Business Intelligence & Analytics (B-VIVZ-V3R442)
Doelstellingen
DLR 2. De professionele bachelor TI verzamelt en verwerkt proces- en datagegevens, slaat ze op en stelt ze ter beschikking, zodat deze op een correcte en efficiënte manier kunnen worden opgevraagd. #gegevens behandelen
GI 2.1 De student verzamelt gegevens.
Niveau 2: De student brengt gegevens op een gestructureerde manier bij elkaar en onderscheidt hierbij hoofd- en bijzaken.
GI 2.2 De student interpreteert gegevens en legt verbanden.
Niveau 2: De student interpreteert gegevens en brengt deze met andere gegevens in verband.
GI 2.3 De student modelleert gegevens.
Niveau 2: De student evalueert en corrigeert gegevensmodellen.
GI 2.4 De student slaat gegevens op (uitzuiveren, converteren, stockeren).
Niveau 2: De student zuivert flagrant onjuiste gegevens vooraleer hij ze opslaat op een aangereikt opslagmedium. Waar nodig voert hij zelfstandig een conversie uit. Hij voert ook de back-upprocedure uit.
GI 2.5 De student stelt gegevens ter beschikking.
Niveau 2: De student geeft de voor- en nadelen van enkele formaten aan en zorgt ervoor dat de opgeslagen gegevens steeds snel en correct ter beschikking zijn.
DLR 5. De professionele bachelor TI handelt deontologisch en maatschappelijk verantwoord, conform de regelgeving, best practices en strategieën vanuit eigen inzicht en kennis. #kwaliteitsvol en professioneel handelen
GI 5.3 De student houdt rekening met de economische context.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Business Intelligence & Analytics (B-VIVZ-V5R442)
Inhoud
Datawarehousing
- Datawarehouse concepten
- Ontwerp van een datawarehouse, dimensionaal modelleren
- Het ETL-proces
- Trends in datawarehousing
Business Intelligence
Concepten en begrippen omtrent business intelligence, datawarehousing en datamining
- Wat is business intelligence
- Business intelligence in de organisatie
- Verband business intelligence en big data, datamining
- Semantische modellen
- Front end: rapporten, scorecards en dashboards
Business Intelligence Tools
- Types BI-tools: basis van gebruik
- PowerBI: enkele aspecten van gevorderd gebruik
- Datawarehousing in Azure
Analytics en big data
- Exploreren en visualiseren van data
- Basisprincipes van machine learning met eenvoudige toepassingen
- Analytics met Azure
Vereiste voorkennis: Relationele databanken en SQL, basiskennis gebruik Power BI Desktop, basiskennis statistiek, basiskennis programmeren met R.
Studiemateriaal
Verplicht leermateriaal:
Leerboek Business Intelligence (derde druk), Peter Ter Braake, Academic Service, ISBN 9789024441662
Bijkomend leermateriaal wordt via het leerplatform ter beschikking gesteld.
Toelichting werkvorm
Afstandsonderwijs: zelfstudie aan de hand van boek en leermateriaal.
Verwerkingsopdrachten.
Ondersteuning via discussieforum.
Evaluatieactiviteiten
Business Intelligence & Analytics (B-VIVZ-V84433)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
V5R442 - Business Intelligence & Analytics | 1-20/20 puntenschaal |
Het vak is gespreid over twee modules.
Op het einde van de eerste module is er een schriftelijk examen over het theoriedeel van de leerstof. Dit examen gaat door in het examencentrum. Het examen is gesloten boek. Dit examen weegt 40% in het eindtotaal voor het vak.
Als het examen meerkeuzevragen bevat, dan wordt een giscorrectie toegepast.
Op het einde van de tweede module moet een opdracht ingediend worden. De opdracht gaat over het toepassen van de leerstof. De opdracht weegt 60% in het eindtotaal voor het vak.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Een herkansing verloopt zoals de eerste examenkans.
Er is een schriftelijk examen, gesloten boek, in het examencentrum. Dat examen weegt 40% in het eindtotaal.
Er is ook een opdracht, die 60% weegt in het eindtotaal.
Deeloverdrachten van resultaten uit de eerste examenkans zijn mogelijk: wie slaagde voor het schriftelijk examen moet dat niet hernemen, en wie slaagde voor de opdracht moet geen nieuwe opdracht maken.