Fundamentals of Programming 1 (start sem 2) (B-VIVZ-V3R709)
Doelstellingen
Eindcompetenties
DLR 3. De professionele bachelor TI ontwerpt, bouwt, documenteert en test veilige IT-oplossingen.
GI 3.1 De student ontwerpt een softwareoplossing die veilig, gebruiksvriendelijk en aanpasbaar is.
Niveau 1: De student maakt op basis van voorbeeldmodellen een ontwerp van een softwareoplossing die aan de opgegeven functionele behoeften voldoet.
GI 3.2 De student bouwt veilige, performante en gebruiksvriendelijke oplossingen voor systemen en software.
Niveau 1: De student werkt aan de hand van een duidelijk omschreven opgave een eenvoudige softwareoplossing uit. Hij lost daarbij alle duidelijke fouten op en houdt rekening met de afspraken van de gekozen programmeertaal en/of –technologie. Hij gebruikt waar nodig de juiste basisalgoritmen.
GI 3.3 De student documenteert de IT-oplossingen voor systemen en software.
Niveau 1: De student voegt hier en daar commentaar toe in de programmacode.
GI 3.4 De student test de IT-oplossingen voor systemen en software.
Niveau 1: De student test deelaspecten van een IT-oplossing om de correcte werking en de veiligheid te controleren aan de hand van een testprocedure.
Meetbare indicatoren
- De student kan vanuit het domeinmodel de verschillende klassen afleiden. De student kan een probleem opsplitsen in deelproblemen.
- De student kan de syntaxfouten verbeteren die door de compiler werden aangegeven.
- De student kent de basissyntax van de Java programmeertaal, en kan deze in een oefening toepassen.
- De student kan de juiste structuur kiezen uit de aangereikte structuren en deze op de juiste manier combineren met andere structuren om het gegeven (deel)probleem op te lossen.
- De student begrijpt de geziene concepten (class, method, constructor, ArrayList, enz…) en kan deze toepassen bij het oplossen van kleine problemen.
- De student kan de nodige software (Java JDK en BlueJ) installeren en beheren.
- De student kan Java programma’s ontwikkelen met de didactische BlueJ omgeving. Hij/zij kan de nodige instellingen aanpassen indien nodig.
- De student begrijpt de structuur van de JavaDoc documentatie en kan deze documentatie zinvol aanwenden bij het oplossen van programmeerproblemen.
- De student kan de ontworpen Java-code documenteren volgens de JavaDoc technieken.
- De student kan de vereenvoudigde debugger inzetten voor het opsporen van uitvoeringsfouten.
- De student gaat kritisch om met zijn code en controleert deze grondig.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V3R112 : Programmaontwerp (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
V3R041 : Algorithms - start 1ste sem (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
V3R238 : Algorithms - start 2de sem (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
V3R708 : Fundamentals of Programming 1 (start sem 1)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de Toegepaste informatica (via afstandsonderwijs) (Kortrijk) 180 sp.
- Micro degree Cybersecurity & Infrastructure via afstandsonderwijs (Kortrijk) 64 sp.
- Micro degree Software Developer via afstandsonderwijs (Kortrijk) 59 sp.
- Micro degree Information Management via afstandsonderwijs (Kortrijk) 61 sp.
- Micro degree Artificial Intelligence via afstandsonderwijs (Kortrijk) 73 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
7 sp. Fundamentals of Programming 1 (start sem 2) (B-VIVZ-V5R709)
Inhoud
Voorkennis
- Geen voorkennis vereist.
- Basishandelingen computer.
Inhoud
Het opleidingsonderdeel “Fundamentals of Programming 1” is één van de belangrijkste cursussen van het eerste jaar. De opgedane inzichten en concepten zullen verder in andere cursussen, niet alleen in het eerste jaar, maar ook in de daaropvolgende jaren, gebruikt worden.
In deze cursus proberen we je de basisbegrippen van het object georiënteerd programmeren uit te leggen aan de hand van de methode: “Objecten op de eerste plaats”. Om dit goed te kunnen, zullen we BlueJ als ontwikkelingsplatform gebruiken. Dit platform is speciaal gemaakt voor de beginnende (OO)-programmeur en wordt in de ganse wereld, (ook door de meest vermaarde universiteiten) gebruikt. In dit eerste deel komen vooral de begrippen klasse, object, methode, velden, constructor, arrays en ArrayList aan bod. Je zult leren een programma schrijven dat grotendeels gebaseerd is op het samenwerken van objecten. Er worden kleine specifieke probleemstellingen gebruikt om je te leren oplossingen op te stellen. Creatief oplossingen kunnen verzinnen en in staat zijn om logisch te redeneren zijn onontbeerlijk om deze cursus te kunnen volgen.
Inhoudstafel
- Objecten en klassen
- Klassendefinities
- Primitieve Types
- Basisstructuren
- Interactie van objecten
- Strings
- Objecten groeperen
- Collecties met een onveranderlijke omvang: arrays
Studiemateriaal
- Het boek “Programmeren in JAVA met BlueJ, een objecten-eerst benadering”, zesde editie met MyLab NL; Auteurs: David J. Barnes en Michael Kölling; Pearson Education Benelux 2017, ISBN 978-90-430-3499-9
- De cursus “Fundamentals of Programming", Katrien Deleu, ACCO, ISBN 9-789464-673395
- Elektronisch leerplatform Toledo met extra cursusmateriaal
- Ontwikkelingsomgeving geïnstalleerd op eigen laptop
Toelichting werkvorm
Afstandsonderwijs
Zelfstudie op basis van alle leermateriaal (zie studiemateriaal).
Evaluatieactiviteiten
Fundamentals of Programming 2 (start sem 2) (B-VIVZ-V83006)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
V5R709 - Fundamentals of Programming 1 (start sem 2) | 1-20/20 puntenschaal |
Op het praktisch examen moet een volledige oefening uitgewerkt worden binnen de BlueJ-omgeving. Het examen wordt afgelegd op een PC in een PC-lokaal van de opleiding. Er kan gebruik gemaakt worden van een lokale JavaDoc documentatie, het internet mag niet gebruikt worden.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Zelfde modaliteiten als eerste examenkans.