Dynamica (B-VIVZ-V3Q155)

3 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Bequé Rik (coördinator) |  Bequé Rik |  N.
VIVES Z POC PBA Ontwerp- en productietechnologie

DLR 1. Ontwerpen: De PBA OPT vertaalt een probleemstelling op creatieve wijze naar een concept en werkt dit
methodisch uit tot een functioneel ontwerp en constructiedossier, rekening houdend met de randvoorwaarden.
   1.3 De student denkt en redeneert gestructureerd bij het uitwerken van een functioneel ontwerp.

 

DLR 3. Meten, testen en simuleren: De PBA OPT zet een onderzoeksvraag om naar een meet- of testopstelling of
simulatie van waaruit relevante meet- of berekeningsresultaten afgeleid worden.
   3.1 De student analyseert de onderzoeksvraag en splitst deze op in te onderzoeken deelaspecten.
   3.2 De student selecteert een gepaste meetmethode of simulatie en stelt de testopstelling op.
   3.3 De student voert metingen op een correcte manier uit.

 

DLR 5. Projectmatig werken: De PBA OPT pakt een complexe ontwerp- of productieopdracht op een gestructureerde
manier aan, zelfstandig of in teamverband, waarbij de verschillende deelresultaten samen een sluitend geheel vormen.
   5.1 De student vertaalt een complex probleem in haalbare deelopdrachten.
   5.4 De student gaat zelfstandig en doelgericht op zoek naar relevante informatie door gebruik te maken van
   verschillende soorten bronnen.

Dynamica bouwt verder op de bereikte competenties van de onderwijsleeractiviteiten: Statica 1, Statica 2 en Wiskunde. De student kan basisbegrippen uit de elementaire mechanica en wiskunde gebruiken. We denken daarbij onder andere aan:

  • Begrippen als evenwicht van een stoffelijk punt en van een lichaam kennen en kunnen toepassen in 2D en 3D.
  • Begrippen als vectorrekenen, afgeleiden en integralen kennen en kunnen toepassen.
  • Een grafiek kunnen interpreteren, gebruiken en opstellen.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Dynamica (B-VIVZ-V5L502)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
Bequé Rik |  N.
VIVES Z POC PBA Elektromechanica

Na het voltooien van de onderwijsleeractiviteit Dynamica is de student in staat om:

  • los van de oorzaak van de beweging, de componenten van de beweging van een stoffelijk stelsel te kunnen beschrijven en berekenen.
  • los van de oorzaak van de beweging, de componenten van de beweging van een lichaam te kunnen beschrijven en berekenen.
  • het wederkerig verband te kunnen opstellen en berekenen tussen de beweging van een stoffelijk stelsel en de krachten inwerkend op dit stelsel.
  • het wederkerig verband te kunnen opstellen en berekenen tussen de beweging van een lichaam en de krachten inwerkend op dit lichaam.
  • iedere beweging van een lichaam te analyseren, als een combinatie van translatie en rotatie

 

Volgende attitude en werkwijze is daarbij van belang:

  • een gestructureerde werkwijze: probleem analyseren, strategie tot oplossing bepalen en nauwgezet uitwerken
  • een grafische oplossingsmethode helpt om het voorstellingsvermogen en de technische feeling bij de student te ontwikkelen
  • de uitwerking van het probleem gebeurt bij voorkeur analytisch en hierbij moet de student in staat zijn gebruik te maken van de hogere wiskunde en de moderne rekentechnieken (wiskundig softwarepakket Mathcad)
  • (zelf)reflectie over het realistisch zijn en de haalbaarheid van de bekomen oplossingen

 

Er worden theorie lessen (normaal 4 x 2u) en oefensessies (normaal 8 x 2u) georganiseerd.

Niet verplicht studiemateriaal

  • Leerboek: Mechanica voor technici DYNAMICA (15de editie) van Russell C. Hibbeler, uitgeverij: Pearson Education, ISBN 978-90-430-3965-9. Dit leerboek wordt aanbevolen.

 

Verplicht studiemateriaal

  • Cursus: Snauwaert, F. (2019) Dynamica (niet gepubliceerde cursus). Kortrijk: VIVES – Syllabus. Deze cursus wordt ter beschikking gesteld via Toledo.
  • Individuele laptop voor het oplossen van rekenvoorbeelden en toepassingen in het rekenpakket Mathcad.
  • Eigen notities.
  • Wetenschappelijke rekenmachine voor het oplossen van rekenvoorbeelden en toepassingen.

  • Onderwijsleergesprek: de lector brengt de studenten in een gestructureerd gesprek via het stellen van vragen tot bepaalde inzichten of tot het oplossen van een probleem. De vraagsequentie wordt opgebouwd met behulp van de doorvraagtechniek of de doorspeeltechniek. Hierbij worden de studenten aangemoedigd om via kritische reflectie te komen tot een passende oplossingsstrategie voor ieder gesteld probleem. Deze diverse oplossingsstrategieën worden ingeoefend.
  • Doceren: het doceren wordt beperkt tot het strikte minimum. Veel aandacht wordt besteed aan het analyseren en oplossen van voorbeelden en toepassingen.
  • Demonstraties met behulp van een computerprogramma.

 

Evaluatieactiviteiten

Dynamica (B-VIVZ-V86026)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk, Portfolio
Vraagvormen : Gesloten vragen
Leermateriaal : Formularium, Rekenmachine, Computer

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Permanente evaluatie (20 %)

De student legt een digitaal portfolio aan van opgeloste oefeningen en dient deze portfolio in op het einde van het semester. De oefeningen dienen met behulp van Mathcad uitgewerkt te worden. Iedere student zal nadien ook nog een willekeurig gekozen oefening moeten verdedigen door:

  • het beantwoorden van bijvragen
  • het aantonen dat zijn Mathcad bestand parametrisch is opgebouwd (dwz na het wijzigen van de gegevens van de oefening, geeft het bestand nog altijd het juiste antwoord)

 

Examen (80 %)

Het examen is schriftelijk en het gebruik van een formularium (wordt ter beschikking gesteld op Toledo) is toegelaten. Het examen bestaat uit 2 delen:

  • Deel 1: bestaat uit een reeks toepassingen op te lossen met het softwarepakket Mathcad.
  • Deel 2: bestaat uit een reeks toepassingen schriftelijk op te lossen op papier.

Een rekentoestel is toegelaten om te rekenen, niet als naslagwerk. Logistieke en technische vereiste voor deel 1 van het examen: individuele laptop met correct geïnstalleerde en werkende software (rekenpakket Mathcad). Dit is de verantwoordelijkheid van de individuele student!

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

De score van de permanente evaluatie blijft behouden. (20 %)

Herexamen (80 %)

Het herexamen is schriftelijk en het gebruik van een formularium (wordt ter beschikking gesteld op Toledo) is toegelaten. Het herexamen bestaat uit 2 delen:

  • Deel 1: bestaat uit een reeks toepassingen op te lossen met het softwarepakket Mathcad.
  • Deel 2: bestaat uit een reeks toepassingen schriftelijk op te lossen op papier.

Een rekentoestel is toegelaten om te rekenen, niet als naslagwerk. Logistieke en technische vereiste voor deel 1 van het examen: individuele laptop met correct geïnstalleerde en werkende software (rekenpakket Mathcad). Dit is de verantwoordelijkheid van de individuele student!