundeerde keuze van productiemethode, rekening houdend met de randvoorwaarden.
2.3 De student past de beschikbare productiemethodes correct toe.
DLR 3: Meten, testen en simuleren: De PBA OPT zet een onderzoeksvraag om naar een meet- of testopstelling of simulatie van waaruit relevante meet- of berekeningsresultaten afgeleid worden.
3.1 De student analyseert de onderzoeksvraag en splitst deze op in te onderzoeken deelaspecten.
3.2 De student selecteert een gepaste meetmethode of simulatie en stelt de testopstelling op.
DLR 4: Optimaliseren: De PBA OPT interpreteert de meet-, test, en simulatieresultaten kritisch, formuleert een gefundeerd kwaliteitsoordeel en stelt eventueel verbeteringen voor ter optimalisatie.
4.1 De student verwerkt de bekomen meetresultaten op een correcte manier.
4.2 De student interpreteert en beoordeelt kritisch de bekomen resultaten en formuleert besluiten.
4.4 De student stelt verbeteracties op naar aanleiding van de meetresultaten.
DLR 5: Projectmatig werken: De PBA OPT pakt een complex ontwerp- of productieopdracht op een gestructureerde manier aan, zelfstandig of in teamverband, waarbij de verschillende deelresultaten samen een sluitend geheel vormen.
5.1 De student vertaalt een complex probleem in haalbare deelopdrachten.
5.2 De student werkt planmatig en doelgericht, rekening houdend met een realistisch tijdschema.
5.3 De student overlegt, onderhandelt en bemiddelt op een constructieve manier om te komen tot een groepsresultaat.
5.4 De student gaat zelfstandig en doelgericht op zoek naar relevante informatie door gebruik te maken van verschillende soorten bronnen.
DLR 6: Communiceren: De PBA OPT communiceert zowel mondeling als schriftelijk efficiënt in een professionele context.
6.1 De student begrijpt technische documenten in een andere taal.
6.2 De student gebruikt een correcte technisch wetenschappelijke taal en verwoordt probleemstellingen op een gestructureerde manier.
DLR 7: Integer Handelen: De PBA OPT werkt maatschappelijk verantwoord, rekening houdend met veiligheidsvoorschriften en de ecologische impact van productieprocessen en –materialen.
7.1 De student verantwoordt zijn technische keuzes ook naar veiligheid, ergonomie, duurzaamheid, milieu, energieverbruik… (maatschappelijk verantwoord)
7.3 De student houdt rekening met de ecologische impact van productieprocessen en –materialen.
DLR 8: Ondernemen: De PBA OPT is klantgericht, geeft blijk van ondernemerschap en begrijpt de bedrijfskundige en financiële kant van de organisatie.
8.1 De student past zich gemakkelijk aan wijzigende werkomstandigheden aan. De student maakt zich nieuwe kennis en werkwijzen snel eigen en past zich vlot aan nieuwe methodieken aan.
8.2 De student geeft blijk van verantwoordelijkheid om een resultaat te bereiken.
8.3 De student houdt rekening met de economische kant bij productontwerp.
Na het voltooien van het opleidingsonderdeel is de student in staat:
- om vertrekkende van een opdracht of probleemstelling een mechanisch systeem methodisch te ontwerpen
- om afstudeerrichting specifieke elementen te integreren in een algemeen ontwerp
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. O Mechanisch ontwerp (B-VIVZ-V5Q228)




Inhoud
Studenten krijgen een opdracht of probleemstelling en moeten (eventueel in groepjes van 3/4 studenten) een ontwerp uitwerken.
De studenten leren via de praktijk om een mechanisch systeem methodisch te ontwerpen via een te volgen stappenplan.
Volgende elementen komen aan bod:
- probleemanalyse
- bedenken / visualiseren alternatieve concepten
- evalueren concepten (via rekenmodellen, prototypes, ...)
- uitwerken finaal concept
- opstellen technisch dossier
Studiemateriaal
CAD pakket Creo
MathCad Prime
Boek Tabellenboek voor metaaltechniek – ISBN 978-90-301-9270-1
Toelichting onderwijstaal
Alle lessen gaan door in de Nederlandse taal. Een vlotte beheersing van het Nederlands is noodzakelijk om de lessen te kunnen volgen.
Toelichting werkvorm
De studenten worden tijdens de labsessies doorheen het ontwerpproces begeleid
- Leerstof met betrekking tot de actuele fase in het ontwerpproces (analyse, ...) wordt gedoceerd en een specifieke opdracht naar de volgende sessie wordt meegegeven
- Er is ruimte binnen de contacturen om te werken maar er wordt ook verwacht dat de studenten buiten de contacturen actief bezig zijn met de opdracht.
- Opdrachten worden geëvalueerd en feedback wordt gegeven
“In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de contactmomenten op de campus vervangen worden door online contactmomenten”
2 sp. L Reversed Engineering (B-VIVZ-V5Q227)




Inhoud
De student oefent in het opmeten en uitschetsen van onderdelen
De student oefent in het vertalen van geometrische productspecificaties in een economisch verantwoorde verificatieprocedure
De student oefent in het bepalen van de meetonzekerheid
Studiemateriaal
Malfait L. (2021), Geometrische productspecificaties (niet-gepubliceerde syllabus). Kortrijk: VIVES dep IWT
Laptop, met software CREO en GOM Inspect, te gebruiken in het practicum
Toelichting werkvorm
Een aantal meetopdrachten moeten uitgevoerd worden
Hierbij kan de student gebruik maken van meettoestellen waarvan het gebruik reeds werd gedoceerd of van meettoestellen die hij zelfstandig moeten leren bedienen
Evaluatieactiviteiten
Mechanisch ontwerp (B-VIVZ-V86023)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
V5Q228 - O Mechanisch ontwerp | 1-20/20 puntenschaal |
V5Q227 - L Reversed Engineering | 1-20/20 puntenschaal |
Procesevaluatie:
- inzet en medewerking tijdens de labsessies
- interactie tijdens de feedbackmomenten
Resultaatsevaluatie
- tussentijdse opdrachten
- meetrapporten
- finaal ontwerp
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- V5Q228 - O Mechanisch ontwerp (binnen en over academiejaar)
- V5Q227 - L Reversed Engineering (binnen en over academiejaar)
Evaluatie inzet en presteren tijdens het semester (30 %)
Evaluatie a.d.h.v. een examen en / of een ontwerpopdracht (70 %)