Automatisering 1 (B-VIVZ-V3Q159)

Doelstellingen
Opleidingspecifieke leerresultaten en gedragsindicatoren
OLR01: De bachelor in de ontwerp- en productietechnologie vertaalt een probleemstelling op creatieve wijze naar een concept en werkt dit methodisch uit tot een functioneel ontwerp en constructiedossier, rekening houdend met de randvoorwaarden.
- 1.2 De student is creatief en formuleert enkele alternatieve voorstellen die aan die eisen voldoen.
- 1.3 De student denkt en redeneert gestructureerd bij het uitwerken van een functioneel ontwerp.
- 1.4 De student documenteert een functioneel ontwerp in een constructiedossier.
OLR05: De bachelor in de ontwerp- en productietechnologie pakt een complex ontwerp- of productieopdracht op een gestructureerde manier aan, zelfstandig of in teamverband, waarbij de verschillende deelresultaten samen een sluitend geheel vormen.
- 5.1 De student vertaalt een complex probleem in haalbare deelopdrachten.
- 5.3 De student overlegt, onderhandelt en bemiddelt op een constructieve manier om te komen tot een groepsresultaat.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Automatisering 1 (B-VIVZ-V5Q237)




Inhoud
PLC programmeren:
- Hardwareconfiguratie
- Sensoren
- Programma leren opstellen
- Documenteren (symbolen + commentaar)
- Timers & Counters
Labo opdrachten:
- Het schrijven van diverse PLC programma's.
- Gesimuleerde opdrachten op PC.
- Opdrachten die effectief bekabeld en uitgetest worden.
Na het voltooien van het opleidingsonderdeel 'Automatisering 1' is de student in staat om:
- De juiste sensor voor een bepaalde toepassing te bepalen en de principieele werking ervan te verklaren (DLR1)
- Op een correcte manier een sensor aan een PLC te koppelen (DLR5)
- Een hardware configuratie en bedradingschema van een PLC-systeem aan te maken en in gebruikt te nemen (DLR1)
- Voor een basis automatiseringsprobleem een gestructureerd PLC-programma te schrijven, uit te testen en te documenteren (DLR1, DLR5)
- Een gefundeerde keuze te maken tussen de verschillende soorten timers, counters en dataformaten die nodig zijn voor een bepaalde toepassing (DLR1)
- Fouten in een PLC-programma op te sporen en op te lossen (DLR 5)
Studiemateriaal
Verplicht studiemateriaal:
- Laptop, software wordt door school voorzien
- Powerpoint presentaties - Toledo
- Digitaal naslagwerk Demeyere G. en Dekyvere D. Automatisering 1 (niet gepubliceerde syllabus). VIVES, Kortrijk - Toledo
- Labo opdrachten (worden in het lab uitgedeeld)
- Siemens S7 PLC's
- Siemen S7 studentensoftware die de studenten toelaat om thuis voor te bereiden en te oefenen
Niet verplicht studiemateriaal:
- Datasheets en online help op diverse websites.
- Instructiefilmpjes op YouTube
Toelichting werkvorm
Alle oefeningen met PLC worden in groepen van 2 studenten uitgewerkt (als de organisatie dit toelaat).
De studenten voeren in onderling overleg de labo-experimenten uit.
Iedere student houdt zijn persoonlijke oplossingen bij, ondertekend door de docent na voorlegging van de praktische uitwerking.
Tijdens de labosessies functioneert de docent als begeleider en komt tussen bij voorkomende problemen.
Als een bepaald probleem zich bij diverse groepen voordoet wordt overgeschakeld op een onderwijsleergesprek:
De docent brengt de studenten in een gestructureerd gesprek via het stellen van vragen tot bepaalde inzichten of tot het oplossen van een probleem.
Hierbij wordt de student aangemoedigd om via kritische reflectie te komen tot een passende oplossingsstrategie voor ieder gesteld probleem.
Deze diverse oplossingsstrategieën worden ingeoefend.
In uitzonderlijke omstandigheden kan een deel van de practica vervangen worden door thuisopdrachten die gesimuleerd worden in PLC-Sim. Via online-meetings kunnen dan vragen gesteld worden en kan ook geëvalueerd worden.
Evaluatieactiviteiten
Automatisering 1 (B-VIVZ-V86185)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
L Automatisering 1
- permanente evaluatie (25 %)
De permanente evaluatie bestaat uit medewerking tijdens de labo's en uitwerking van verslagen.
- praktijkexamen (75 %)
Op het examen wordt een PLC-programma geschreven, gedocumenteerd, getest en gedemonstreerd.
Actieve participatie tijdens de oefensessies wordt verwacht (bij eventuele thuisopdrachten wordt actieve participatie tijdensop de online meetings vereist). Er wordt gequoteerd op attitudes, uitwerking van opdrachten, correcte rapportering, probleemoplossend denken en zelfredzaamheid …
Er wordt van elke student ook verwacht aanwezig te zijn op enkele bijkomende opruim- of demonstratiemomenten.
Geen tweede examenkans mogelijk voor het gedeelte permanente evaluatie.
Aanwezigheid tijdens praktijklessen waarin een vorm van permanente evaluatie gebeurt, is noodzakelijk. Minstens 2/3 aanwezigheid tijdens de praktijkmomenten met permanente evaluatie is een voorwaarde om te kunnen deelnemen aan het examenmoment. Bij afwezigheid dienen studenten de docent te verwittigen.
(Bij gewettigde afwezigheid wordt er in samenspraak met de docent/ombuds gekeken of de evaluatie ingehaald kan worden. Onwettige afwezigheid tijdens alle praktijklessen met permanente evaluatie levert "NA" voor dat evaluatie-onderdeel.)
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Geen tweede examenkans mogelijk voor het gedeelte permanente evaluatie.
Aanwezigheid tijdens praktijklessen waarin een vorm van permanente evaluatie gebeurt, is noodzakelijk. Minstens 2/3 aanwezigheid tijdens de praktijkmomenten met permanente evaluatie is een voorwaarde om te kunnen deelnemen aan het examenmoment. Bij afwezigheid dienen studenten de docent te verwittigen.
(Bij gewettigde afwezigheid wordt er in samenspraak met de docent/ombuds gekeken of de evaluatie ingehaald kan worden. Onwettige afwezigheid tijdens alle praktijklessen met permanente evaluatie levert "NA" voor dat evaluatie-onderdeel.)